Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 24818 ggr
LatMask
4

Restaurangfilé?

Har jag gått på en blåsning?

Jag köpte restaurangfilé häromdagen i st för vanlig fläskfilé, det var lite dyrare (129 kr/kg) men också betydligt tjockare.

Tänkte laga till det med cf, soja, dijonsenap och soltorkade tomater.

Nu googlade jag lite slött just på restaurangfilé och hamnade på ett matforum där detta diskuterades. Och vad får jag läsa? Restaurangfilé är so-filé, alltså av en sugga som haft smågrisar. OK, det förstod jag ju nästan då filén var så mycket tjockare, att djuret varit äldre vid slakten. MEN några på forumet skrev att det inte smakar gott då! Det smakar GRIS! (?) "Det går att äta, men det är inte gott."

Köttet kommer från Köttmästarna i Helsingborg.

Vet någon något om restaurangfilé? Går det att äta griskött som smakar GRIS?

Aliki
1

Varför inte, det vore ju mysko om griskött smakade fisk eller kycklingFlört

Är det verkligen filén då?

Ett annat fult grepp tycker jag det är att kalla benfi kotlettrad för ytterfilé.

Jag äter gärna fläskkotlett men föredrar med benet kvar, tycker det gör mycket för smaken.

Aliki
1

Om allting utan ben plötsligt "blir filé" så kan man väl kalla julskinkan för Bakdelsfilé…..

Och fläsk/bacon för  rökt/rimmad framdels- eller bröst-filé….

Rätta mig om jag har fel….Cool

Trevlig Helg!

nobban7
0

Jamen, kycklingfilé?

Zepp
0

Jomen.. file blir det när man fileat köttet.. oavsett var det satt!??

Handlar nog mest om semantik!!

http://sv.wikipedia.org/wiki/File

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
1

Dom som skrev att det smakade gris var väl såna där nötfanatiker som tycker att all file skall smaka oxfile. Personligen föredrar jag fläskfile framför oxfile, tycker att oxfilen är ganska tråkig och dyr dessutom, fläskfile smakar däremot gott och att det smakar gris stör mig inte, den kommer ju från en gris så det är helt naturligt att den smakar gris mmmm smaskens! man kanske skulle köpa en fin fläskfile till i morgon Obestämd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Aliki
0

Jo, Zepp..du har rätt! Som tex. filead fisk, eller kycklingbröst.

Men som försäljningsknep…? Ord som bog, leg, kotlett, skinkstek, file, högrev, entrecote är ju beskivande ord för att tala om vilken del av djuret som ligger i förpackningen ….kan vara behändigt att veta ibland om speciell maträtt kräver speciellt kött…om inte annat så för tillagningstiden.

Fast…det kanske är åsnekött alltihop?

Och jag tycker allt är gott, speciellt kött tillagat med ben…Flört

LatMask
0

Har googlat runt lite mer och det kan röra sig om galtsmak - även suggor kan tydligen få sådan!

Då luktar det skatol, och det tänker jag inte gå in närmare på vad det är…

Jag återkommer efter tillagning…

kaisakavat
2

Tämligen säker på att den förklaringen du själv ger är den rätta. Att det är en vuxen mammagris som styckats. De vanliga filéerna är ju från gödgrisar som inte är speciellt gamla. Min dotter har jobbat mkt som kock och har pratat om detta kött. De brukar helsteka eller grilla och servera skivat med tillbehör.

Käka på - det är bra kött. Och gott. Däremot var det ju dyrt typ..

En liten utvikning: Ibland när jag själv är kinkig med råvaror och "slamsor" (jodå - det händer Skäms Flört) så brukar jag tänka på en bekant som har ett förflutet i gerillarörelse i mkt fattigt land. De svalt ofta och när de fick tag på något djur var det inte många gram som gick till spillo.

LatMask
0

Tja, det luktade i alla fall helt OK när jag tog ut det ur vacpacken.

