Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7318 ggr
elisabeth83
0

Överge vegomaten

Jag funderar efter många år som vegetarian på att försöka börja äta kött igen. Slutade äta kött i tånåren då jag, vad jag minns, inte gillade kött samt tyckte att jag inte ville stödja köttindustrin. Men man kan ju faktiskt köpa kött från glada kor och grisar (glad = ekologisk).

Började äta fisk förra sommaren vilket var det bästa jag gjort på länge.

Min fråga är vad för kött jag borde börja med om jag nu väljer att prova lite. Några förslag? Lövbiff å mammas äckliga minutbiffar kommer jag aldrig ät igen då man bara tuggade å tuggade utan att det tog slut i munnen… fy så hemskt det var…

mikaelj
0

Lövbiff funkar om du steker dem ~30s/sida. Mer än så blir det gummi.

Själv äter jag nog mest slaskfärs, annars är det ägg, ost och makrill.

elisabeth83
0

Det vad min mor som är och var vegetarian som stekte de äckliga biffarna ;)

Vill helst börja med ngt som är mört, eller beror det på tillagning?

nyborjare08
0

Filé och kött med insprängt fett är väl generellt mört. Jag provade lamminnerfilé för första gången för ett tag sen. Normalt ganska dyrt (köpte på extrapris) men ooo så mört och gott! Tungan ute

elisabeth83
0

#3 Kan man köpa "glad" lammfilé?

mikaelj
0

Jag tycker att det beror oerhört mycket på tillagning. Du kan t.ex. steka grytbitar (billigt kött) så den får en brynt yta, och sedan koka ihop det med creme fraiche och en smaksatt färskost i ett tag.  Löjligt gott.

Lövbiffen som du tyckte var omöra var enbart på grund av att de var dåligt tillaggade.

elisabeth83
0

#5 Gott att veta! Då kanske jag, om jag tar steget ut, vågar testa även lövbiff i framtiden.

nyborjare08
0

#4 Ja det tror jag. Det jag köpte var märkt "naturbeteskött" har jag för mig. Nu inför påsk borde det nog finnas mycket lamm i affärerna.

nyborjare08
0

#5 Sant! Kalops kan ju t ex bli jättemört.

mikaelj
0

Så är det. Köp billigt "skräpkött" (t.ex. högrev), bryn det och gör gryta/sås på't, så blir det lika mört och bra som dyrare kött.

kaisakavat
0

Om grytbitar - Jag kör som mikaelj beskriver. Steker dem lätt och sen får de koka vidare i väldkryddad sky/gräddsky/crfrsky…

För att det ska bli riktigt mört (men ändå inte sönderkokat)

fläskkött - åtminstone 30 min

nötkött - åtminstone 1 h

Kycklingkött är också mört.

Zepp
0

Faktum är att här i Göteborg så är det rätt bra försett med gräsbeteskött, Coop och ICA och Hemköp tar in sånt!

http://www.gronagardar.se/

http://www.kaprifolkott.nu/

Och så finns det importerat gräskött från Sydamerika och Nya Zeland.

http://www.naturkott.com/

Lamkött är väl så gott som alltid naturbeteskött!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

andreas0
0

Högrev kokar jag i 2-2.5 timmar. På låg värme då såklart, den lägsta inställningen som finns på spisen. Tillsammans med lite kryddor. Blir riktigt mört och riktigt gott att göra en gryta på det. När det är ca 20 minuter kvar av koktiden så kan du lägga i lite blandade grönsaker som du tycker passar bra. Svårt att misslyckas med också, så det är ett bra val för nybörjare.

greensis
0

Högrev funkar att woka, också om man strimlar det jättefin, som blyertspenna, ungefär.

Annars kan kanske älgskav vara ett lätt och enkelt sätt att börja.

Fabricati diem, pvnc!

elisabeth83
0

Tack för alla tips! Ska fortsätta den mentala bearbetningen och sen kanske ge mej på att koka en gryta… får se när det blir bara…

Zepp
0

Färsk fisk och skaldjur är nog ändå det allra bästa så fortsätt med det om du har tillgång till sådant!!

