Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 1335 ggr
toza
0

Svårt att försvara

Hej jag är ny här på forumet och det här är mitt första inlägg.Jag har ätit lchf i ca 6 veckor och mår bättre än någonsin.När jag idag slog upp min morgontidning så blev jag så upprörd (sundsvalls tidning) Det börjar med ett repotage om att SÅ FARLIGA ÄR DINA CHIPS.Det kan jag hålla med om sen kom en faktaruta om hur hjärt och kärlsjukdomarna skulle minska med en tredjedel om svenskarna åt 10 gram mindre mättat fett per dag

Livsmedelsverkets tips för att äta mindre mättat fett:

1. Använd lättmargarin på smörgåsen i stället för smör och bregott.

2.Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar.

3.Ät mindre "osynligt"fett genom att att välja nyckelhålsmärkt mjölk,matfett,ost,korv och andra charkprodukter.

4.Ät fisk tregånger iveckan varav fet fisk en gång.

5.Använd mindre ost grädde och CF imaten eller välj magrare varianter.

6.Skär bort synligt fett från tex skinka kassler och etrecote

7.Koka eller ungsstek maten istället för att steka i stekpanna.

8.Släng bort stekfett istället för att hälla det på maten.

Jag försöker att äta så strikt jag kan enligt lchf. Min fru är tveksam och det blir inte lättare att försvara när sånt här visas på en helsida i morgon tidningen. Gjorde föresten polarbröd i morse på ett recept som fans på sidan. jätte gott! Jag har två tvilling pojkar som är tre år och dom älskade det.

Zepp
0

Ja du det där är mantran som dom har rabblat utantill i långeliga tider utan att det finns något stöd för detta i vetenskapen!!

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

"Livsmedelsverkets rekommendationer, som förespråkar att vi ska äta ganska små mängder fett, är inte vetenskapligt underbyggda och borde tas bort, enligt Nyström.
- Jag ser ingen poäng i att försvara någonting som vi så tydligt ser inte funkar. Det händer ju absolut ingenting med de patienter som försöker följa råden. De som vill pröva en lågkolhydratdiet i stället borde kunna få hjälp av dietisterna med att göra det, sade han."

http://www.kostdoktorn.se/generationsstrid-om-fettet

Och här har du debatten i Radion där Nyström fullständigt kör över Rössner!

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1714121&BroadcastDate=&IsBlock=

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
0

Jo! det är svårt att försvara med såna tidningsartiklar, men koncentrera dig på ditt eget välbefinnande, en diet som får en att må bra kan ju aldrig vara fel. Samtliga råd av SLV är ju dumheter utan 4 som kan modifieras till: Ät fet fisk en gång i veckan. Själv har jag skippat alla vegetabiliska fetter och blivit av med dom 8-10 förkylningar om året som var normen förut.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Adur
0

T o m fettskrämdhetens förgrundsgestalt Stephan Rössner börjar ju vackla beträffande farligheten hos fett.

Det framgår ganska tydligt i P1-debatten som Zepp länkar till här ovanför. Låt frugan lyssna!

Sådana där nonsensartiklar suckar jag bara över numera. Man får helt enkelt konstatera att de inte vet bättre - ännu. Men chips är förstås skräp, oavsett hur mycket eller lite olja de innehåller! Glad

Zepp
0

Det är rätt intressant hur den där hypotesen med att det är fettet som orsakar hjärtkärlsjukdommarna har fått leva vidare när mer o mer vetenskap visar på något annat!!

Det är ju lätt för en lekman att föreställa sig att just fettintag leder till högre kolesterol och därmed ökad fettinlagring i kärl och hjärta!

Men när man studerar det i verkligheten så ser det ut på ett annat sätt!

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Vaa.. det skulle ju vara högt kolesterol om teorierna skall stämma!?

Och här kommer en till;

"Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=10948

"Det är väl känt att diabetes ökar förekomsten av ateroskleros och hjärtinfarkt. En process som medverkar till detta är glykosylering av blodets olika lipoproteiner. Blodets glukos reagerar med och binds till aminogrupper i proteiner. Processen är välkänd för hemoglobin och andelen glykosylerat hemoglobin (HbA1c) är ett vanligt långtidsmått på blodets glukoshalt. När det specifika proteinet i LDL glykosyleras på liknande sätt binder det inte till cellernas LDL-receptor. I stället tas glykosylerat LDL upp av makrofager som initierar ateroskleros. Ju högre blodglukoshalten är desto större blir skadorna på lipoproteinerna. Detta är ett skäl bland flera andra även för den som inte är överviktig eller har diabetes att dra ned på socker och livsmedel med högt GI."

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26518.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maia
0

Förlåt, men jag kan ju inte låta bli… Med lite Tippex är det så lätt att ändra råden så att de blir korrekta:

Det framtida livsmedelsverkets tips för att äta mättat fett:

1. Använd smör och bregott på smörgåsen i stället för lättmargarin.

2.Använd aldrig flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar.

3.Ät mer "osynligt" fett genom att att aldrig välja nyckelhålsmärkt mjölk,matfett,ost,korv och andra charkprodukter.

4.Ät fisk tregånger i veckan gärna fet fisk varje gång.

5.Använd mer ost grädde och CF i maten och välj aldrig magrare varianter.

6.Ät allt synligt fett från tex skinka kassler och etrecote

7.Koka eller ungsstek maten ibland istället för att steka i stekpanna, men ta alltid tillvara det goda och nyttiga fettet.

8.Släng aldrig bort stekfett utan häll det istället på maten.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

joelwe
0

9. Lyssna på din kropp!

http://thebroilercontest.blogg.se/

Sindri
0

Varför inte skriva en insändare till ST där du frågar varför de sprider propaganda för något som håller på att omvärderas?

maxiq
0

Man ska definitivt skriva insändare eller kommentarer om det står något dumt i tidningen. Inte för journalisternas skull utan för läsarnas skull. Det finns ju fortfarande massor av människor som tror att allting som står i tidningen är sant.

Förvånad

starhawk
0

#1: Hörde på den där debatten och kom att tänka på en sak, kalorijägarna utgår ifrån att det man stoppar i sig måste man förbruka annars blir man fet, men att stoppa mat i munnen innebär ju inte att man stoppar in den i kroppen, hela matsmältningskanalen är ju i princip ett rör som går igenom kroppen och eftersom den är klädd med hud hela vägen så kommer maten aldrig in i kroppen, för att matens näringsämnen de facto skall komma in i kroppen måste den absorberas av tarmluddet, och om blodet redan är mättat av näring så kan det ju inte komma in mer detta innebär att en del näring kommer ut utan att ha absoberats (såg någon undersökning som genomförts på Karolinska där man fann helt osmälta köttbitar i avföringen) och då faller ju hela teorin.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus