Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3037 ggr
Branneli
0

Fläsk/bland/nöt-färs

Häromdagen var jag i affären, tog nötfärs som vanligt….. Fick en tankeställare Obestämd, vilket är att föredra ?? Fläsk/bland/nöt-färs med tanke på lchf ?? Jag tycker ju att nöt är godast, bla för att det är mer tuggmotstånd.

Fetrik-Snubbe
0

Köp det som passar gommen och börsen. Lägg till extra fett efter behov.

Cissit
0

Jag skulle tro att fläskfärs är att föredra eftersom det är fetare men själv gillar jag inte det speciellt mycket, inte ens som blandfärs, så jag kör nötfärs och fettar till tillbehören lite extra istället :) Tror inte på att tvinga sig själv att äta något man inte är så förtjust i bara för att det kanske är aningens "bättre" :)

Anterrabae
0

Klart man ska välja det man tycker är godast.. Det är ju trots allt en själv som ska äta't.. Själv tycker jag för tillfället kyklingfärs är godast,  tyvärr är det magert så det förslår.. Mycket extra fett till blir det.

Ur ren fettsynvinkel är det som Cissit säger att fläskfärsen har en högre andel fett, och därför inte behöver så mycket extra fett. Skaldemans bantarbiffar har en del nöt och två delar fläsk om jag inte minns fel (kan ha varit tre delar fläsk) för att få ett bra ratio, eller förhållande mellan fett och protein.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Branneli
0

Mmmm, lite logiskt med fläskfärs alltså Oskyldig….  Tja, får klura på detta…familjen vill hellre ha blandfärs… 

Tack för engagemang, gott folk !! Flört

ulf-jansson
0

På stenåldern när jag hade butik så gick det att köpa nötfärs som hade högre fetthalt , den var alltid några kr billigare än den magra . Men nu för tiden finns det väl knappt några butiker som maler sin färs själva så det kan bli knepigt att få tag på .

Greddelin
0

Jag brukar handla på Ica Maxi och har noterat att den svenska nötfärsen brukar ligga på 10% fett medan den irländska köttfärsen brukar ligga på 15% fett, ungefär som blandfärs alltså. Det beror väl helt enkelt på hur mycket av kossans fett man väljer att mala ner i färsen. Ren fläskfärs brukar väl ligga på 20% fett om jag inte minns fel? Men jag tycker inte det smakar så gott så jag kör också helst på nötfärs. Då får man addera smör som sagt.

Cissit
0

Jag har tom sett irländsk (tror jag) nötfärs med 20% fetthalt. Men jag föredrar ändå att köpa svensk köttfärs och fetta upp den. Vår närmaste lilla ICA-butik maler sin egen köttfärs, tror jag iallafall, för jag har sett folk be dem om 200 gram köttfärs och så försvinner de in på charken och kommer ut med nypackad köttfärs.