LenaKa
0

Köp en stek. Gör en porterstek av den. Kolla i kokboken, det är enkelt, det är supergott och det bli himla god sås om du undviker sockrad saft i den. Men med mycket grädde borde portern bli utspädd och kollis halten låg.

Det räcker ju några dagar och det går att stoppa i frysen. Blomkål och broccoli, sparris till….mums nu blir jag hungrig.Glad

Besika
0

lövbiff strimlar jag nästan alltid. Då blir den mör och fin och god

Rachix
0

Jag var vegetarian under många år och du ska inte göra som jag gjorde -raketstarta din köttätarperiod med en skiva kalkon. Den var god, och smakade faktiskt  lika gott på vägen upp… Skrikandes 

Hur som helst så har du ju varit smart och börjat äta lite fisk, så magen har nog vant sig lite vid kött redan. jag rekommenderar att du börjar med köttfärs i små mängder. Inte helt kött, det är för tungsmält för magen i början. Det går dock fort att vänja sig. Redan efter en vecka bör du kunna äta helt kött.

Räkna med att bli dålig i magen i början - det går över.

Zepp
0

Som sagt vad.. när man inte är van att äta kött så kan man bli dålig i magen då både ensymproductionen som krävs för att bryta ner köttet och även magsyran behöver uppregleras, vilket brukar ta någon dag!

Kroppen producerar alldrig mer ensymer och magsyra än vad den behöver för tillfället, vad jag läst.

Så det är ingen myt att veganer blir dåliga av att äta kött, så omdet stämmer beror det på att deras kroppar inte är inställda på detta!

För övrigt så får ni här ett utkast ur Lars Wilssons bok "Välfärden ohälsa";

http://pagina.se/bok/72411384/72411384.pdf

Luccy
0

Gör en köttfärslåda med lite vitkål o mkt smält ost Tungan ute

picapica
0

Ja, Wilssons bok är helbra! Tänk att jag inte fick lära mig om evolutionen i skolan!

mikaelka
0

Jag brukar göra egna lövbitar genom att ta köttfärs och kavla ut mellan två smörpapper. Sedan fryser man in dem och tar upp alldeles innan man steker dem, mycket behändigt att ha i frysen!

elisabeth83
0

Rachix: tack för tipset. Kom själv på att köttfärs kanske var bra att börja med. Det jobbiga är bara att jag känner sånt behag bara av tanken på konsistensen. Men jag dog ju inte av att äta fisk så det borde ju gå med kött oxå :)

Varför började du äta kött igen?

Rachix
0

Jag började äta kött igen när jag blev sjuk och ingen visste vad det var. Jag hade bl.a. värk i lederna och var fruktansvärt trött och funderade på om jag utvecklat någon brist, trots att jag åt bra vegetarisk mat (lakto-ovo). Det blev inte bättre av kött-sås-potatis-kosten, och det var först efter att jag blivit frisk (hade hypertyreos) som jag hittade fram till LCHF.

Jag blir fortfarande äcklad av hur vi behandlar djur och försöker köpa kött som är ekologiskt eller från gårdar. Fisk är inte så farligt, men det är en annan konsistens på fiskkött, det växer inte i munnen på samma sätt. Det hjälper om man inte tänker på det… vet att det låter korkat.

Jag har en tanke att så småningom när jag kan mer om LCHF försöka anpassa kosten mer åt det vegetariska hållet, men än så länge kan jag för lite för att våga mig på det. Men många ägg blir det…

Lasselars
0

Kött för nybörjare en pdf om hur man gör Glad

missaz
0

Om du köper naturbeteskött som är hängmörat så är t.o.m lövbitarna möra, jag lovar!

greensis
0

#0 & 2 Även om du idag har avresioner mot lövbiff är det ett väldigt smidigt och snabblagat sätt att börja med.

