Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4254 ggr
Anders-S
0

Charkfusket

Länk till huvudartikeln om fortsatt fusk med datum och  intervjun med SLV:s veterinärinspektör.

Länk till artikeln om ekots granskning med hela listan av granskade företag.

Schenker, packar för flera olika märken och leverantörer. Intervju med SLV:s veterinärinspektör 

Ludvikg Sörensen - Lulles

- korvar leverpastej och delikatesser, bland annat Dackekorven

Bohus Chark

- korvar och smörgåspålägg

Melkers Chark

- westfalisk skinka, rökt skinka och chorizo-falukorv, import från Tyskland av skinka och salami.

Delsbo Chark

- pilsnerpinne, falukorv och blodpudding

Lantchark vill inte låta sig intervjuas

- bacon

JM:s kött och chark/Ginstens slakteri

konsult  delägare

- falukorv med framtida datum!

Kommentar konsumentföreningen Stockholm

Anders-S
0

Ytterligare länk till P1-Morgon med diskussion.

Anders-S
0

Länk till SVT Playrapports inslag om fusket.

[Marja-Liisa]
0

Jag har tidigare skrivit och klagat om gasförpackat köttfärs som jag tyckte smakade förfärligt fast utgångsdatum var inte ens nära, nu förstår jag att jag fått några förpackningar som stått och väntat leverans och datummärkningen var fel.

Har sista tiden köpt bara fryst köttfärs, men vågar kanske nu pröva igen det atmosfärförpackat.

Undrar bara varför SLV inte informerat allmänheten, detta kan ju vara farligt för konsumenterna. Verkar at grossisterna inte heller fått rapporter eftersom de startar nu egna undersökningar.

SLV kanske har fullt upp att varna för det farliga fettet.

blackeyes
0

Ytterligare en anledning att enbart handla kött, färs och charkuterivaror hos sin lokala slaktare.

bigfatmama
0

Det handlar om rätt mycket pengar så det är klart att det fuskas.

[Marja-Liisa]
0

Oh vad jag önskar att jag också hade en slaktare inom 5 mils avstånd. Har inte ens manuell chark kvar i butikerna i närmaste samhälle.

Muskrat
0

Detta är vad som händer när de sätter priser utan hänsyn till efterfrågan.

De SKA ha ett visst pris på köttet även om det innebär att de måste slänga hälften :p Idioti.

blackeyes
0

Ja, det är helt underbart! Förutom att allt är närproducerat och djuren behandlas på ett bra sätt vid slakten är det faktiskt billigare också.

Vi har helt slutat handla kött och chark i vanliga livsmedelsbutiken utan åker ca 1 gång/vecka till slaktaren och handlar där.

Nu letar jag bara efter en lokal äggproducent med frigående höns, så är lyckan fullständig..*ler*

Muskrat
0

#8 Vi har en, 50 meter bort, han står och sälver ägg från frigående höns inne i ÖB entrén, priset är ungefär detsamma som "vanliga" ägg i affären.

Däremot har jag inte hittat någon slaktare :( *gråt*