Nä, nu ska jag gå och PARERA min fläskfilé! (Google förbättrar ditt ordförråd!)

LatMask
1

Den här fläskfilén var betydligt mörkare i färgen än vanlig skär fläskfilé. Det såg bra ut.

Men sen blev den lika torr och seg som min fläskfilé brukar bli! Skrikandes

Snyft, vad gör jag för fel?

Aliki
0

Köp karré, kotlett med ben eller karré nästa gång.

Eller billig skinstek och tillaga den som gyro under annan tråd.

Zepp
0

Fläskfile är ett torrt och fettfritt kött som skall stekas på låg värme ganska kort tid !

Ungnstemperatur ungefär 110 grader och kötttemperatur 65-70 grader.. betänk att temperaturen stiger ungefär 5 grader effeter att du har tagit ut filen ur ugnen!

Stekar i ugn skall alltid vila en stund effteråt minst 10 minuter innan uppskärning.. annars rinner köttsaften ut och det blir torrt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aliki
0

Kopierat från Gyrotallrik:

Prova även att göra egen "Gyro", även om det kan vara bökigt att få in ett Gyrospett i ugnen…och vem orkar sitta i timmar framför ugnsluckan och snurra?Cool

På allvar:

Köper fläskkött, det som är billigt, gärna karré men även benfri kotlett eller skinkstek går bra.

Skär i små, tunna skivor och krydda med salt, svartpeppar och lite oregano och stek sedan i olivolja och/eller smör.

Stek lite i taget så det blir genomstekt, vad gäller fläskkött så är det ett "hopp" från rare till väl genomstekt då det blir mört igen!

Bra att ha i en plastburk, i kylen eller frysen, och äta med tzatziki, sallad, tomat och lök, med eller utan pitabröd.Tungan ute

Eller att variera med andra såser och tillbehör.

Det är mitt näst bästa recept för att snabbt Grekisk feeling

LatMask
0

Suck, mitt kära gamla sjuttitalsrecept är helt ute då: släng allt i het stekpanna LÄÄNGE…

Nu när jag beskådar det låter det närmast som något desinficerande…

kaisakavat
0

Jag helsteker alltid fläskfile i ugnen.

Bryner dem först i stekpanna, klappar in salt och peppar och steker färdigt i ugn 20 min. Tjockare file - längre tid förstås.

Den blir inte torr då, mer "mör-spänstig" i konsistensen.

starhawk
0

Jag har alltid kört fläskfile i stekpannan, man skär c:a 5 cm tjocka skivor och bankar ut dem till knappt centimern tjocka skivor sen räcker det med omkring tre minuter per sida

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Branneli
0

Grillen…..grillen blir det för filen denna årstid !!! MUMS Flört

storost
1

@LatMas

Marinera filér med olja, soja, 1 till 2 tsk senap, peppar och vitlök. Sen låt köttet stå i marinaden mellan 24 och 48 timmar.

Nu ska du grilla filéer mellan 20 och 30 minuter. Vänd de minst varandra 5 minuter.

VIKTIGT  TIPS!!

Efter grillning eller stekning packa in filéer i alufolie och låt de stå i 5 till 10 minuter. Under tiden avspännar sig kötten och saften fördelar sig överalt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Agyr07
0

Har någon provat helsteka filén i stekpåse? Undrar om den håller sig mörare då?

Icegirl
0

Jag har en bekant som jobbar på restaurang och pratar ofta om maträtter gjorda på sofilé. Jag fattade aldrig vad det var och frågade och hon visste inte heller annat än att den var från ett so. Borde inte vara konstigare än en vanligt fläskfilé.

Ett gott sätt är att marinera filén och sedan frysa in den ett par dagar - ta fram och grilla eller steka. Oljan i marinaden gör att köttet möras och det blir inte torrt då grill-stek tiden blir kort.

Lycka till.