Tanken slår mig också att om din mamma lagade lövbiff/minutbiff och var vegetarian så kanske hon inte hanterade livsmedlet på optimalt sätt - och det behöver inte vara helt medvetet…

Fabricati diem, pvnc!

Anna63
0

Glada biffar av lamm eller nöt. Kan man få tag i uti i Järna där har vi många ekologiska bönder

elisabeth83
0

#26, 27 Tror ni har rätt om biffen, behöver nog tillagas med mer kärlek ;) Min mor är över lag dålig på att laga mat, man fick alltid överkokt pasta!

Hon är så söt min mamma Skrattande

Anna63
0

Min mamma gjorde samma sak. Alltid överkokta grönsaker och torrstekta biffar. Hon har absolut NADA mat intresse. men det fick mig att anstränga mig. Tack mamma

elisabeth83
0

Jaha då har man ätit bacon då.

Va ju gott å inte så läskig konsistens.

Köttfärs nästa!

bustas
0

En fäskkarë i lergodsgryta med lock och in i ugnen!

En gammal sko blir mör på detta sätt! OBS, det senare bara som en ilustration, ej att rekommendera!

linneaennil
0

#31 Jag gick över från vegetarisk mat till att äta kött i januari detta året. Det första jag testade att äta var kalkonfalukorv.. Fy fan vad äckligt  det var! Tungan ute

Dagen därpå testade jag kycklinggryta på en indisk restaurang. DET däremot gick ner hur lätt som helst. 

Hursomhelst, att börja äta kött igen är det bästa val jag gjort på länge. Jag mår så mycket bättre..

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

starhawk
0

Har alltid gillat kött, morsan försökte med vegomat men jag satte mig alltid på tvären, tack och lov, nu kan jag lyckligt konstatera att alla dom där "nyttiga" grönsakerna man tvingades käka är onödiga, så nu är alla äckliga "nyttiga" grönsaker bortrensade jag äter bara grönsaker ytterst sällan och då bara dom som jag gillar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
0

Grytor….kan varieras så mycket och göras i stora mängder, frysas in, blir bara bättre och bättre.

Märgpipa och högrev är helt förbigångna köttbitar idag, men tar man sig tid att skära eget kött så är det fina bitar. Bryn och häll över vatten, kanske lite buljong, soja (vin är en fantastisk krydda om man inte har något emot det), kryddor. Jag använder mycket örtkryddor som timjan, oregano och kyndel till nötköttsgrytor. Krossade tomater är också gott i - och svamp.

Låt koka länge!!!! Kanske ett par timmar. Mot slutet kan man ha i lite grönsaker, rotsaker ger en fin smak om man äter det (annars kan man låta dem ge smak men inte äta dem) och grädde, créme fraiche.

Fläsk- och kycklinggrytor bör inte koka lika länge för då kan köttet bli torrt. Till det kan man gärna ta lite kokosmjölk ist. för grädde.

Servera med blomkål, broccoli, avocado.

elisabeth83
0

Känns helt sjukt att börja dregla över recept med kött efter typ 8 år utan det.

Tack för alla tips!

Listeria
0

Minutbiff som du skrev om är bara ett sätt att saluföra väldigt omört kött dyrare än vad som är skäligt.. har inget med lövbiff att göra Glad

Annars har du fått jättebra tips. Ytterligare ett tips är att välja vacuumpackat kött framför det i skyddande atmosfär (butikspackat är också bra) då det är mörare.. Hade ett sensoriskt test på det idag och skillnaden var faktiskt stor! Men det kanske är överkurs.. Flört

elisabeth83
0

Kan glatt meddela att bacon går hem även hos en forna vegetarian ( för det är väl det jag är nu även om det låter lite annorlunda i mina öron)

Gjorde köttfärssås med oregano och cf här om dagen. Smaken var god men konsistensen lite jobbigare, men skam den som ger sej. Äter lite lite varje gång. Känner dessutom att magen mår illa efter kött så jag tar det lugnt.

Känner mej dock så ivrig, finns ju så många god lchf-recept som jag vill prova nu Skrattande men jag har ju hela livet på mej att äta kött!

