Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 6893 ggr
Sindri
2009-04-28, 21:43

Fiskkroketter

Inspirerad av pyre-lenas kycklingkroketter provade jag att göra fisk-kroketter idag. För en viss familjemedlem måste man krångla lite för att få den att äta fisk, men det här blev succé. Tack pyre-lena som kläckte idén.

**Fiskkroketter
**Till 4-5 personer

650 gram torsk
3 äggvitor
10-15 gram smör
1 msk persilja
salt, peppar ev. andra kryddor

Mixa fisken tillsammans med smör och kryddor i matberedare. (Hacka fiskköttet riktigt fint skall väl också gå bra.)
Bland i äggvitorna. Ställ kallt medan du gör såsen

**Citron- och örtsås
**3 dl creme fraiche
1 liten ekologisk citron
2 msk hackad persilja
2 msk finklippt gräslök
1 msk hackad basilika
(örter kan naturligtvis varieras efter smak och tillgång. Finhackad cocktailkapris kan t ex vara gott också. )
salt, vitpeppar + ev. andra kryddor

Borsta citronen, riv skalet fint ned CF:en, blanda i övriga ingredienserer + några droppar saft från citronen.

Ta fram fiskfärsen och forma små bollar, alt biffar. Jag fick 11 st små biffar.

Jag vände dem dessutom i lite finhackade solroskärnor. Kanske kan funka med sesamfrön, finhackade pumpakärnor, mandel, nötter mm.

Hetta upp helst en gjutjärnsgryta (eftersom det stänker bra) med kokosfett/rapsolja (jag blandade). Fritera kroketterna och låt rinna av på hushållspapper så blir de frasiga och fina.

Servera med blomkål, broccoli eller annat smakligt tillbehör.

tusselisa
2009-04-28, 21:50

Vad bra med fiskrecept jag ska prova dessa imorgon:)

Aliki
2009-04-28, 21:58

Låter jättegott, en fråga bara: Varför bara vitorna?

Sindri
2009-04-28, 22:01

Pyre-lena hade (precis som jag) funderat på vad man gör med alla vitor som blir över när man gör t ex ägg-mjölk på bara gulor.

Man kan nog ta hela ägg om man vill. Prova gärna och rapportera.

Aliki
2009-04-28, 22:03

Ok!,…. läste just "kycklingkoketter "och förtog att det gäller överblivna vitor…..Jag har inga överblivna, …kanske provar ändå…med hela ägg.

tusselisa
2009-04-28, 22:39

Vad kan man annars fritera i om man ej har cocosfett att tillgå funkar silverpaketet på ICA eller måsta jag köpa sånn dyr på hälsokost

Sindri
2009-04-28, 23:03

Unilevers kokosfett sägs vara behandlat så att det blivit mindre nyttigt. Ganska värdelöst att satsa på alltså. På min hälsokost kostar en 400grams-burk ekologiskt kokosfett utan kokossmak 49,50.

Men bara rapsolja funkar alldeles utmärkt, det använde jag alltid förut.

[Pennylane1]
2009-05-01, 19:18

det där tror jag är propaganda från de kokostillverkare som ctar väldigt mycket mer betalt, såg prexis den info som jag lät här om att den skulle göras av gammal kopra, det är nog inte tillverkningsmetoden det skulle vara fel på utan att kopran kan ha legat och blivit dålig. Men eftersom jag bara har sett den infon på Cocosas sida så betraktar i varjefall jag, den tills jag sett oberoende neutrala källor som styrker det, som mindre tillförlitligt.

[Pennylane1]
2009-05-01, 19:19

och förresten rapsolja! Den ska du ju inte steka i alls… då är nog kokosfettet 100 gånger nyttigare även om det är det påstått "dåliga" i silverpaket (det finns visst sådant från andra tillverkare också har någon talat om, men har inte sett det själv)

Sindri
2009-05-02, 00:55

Varför inte fritera i rapsolja?

Det var faktiskt här på sajten som jag läste om att silverpaketen inte skulle var bra. Något om att fettet var behandlat på något sätt.

Bl a i denna tråd.

[Pennylane1]
2009-05-02, 11:10

därför att inga oljor är hälsosamma när de hettas upp, ska bara användas kalla som dressin t.ex.  står också på en massa ställen härinne, fast hittar inte just nu förstås…

och som jag skrev: den infon om kokosfettet i silverpaketet den hittade jag exakt densamma på cocosas egna sida och då är inte jag säker på hur vederhäftig den är! I den där tråden skrev en person att hon trodde det var på ett sätt… tja…  många tror väldigt mycket… många i andra trådar skriver om att det inte är någon större skillnad, och inte alls i framställningen utan bara i råvaran, och det är inte alls säkert att det blir sämre för att kopran varit lagrad ett tag innan man utvinner fettet… och att fettet skulle vara härdat i silverpaketet är inte sant, kokosfett blir hårt i kylen även det "mjuka" ekologiska.

Tilda-T
2009-05-02, 11:16

Det finns många trådar där det skrivs om att cocosfettet i silverpaketet INTE är farligt och att det är tillverkat på samma sätt som dom finare sorterna det enda som skiljer är att silverpaketen är gjorda på torkad cocos och dom finare sorterna är gjorda på färsk cocos, det kan säkert vara en viss smakskillnad på dom men det silvriga är INTE farligt på någe vis!!!

Jag är datatekniskt idiot så nån länkning kan jag inte fixa men läs i tråden:

"Skillnaden mellan kokosfett och kokosfett"

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Upp till toppen