Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5154 ggr
kaisakavat
0

Debatt om fetma!

Ikväll i SVT1:s program Debatt kl 22.00 tas ämnet fetma upp:

SVTs påannonsering:

"Fler dör av övervikt i världen än de som dör av svält. Vart tionde barn i Sverige är överviktigt. Hur ska vi stoppa utvecklingen och vems är felet? Föräldrarnas? Samhällets? Inför straffavgifter på feta och visa inte tjockisar i tv - det blir norm, säger "Du är vad du äter"-paret Anna och Olof Skipper. Det pågår en hetsjakt mot tjockisar, menar debattören Erik Hörstadius."

Jisses! Vågar man se utan att blodtrycket tar kål på en!??

Wildrat
0

"visa inte tjockisar i tv"? Hur ofta är det tjockisar i tv? Har det inte varit prat om att de flesta på tv och i tidningar är så magra att det ställer till problem? Nä, jag ska hålla mig långt borta från det där…

kaisakavat
0

Jag fick liksom typ "apartheid-assosiationer" av det där. Men det är ju jag det..

Lena123
0

Smart av paret Skipper som har lösningar på problemet inför straffavifter på feta…och då måste även ju de som röker,de som dricker,de som inte använder bilbältet,de som går mot rött över gatan,de som….nej vänta nu,var det så smart egentligenObestämd

Påminner lite om då det infördes karensdagar vid sjukskrivning för att få folk att bli friskare och sjuknärvaron ökade på jobbet för att folk inte hade råd att vara hemma….

http://www.winthers-skafferi.se/

pyre-lena
0

Om jag inte har fel så pågår det ju frågeställningar i om fetma är en sjukdom i klass med beroende och undrar hur paret Skipper ställer sig till sitt uttalande då.

Ska vi ta straffavgift på alla som är feta? Ska man sedan få tillbaka sin straffavgift om man går ner då?

Varför inte införa straffavgift på kolhydrater? Skrattande Eller kolhydratskatt Cool

LatMask
0

Det blir säkert en djup och intellektuell debatt…Nån som vet nåt om den här Erik Hörstadius? Hur han ser ut t ex? Tungan ute

Johannika
0

Att det är ett problem är ju klart, men problemet verkar ju ha uppkommit och eskalerat i samband med att vårt kära livsmedelsverk och socialstyrelse och dietister och annat oknytt ger helt felaktiga hälsorådgivningar så att folk som tror att de äter "duktigt" går upp i vikt istället….

Straffavgift på kolhydrater är jag helt med på pyre-lena! Skrattande

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Aniara4
0

Läste i SvD om att Ryanair funderar på att införa fetmaavgift. Artikeln var väl inte så konstig i sig, men det riktigt deprimerande var kommentarerna till artikeln, det fullkomligt kokar av tjockishat! Trodde ett ögonblick att jag hamnat på Expressens kommentarssida…

kaisakavat
0

Johannika - Du är ju inne på nåt viktigt.

Det borde komma fram i debatten att det faktiskt delas ut totalt horribla kostråd, vilket är en VÄLDIGT viktig faktor bakom fetmaepidemin..

Inte att feta personer i media blir "norm" - vilket idiotiskt utspel..

Jag kan inte släppa att man vill "sortera" upp folk - i de som inte får synas i media och de som får synas i media.

Vad är skillnaden mot apartheid eller USA:s tidigare rasåtskillnadslagar, där de svarta t ex fick åka särskilda bussar eller inte sitta i närheten av de vita..???

(Jo, jag vet att det inte handlar om ras - men det är samma tänkande!!)

igilla
0

Janne Josefsson är programledare, det är väl risk för att de inbjudna debattörerna blir avbrutna innan de hunnit klarlägga sin åsikt. Programtiden är bara 45 minuter, står ingenting i DN att något annat ämne ska diskuteras, men brukar man inte byta ämne just när det börjar hetta till?

Trots allt är det väl bra med en diskussion om fetma, hoppas på att det blir fokus på varför fetman har ökat, kanske någon av deltagarna har en aning om LCHF!

Smörälskare

Hausswolff
0

Tja, Hörstadius var ju rätt kraftig förr, men har gått ner i vikt på sistone. Inte vågar man väl hoppas på att han gjort det med hjälp av LCHF? Det skulle ju kunna bli en intressant debatt i så fall.

Jennix
0

Alltså, jag blir mer skrämd varje dag som går, över hur lite empati människor har med varandra. Folk tycker det är helt OK att kritisera människor som förlorat jobbet, är fattiga, fula eller feta eller bara lite annorlunda - för "man får skylla sig själv". Skäms

Vad är det för samhälle vi har där alla bara ska strunta i varandra och hur andra mår?? OK att man inte kan lösa nån annans problem men man kan ju åtminstone försöka ha tålamod och förståelse för att andra kan ha känslor och må dåligt!