EvaP
0

Du får en riktigt mör stek om du steker den länge i låg temperatur. Jag brukar sätta ugnen önskad innertemperatur för den färdiga steken, sedan kan man ha köttet i ugnen hela dagen. På kvällen är det supergott. Jag gör alltid så om jag har fryst kött och ofta med färskt. Om man vill att det ska gå snabbare kan man sätta ugnen på 100 - 125 grader. Köttet steks även då långsamt så man måste planera lite. Köttermometer är ett måste om man lagar på detta särr.

starhawk
0

#39: Låter något omständligt det där, blir det verkligen så mycket mörare?

EvaP
0

Nej, det är inte ett dugg omständigt. Steken sköter sig själv i ugnen, behöver inte passas. Först trodde jag att man måste ha stora köttbitar - minst ett kg, men nu har jag allt ofta använt även små ministekar på 200 - 300 gram.

elisabeth83
0

Inte trodde jag att det skulle gå så bra att äta kött, tycker verkligen att det är jättegott, det enda jag inte gillar är köttfärs…. dock skulle jag villja göra köttbullar och hamburgre då de man köper e goda men inte så kolhydratsnåla.

Någon som vill dela med sig av köttbulls och hamburgarrecept?

Zepp
0

Köttbullar, pannbiff och Cevapcici är i grunden samma sak.. köttfärs med ägg, kryddor och salt!

Man kan göra hur många varianter som helst beroende på vilken färs man använder, blandfärs, nötfärs, lamfärs eller älg, kalv o en massa annat.. fiskfärs och kycklingfärs går oxå bra!!

Fläskfärs blir bäst som frikadeller.. dvs små rackare som man kokar i en soppa mot slutet!

Stora Italienska som man sjuder i tomatsås eller svenska som steks med lök och serveras med brunsås!

Grekiska på lammfärs med fetaost i o serveras med Tzasiski!

Cevapici är avlånga med starka kryddor och serveras med Ajvar!

Jag bryner ofta i stekpannan och kör färdigt i ugnen.. det är enklare!

Sen kan man göra köttgrotta oxå.. färs ofta med någonfyllning i, stekta kantareller är mums!

Fiskfärs gör jag fiskbullar utav.. inte alls sådana "mjöldonkar" som du köper på burk utan ser ut som pannbiffar av fiskfärs!

Lika enkelt det.. fiskfärs.. ägg.. färsk persilja.. kryddor.. stek i smör!

Hamburgare är egentligen bara nötfärs, kavla ut färsen, stansa ut biffarna med något lämpligt kärl typ lagom skål, frys dessa nu och lägg dem senare i het panna frysta, då håller de ihop bättre, köttet limmar ihop så att säga så det blir nästan som de du köper färdiga. krydda efteråt!

isalu507
0

Hur gick det för dig egentligen? Några omställningsbesvär alls efter vegomaten?

Det första jag åt efter nio år som veg var en bit fläskfilé. Väldigt gott, och hde inte besvär alls faktiskt :). Visserligen hade jag då ätit fisk ett tag.

elisabeth83
0

Isalu507: De första två veckorna mådde jag illa i magen efter att jag ätit kött men det gick över, jag började men rätt små mängder men nu har jag på ett dygn klämt en kebab, lamytterfile och en hamburgare så jag e nog invand nu :)

Varför började du äta kött igen?

Zepp: Om man vill ha hamburgare i frysen så är det alltså bästa att frysa dem ostekta? Är det så med allt man gör av köttfärs eller går det bra att frysa färdiglagat? Jag hade nämligen tänkt göra köttbullar, biffar/hamburgare för att ha i frysen att ta fram när man inte orkar laga mat.

elisabeth83
0

Zepp: Vilka mängder är det som gäller? Om jag har 500g nötfärs hur mkt ägg ska jag tillsätta? Grädde?

starhawk
0

#45: Vet inte om det är någon bra idé, sen köttfärsavslöjandet har vi numera bara gammal köttfärs i våra butiker, handlarna vågar inte lägga ut butiksframställd färsk köttfärs längre utan allt kommer färdigpackat från dom stora fabrikerna. Så köttfärsen har inte så lång lagringstid kvar numera

elisabeth83
0

#47 inte ens i frysen?

