Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3347 ggr
FunnyBunnyHelena
0

Illamående

Jag har ätit LCHF i 3 dagar nu med målet att gå ner i vikt.

Middagsmaten går finfint. Men runt omkring känner jag mig mkt dålig, jag känner stor illamående och vill nästan spy med tanken på att äta smör, ost, grädde, dvs allt högfett…. Får kväljningar. Det blir värre för var dag som går. Inte lätt att få i sig någonting alls.

Man längtar efter någonting fräscht! Behöver ju inte vara bröd, men det skulle hjälpa.. Utan någonting riktigt fräscht och gott…. Frukt t.ex… haha. Jag har inte trillat dit än, men jag vet inte om jag orkar med illamåendet. Jag har varit tvungen att vara hemma idag måndag pga det.

Någon annan som också har samma problem, och hur löste du det?

FunnyBunnyHelena
0

Det är ganska akut nu.. vill spy!!!

Behöver mat (sista gången jag åt var kl 00 förutom ett par ostskivor), men jag spyr bara på tanken på att peta ner fett!

Bläää för mjölkprodukter, bläää för fett!

Sindri
0

Hallon direkt från frysen skulle jag kunna tänka mig om jag mådde dåligt. Kallt, gott och fräscht! Blåbär har också lågt kh-värde.

korseett
0

lägg till någon god grönsak till maten och så behöver du ju inte lägga till en massa extra fett om du har fett kött eller fet sås. Smussla med fettet lite mer, göra en gräddfilssås kanske?

FunnyBunnyHelena
0

Tack för er svar! Jag får köpa lite bär!

Nu har det värsta lagt sig, jag gjorde en vändstekt ägg och ringlade lite majonnäs och droppade lite citron på. Passade på att göra 5 till att ha i kylen, jag gillar kall stekt ägg!

Och drack minst 3 glas vatten till. :) Jag har verkligen blivit törstigare nu.

Jag undrar om det är OK att dricka vatten blandat med citronjuice (på flaska)? Jag tar ca halv till 1 msk citron per liter vatten. Ren vatten gillar jag inte. (och inte heller sötningsmedelbaserade drickor)

Hur är det med creme fraiche också, förresten? Jag kan sleva i mig några skedar av det ibland, det är det mest "fräscha" av de feta mjölkprodukterna. (lite kul med tanke på namnet) Är det OK med proportionerna? Annars har jag ju läst att det inte är så bra, att det inte mättar?

TACK för att ni finns!

Zepp
0

Det där är antagligen omställningen.. och hade jag varit dig så hade jag nog trappat upp kolhydraterna och sedan sakta trappat ner i lagom takt! Öka på grönsakerna altså och kanske lite bär.

Man kan även bli illamående när man äter för lite!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

FunnyBunnyHelena
0

Ja, jag känner mycket väl till det där med illamående för att man ätit för lite.. Från förr… Så det hjälpte med att äta stekta ägget.

Jag ska tänka på det ang upptrappning och sen nertrappning igen… Jag är sån, när jag väl börjat så vill jag inte paja det. Så envis är jag.

nobban7
0

Om middagen fungerar så kan du ju äta middag alla måltider, du måste inte sitta och trycka i dig ost och smör om du inte gillar detGlad

lakritsmaja
0

Jag mådde också rejält illa, i början av 2:a veckan. Kunde knappt få ned någonting. Jag gjorde så att jag åt av det jag klarade av och var sugen på, t ex kokt lax med en rejäl smörklick på och broccoli till. Det tog några dagar med illamående men sedan vände det. Hoppas du mår bättre snart!

Creme fraiche älskar jag! Äter det som det är med några mandlar i till efterrätt eller lördagsgodis, dock inte varje dag. Men som en god sås nästan varje dag. Mmmmmm…