Vi blir mer och mer som robotar…och folk verkar tycka att andra ska vara så också. Kalla och hårda och ha full kontroll över sig själv. Obestämd

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
0

Jennix - Jo, många har en ruggig människosyn. De skulle bara veta att deras egen lycka sällan handlar om skicklighet. Ofta bara ren tur.

Men - Det finns många vettiga människor här i världen åxå. Vi får gängkramas vi som ser på saken annorlunda! Peppa varann!

Börjar med en Kyss till dig!

Jennix
0

#12 *kram* Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

missaz
0

Usch! Låter helt vidrigt detta! "Straffavgift för tjockisar" jomen vad fint! Ska man inte införa straffavgift på de som är anorektiska också då? Det är ju faktiskt lika farligt att vara alltför mager som att vara alltför fet. Och vart ska gränsen för straffavgiften gå…?

Hey, vi kan väl slänga in en straffavgift på benskörhet (kostar samhället massor!!!) och autoimmuna sjukdomar (även det mkt dyrt för skattebetalarna) när vi ändå håller på!

Nej fy 17 säger jag! Att man har en så dålig syn på sina medmänniskor är skrämmande, men att man dessutom går UT med det är helt ofattbart! Har de ingen skam i kroppen???

mumin61
0

Jag känner mej lurad, varför vill de införa straffavgift för tjockisar. Jag vill ha skadestånd istället för alla felaktiga kostråd jag försökt följa!!!

LatMask
0

Nåja, vi får väl lugna oss till vi sett debatten…

pyre-lena
0

Vi kanske ska stämma livsmedelsverket och landstinget för att de medvetet gett oss felaktiga kostråd genom åren. Det skulla säkert funka att göra en masstämning om det i USA Flört Skulle säkert inte funka eftersom de agerat i god tro men det kanske skulle väcka en hel del frågeställningar Glad

Medlem
0

Går det att se debatten på nätet?

Annars så tycker jag vi feta skall räknas som folkgrupp så det blir hets mot oss om någon nedvärderar oss eller om flygbolagen kräver att vi betalar dubbla stolar.

kaisakavat
0

Ja, håller med LatMask - vi vet ju inte än - det kan bli en bra debatt!

Sindri
0

Hur många hundra av er har mailat redaktionen?

Vad slöa de är. Hade red. varit det minsta på hugget hade de redan kollat in denna sajt plus några till och hittat en fantastisk publik.

bustas
0

Har precis kollat in i kristallkulan!

- Alla i studion tror att man blir fet av fet mat

- Alla i studion tror att man blir fet av för lite motion.

- Ingen i studion tror att man blir fet av kolhydrater.

- Alla tror att socker är boven och socker är ingen kolhydrat!

- Ingen i studio tror att det är läkemedel och livsmedelsindustrin som är delaktiga i dramat.

Detta blir tyvärr allt från min kristallkula. Jag darrade så jag tappade den i golvet.

kaisakavat
0

Putt!!

bustas
0

Även jag är puttFlört

missaz
0

ska kolla på detta nu… puttar för andra intresserade!

Lena123
0

De snackar ju bara om att skärpa straffet på ungdomsbrott…intressant,visst men här sitter man ju och väntar på fettprat….

lizzyz
0

Usch vilken hemsk människa den där Olof Skipper är. Eller vad han heter.

bustas
0

Vad gav denna debatt???????????????

Farligt att äta fett och socker!!!!!!!!!!!

Claude Marcus framstod som sympatisk och lågmäld bland dessa stollar.

kaisakavat
0

Jag fryser! Borde nog inte skriva det här men han Skipper framstod som en riktigt obehaglig människa..

Båda skipprarna framstod ju som inte riktigt i ordning - kränkte människor på löpande band bl a genom att avbryta avbryta och avbryta (Mkt dåligt av Josefsson att de fick avbryta andra hela tiden).

Aldrig hade väl jag trott att jag skulle känna LÄTTNAD när Claude Marcus pratar - han framstod ju som en gulleplutt i jämförelse. Jag typ nästan hejjade på honom där ett tag!!! Förvånad

Sindri
0

Ja, och han nämnde inte ordet "operation" ens.

Aniara4
0

Jag avstod medvetet från att titta eftersom jag förstod att jag bara skulle bli irriterad och knappast lära mig nåt nytt. TV-program ska vara antingen roande eller lärorika, annars får det vara!

bustas
0

Aniara4! Det var läroroikt. Jag har aldrig hört talas om dessa "Skippers" tidigare. Nu lärde jag mig att de är vidriga!

GreenWorm
0

Det intressanta var att det inte handlade direkt om vad man skall äta för att gå ner i vikt utan mer om, tyckte jag, tjockisars rätt att få vara…

Jag blev störtförbannad på skippers som så totalt förolämpade tjejen som gjorde det roliga inslaget. Att så ta ifrån en person dess intelektuella kapacitet och reducera till ett småbarn som inte vet sitt eget bästa, fy bubblan.