Zepp
0

Det var bara ett tips att frysa hamburgarna före stekningen och steka  på dem frysta.. färsen limmar ihop då.

Det går bra att frysa färdiglagat.. fast det bästa ur närings och smaksynpunkt är att frysa färsen och ta upp lagom mycket varje gång!

Fryst färs blir lättast att hantera om man först lägger ganska lite färs i stora fryspåsar kavlar dess till tunna skivor och fryser dessa så!!

En 1 cm eller tunnare skiva färs tinar på nolltid.. alternativt bryter man så mycket man vill ha o slänger ner allt i tomatsåsen, samtidigt som man rör om.. tinar medans du rör!

Snabblunch av fryst köttfärs.. bryt en lagom bit o stek den på en gång.. severa med vad du vill.. det blir något som en hamburgare fast ful i formen, stek ett ägg samtidigt eller lite svamp.. voila en hel måltid på 5 minuter!

Man kan vara utan ägget oxå.. ta så mycket du känner för.. det är tänkt att vara lite som bindemedel.. vilket mest behövs om man stoppar i en massa annat gott som gör att allt faller i sär!

Till 500 gram tar jag minst 2 ägg.. oså en kockhemlighet.. rör inte för mycket i färsen om du vill ha kvar känslan av färs.. det blir lätt en korvsmet!!

Perfekt köttbullskrydda är en rejäl klick Dijonsenap i smeten!

isalu507
0

nr. 45:

Jag började äta kött igen för att det liksom inte var så dramatiskt längre. Jag var femton när jag blev vego och det var en del i min stora ungdomsrevolution, det passade väldigt bra in i min vänstervridna tonårsimage - man SKULLE vara vegetarian. Jag växte i några år och blev lite äldre, var väl mest här vego av gammal vana liksom, hade ju varit det så länge. Fast då, för två år sen vart jag så himla sugen på fisk så det började jag äta, och sen förra sommaren så var jag väldigt hungrig en kväll och orkade bara inte laga mat men det fanns överbliven fläskfilé i kylen.

Köttätare av bekvämlighetsskäl helt enkelt, och nu äter jag kött iallafall två gånger om dan :)

Det jag nu stör mig lite på är att jag är så många år efter i "köttutvecklingen". Blev vegetarian i samma ålder som jag började intressera mig för mat, fast jag lärde mig aldrig att laga kött ordentligt eftersom jag inte åt det. Tar igen det med råge nu! :D

Hoppas det fortsätter gå bra för dig och ditt köttande!

starhawk
0

#48: Sorry missade det där med frysen, trodde du skulle lagra dom i kylskåpet, det tar ju ett tag att tina upp dom så du måste ju ha en viss framförhållning för att det där skall funka

elisabeth83
0

Kan man koka kalops för länge? Tänkte att det blev mörare ju längre jag kokade… men kanske skulle gett mig vid 2 h….

Zepp
0

Kalopps gör man på segt o grovt kött typ högrev, man kokar tills köttet faller i sär.. peta lite med en gaffel!

Lägg gärna med märgben om du gör det på grytbitar!

Nu vet ju inte jag vad som händer när man kokar annat kött för länge men teoretiskt.. ja kanske det blir segt!?

elisabeth83
0

Zepp:  Minns inte vad d stod på förpackningen men det var i alla fall redan tärnat kött typ….det blev väl inte så att d föll i sär av sig själv men nästan… 

Vad jag blev förvånad över var att själv köttet kändes tort å lite strävt att äta, men det är kanske så det ska vara ?

Zepp
0

Som sagt har man ett torrt färdigstyckat kött går det bra med märgben!

Och ja grovt kött blir lite strävt.. då skall du pröva älgkött som är ganska grovfibrigt.. och det är det som är det goda.. det blir som man säger "aldente"!

