Ägg-nojja
Håhåjaja.
Den blir bara värre och värre.
Min nojja.
Varje gång jag knäcker ett ägg mår jag illa.
Inte för att jag inte tycker om ägg.
Äter det glatt i alla dess former,
Problemet är ett annat.
Navelsträngen.
Eller vad är det annars?
Kan inte med tanken på att äta den sega, vita grejen som envist hänger sig fast i gulan.
Alltså blir det varje morgon en kamp mellan mig och äggen. I min morgon-äggmjölk vill jag bara ha gulan, och då bara MÅSTE jag få bort strängen först!
Fler som har samma knasiga nojja?
Jag, JAG! *räcker upp handen*
Jag har enorma problem med denna navelsträng. Jag bara måste plocka bort den innan ägget ska användas. Det får liksom ta den tid det tar att plocka upp den. Jag brukar använda en "tång" i plast för att få bort den. Funkar bra, men man får öva in tekniken lite. 
*räcker upp handen* Har också lite problem med den och vill gärna plocka bort den.

Alltid lika skönt att inte vara ensam med sina knaserier!
När jag separerar gulan från vitan, använder jagäggskalet för att ta bort eländet, men idén med tång tackar jag för - det är ju klurigare när man använder hela ägg…
Nu hoppas jag att nojjan inte blir så svår att jag inte kanäta kokta ägg. :oS
inte är det en navelsträng heller? Bara lite hjälp att hålla gulan centrerad antar jag… den märks inte alls i äggmjölken om man mixar…

#4: Det är den s.k. Äggtråden vars uppgift är att centrera gulan, den består av polymeriserad vita, ungefär vita som blivit plast alltså och är väl inget vidare att tugga på, tar också bort den om den är alltför påtaglig, annars struntar jag i den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Vita som polymeriserat blir inte plast (!), polymerisation är en kemisk reaktion. Flera monomerer blir en polymer, dvs bildar en sträng.

Jag äter allt utom skalet på ägget.

Jag har blivit så lättäcklad av dofter och smaker sedan jag började med lchf och ibland måste jag ta bort den otäcka strängen. Mycket larvigt, men så är det.
Ajabaj, inte slänga protein 
Nä. Jag trodde ju inte riktigt att det var en navelsträng, men har man väl tänkt tanken, så…
Det jag tycker är jobbigt med strängen, är just att den är så seg.
Ska göra ett tappert försök att bortse från den.
#8: F´låt. 

Jodå, jag försöker också få bort strängen - både ur råa och kokta ägg. Och äter inte skinnet i botten på de kokta heller.

#11: Jag antar att det är ägghinnan du menar, den som är alldeles innanför skalet, den äter jag aldrig

Äggsnodden har som sagt uppgiften att göra så att gulan inte kommer i direkt kontakt med äghinnan innanför skalet. Om äggen inte hade den skulle ägg härskna ganska snabbt pga kontakt med syre. Det är därför man bör vända äggen vid långtidsförvaring eller göra som i äldre tider, konservera i vattenglas http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenglas
Syre och koldioxid tas sig genom skalet såklart. Men någon navelsträng för att transportera det finns inte som hos däggdjur.
Medarbeterare på Kost
Å, vad ni är duktiga! *ler*
Tack för all info.
Men…det är fortfarande mycket svårt att äta den…
*solpussar till alla äggätare*

Skinnet i botten på ägget är utmärkt till att läka skavsår där blåsan har gått sönder :)
Det var det coolaste tips jag läst på länge! 
#16 Håller verkligen med!
Detta är ett coolt forum över lag, tycker jag. 
Håller med!
Kan meddela att jag i dag har druckit min äggmjölk med nermixad sträng.
Det tar sig! ;o)
#18 uhhh, nääää nån måtta får det vara.

Gör Oopsierulltårtebotten i ugnen nu och det var sååå noga med strängen…tvivlar på att det kommer att ändras. 
har aldrig någonsin tagit bort strängen vid bakning och har aldrig heller märkt av den i det färdiga resultatet!
#20 Nej…det är nog sant. Det "sitter i huvudet" på mig.
Jag har mycket sånt konstigt för mig. Något för terapeuten att bita i när tillfälle ges. 
Grymt många bra tips och lärdomar här !
Usch och fy för jag vet precis vad du menar…
En gång för länge sedan bakade jag kladdkaka och skulle slicka visparna och fick en sån klump i munnen, jag höll på att kasta upp, det var så äckligt… Sen dess har jag ofta äckelkänslor i maggropen när jag ser den..

Jag har aldrig i hela mitt liv ens reflekterat över den där grejen, inte ens märkt att den finns där. Kul hur folk är olika 

Jag har sett tråden till och från, har då till och från plockat bort den, men jag har aldrig märkt den i den färdiglagade produkten
*ler åt våra nojjor*
För min del har "problemet" blivit värre sedan jag började äta lchf. Det beror ju naturligtvis delvis på att mängden ägg här hemma ökat i raketfart, men framför allt beror det nog på att äggen alltid är färska.
Färska ägg har segare sträng!
Nä - nu måste jag sluta tänka på det här en stund, annars vete 17 om jag klarar av omelett till lunch. ;o)
#23 - jag lider med dig i minnet av den upplevelsen.

Nix, jag äter alltid hela ägget, vare sig det handlar om vanliga kokta ägg, omeletter eller äggröror. Vitan är för god för att slängas bort och "navelsträngen" har jag aldrig ens tänkt på att den finns.
Jag slänger inte heller vitan. Har förmånen att ha utekatter som glatt mumsar i sig det som blir över när jag gör äggmjölk. :o)
I alla andra fall äter jag vitan, men försöker bestämt f å bort strängen först.
#27: Fortätt leva i lycklig o-nojjig äggtillvaro! :o)
men är ägget är kokt? Då märks den inte, den har förenat sig med resten av vitan och så gör den vid all (?) annan tillagning med!
Om det vore så väl! *ler*
När man väl nojjat till sig, upptäcker man den både här och där. Jag känner den framför allt i omeletter, äggröror och stekta ägg. I äggmjölken mixas den ju ner, även om jag har svårt att låta den vara med. :o) I kokt ägg är jag säker på att det bara är psykologiskt…*ler nojjigt*

Här är en till…. Kan tala om att strängen finns där även i kokta ägg. Jag tar bort strängen när jag ser den. Värst är det med löskokta ägg… Den ska bort!
Min syster äter två kokta ägg om dagen och "dissikerar" varje ägg för att få bort strängen. Vad jag förstod så gör hon ett "Y-snitt"… Fattar inte riktigt vad hon menar så jag får väl spana in henne om vi äter ägg tillsamman nån gång. 
*skrattar*
Prickar av ännu två på listan. ;o)

#31: Din syster har tittat för mycket på Doktor G obducent som gör Y-snittet när man öppnar bålen på ett lik som obduceras