Egentligen skall man ha riktig feta biter med bindväv o annat.

elisabeth83
0

Aha, då förstår jag nog, mitt kött blev mört men det var nog inte speciellt mkt fett i det. Ska välja råvara bättre nästa gång :)

Zepp
0

Jamenar har man ett bättre kött skulle jag göra andra rätter!

Om jag har färdigtärnat oxkött av hyfsad kvalitet så gör jag biff Greta, elller LCHFpytt, eller gräddstuvade rätter med lite av varje i!

elisabeth83
0

Sånt som händer när man e nybörjare kanske :D

andreas0
0

Jag upprepar säkert en del från andra svar, men skriver i alla fall, ifall jag har något nytt att tillföra:

#45, Det går alldeles utmärkt att frysta lagade färsrätter. Upp till 6 månader i frysen kan man ha färdiglagad mat vad jag har hört. Fast det smakar inte lika gott som när de är nystekta, det är väl den största nackdelen.

Fryst köttfärs format som hamburgare kan du steka direkt utan att tina dem, så länge du har fryst in den i rätt form och inte har för hög värme. Det är riktig snabbmat, utan att vara onyttigt.

#52, Kalops av en seg bit kött med mycket bindningsväv som t.ex. högrev ska man inte koka mindre än två timmar. Jag brukar ta 2.5 timmar, 3 timmar skulle jag nog inte överskrida. Det gäller att köra det på låg värme (lägsta inställning på spisen), och att ha en bit segt kött från början. Det sega i köttet är proteinet collagen. Collagen blir upplöst när det utsätts för värme underen längre tid, och omvandlas till proteinet gelatin (ja, det man gör gele med). Så efter 2-3 timmar så är det sega köttet väldigt mört, samtidigt som det är massor av gelatin i spadet, som man sedan gör sås eller soppa på. Gelatin smakar otroligt gott. Det är hemligheten till att lyckas med kalops och andra långkok. Gör man det med ett kött som är mört så får man ha mycket kortare tider, och det blir inte lika gott, men det går om man inte har något annat.

En god rätt att göra med lite mörare kött är biff stroganoff. Det är väldigt lätt att göra, och blir hur gott som helst. Bryn köttet ordentligt, hacka lite lök och lägg till på slutet så att löken hinner bli mjuk. Sedan häller du på lika delar av vispgrädde och vatten, tillräckligt för att ge lagom med sås. Ta på salt, peppar, och någon matsked tomatpure. Blanda ordentligt efter varje klick tomatpure, du vet att det är tillräckligt när såsen får en lagom orange färg. Sedan ska det koka på svag värme i ca 15 minuter. Såsen ska tjockna, men kokar det ut så mycket vatten så att den blir för tjock får du blanda i lite mer vatten igen.

#54, Det är onödigt att köpa redan skivat kött, eftersom det är precis samma kött som säljs i hela bitar, förutom att dom har lagt på en tjuga på kilopriset. Det tar inte många minuter att skära det själv. Dessutom håller kött som är i hela stycken längre, eftersom det är mindre yta, och ytan är den som blir dålig först.

magma
0

Ett "lättätet" recept är att göra skav, det traditionella är väl renskav men jag har mycket älg i frysen så jag gör förstås på älgkött. Blir så det faller sönder nästan och "smälter" i munnen, t.o.m min fyraåring gillar det och hon brukar annars tugga på allt kött tills det bara växer i munnen.

Annat lättätet kött är ju annars kyckling och fisk.

elisabeth83
0

andreas0: tack för ditt inlägg, var bra att få all fakta tillsammans :)

Vad ska det stå på förpackningen/ hur vet jag vad som är kalopskött? Ska det vara från någon speciell del eller hur vet man detta?

andreas0
0

#61, Högrev är nog det som är bäst till kalops. Dessutom är högrev det billigaste nötköttet, så det är bra för plånboken också.

Du kan kolla på svensk köttinformations webbsida för att se vad man kan använda olika bestyckningsdelar till, här är deras sida om högrev till exempel.