Som jag skrev i en annan tråd. Jag är fet och lyckig, och nu ännu lyckligare när jag äter LCHF, det där att gå ner i vikt är liksom inte viktigt ännu.

Och den där Skipper visar ju tydligt vad som händer när man inte äter fett, hjärnan består ju av fett, så är man för mager så magrar ju hjärnan med så då kan man ju inte tänka så snabbt. (OBS! Ironi som kräver att man hörde Hr Skippers resonemang om att tjocka människor tänker långsammare för att även hjärnan och kärlen blir tjocka och får syrebrist…)

missaz
0

Håller med om att Claude Marcus framstod som en ganska bra person i detta sammanhang… vilket INTE är bra enligt mig. Det kan ju få människor att faktiskt följa hans råd! Tyst

Skipper-mannen var verkligen både hemsk och jobbig, älskade att höra sin egen röst när han bräkte ur sig dumhet efter dumhet. Ingen annan fick ju en syl i vädret! Och så hade han mage att bli sur när andra försökte prata (han avbröt ju t.o.m. sin fru!) Usch för honom! Jag har aldrig gillat fru Skipper, men när det gäller otrevlighet och besserwisserfasoner har hon hittat sin överman och tydligen gifte hon sig med honom…

Programmet gav inte mycket.

Lena123
0

Underlig debatt,vad kom de fram till egentligen??Jag fattar ingenting!?

Håller med er andra om att den där Olof Skipper verkar vara en riktigt osympatisk individ och han var ju den enda som fick säga sitt."-tjocka personer tänker trögt"  Skrikandes…fy vilken människa

Ulf-S
0

Hr Skipper verkar lika snurrig som vanligt… Men jag gillar Anna!

Skrattande

bustas
0

Snälla älskade vänner, låt oss inte nedslås av idioter! Nu kör vi vidare. I morgon blir det varmt och skönt och vårsolen kommer att värma våra goda själar.Glad

Agyr07
0

Var kommer detta att sluta. Skatt på feta, skatt på feta livsmedel, feta får betala dubbelt på flyget. Nästa blir väl att vi får betala dubbelt när vi åker tåg, tankar bilen, betalar försäkringar. Vi kommer säkert också att få betala dubbla hyror för vi sliter så mycket mer på golven och trafikskatten ska självklart också vara högre för feta för våra bilar är ju tyngre på vägarna.

Ja du, det är nästan så att man skrattar högt.

missaz
0

En annan sak; herr Skipper sa flera gånger att det varit känt i tusentals år att man blir trög i hjärnan om man är fet; jag undrar vart han har fått det ifrån…??? Tror inte övervikt var ett stort problem för tusentals år sedan. (Man kan ju även undra vart han ö.h.t. fått påståendet att en rund mage ger ett segt intellekt; jag känner flera överviktiga som är otroligt snabba i tanken och smarta, känner även några ganska tröga smalisar…)

babo
0

Vilken debatt? Det var ju bara Skippers. De gick in för att avbryta bara. De ville bara framhäva sig själva. Nog måste de flesta människor märka detta….Josefsson var botten, nej fy ….

GreenWorm
0

Jo, vi tjockisar är ju tydligen roten till allt ont…

"Fatties cause global warming."

GreenWorm
0

Å du Bustas, i övermorgon är det konferens i Ystad Tungan ute

en ännu bättre dag med andra ord

babo
0

Marcus ville påstå att "samhället har förändrats" och vi blivit tjockare med det… det är ju SLV med Marcus bl.a. som har föreslagit fel kost helt enkelt…

maxiq
0

Marcus tassade omkring ämnet med en riktigt len käft och sa inget som kan hållas emot honom. Han har tydligen lärt sig…

kaisakavat
0

#43 Ja! Riktigt "oförarglig " var han! Ojoj.. Tungan ute

Sindri
0

#38 Ja, någon kunde frågat om han t ex syftade på Winston Churchill…..

Vill puffa för en annan tråd om mättat fett - lite roligare.

Medlem
0

Ok om feta får betala dubbelt på flyget så bör underviktiga betala en halv biljett. Det skall råda rättvisa tycker jag.

kaisakavat
0

Kom ihåg såhär i efterhand en sak som Skippern faktiskt sa.. När han fick kritik för hemskheterna i sin argumentation, sa han ungefär:

"Jag har ju blivit ombedd att sätta igång den här debatten..".

Jag menar inte att det alls tar udden ur de idiotiska sakerna han säger, men det säger nåt om SVTs Debatt kanske.. Om det nu var dem han syftade på, vilket det troligen var…

Vad håller SVT på med - måste de dra ner kvaliteten till minus bara för att andra kanaler pular på därnere..? Eller vad? Jag är välidgt mån om SVT, utan dem skulle TV-utbudet kejka ihop och bli fruktansvärt ensidigt, men det här är botten. Som vilken j-a kvällstidningslöpsedelsstrunt som helst!

Agyr07
0

#47 Det är ju klart att det måste bli bra tv. Men å andra sidan så har ju Anna Skipper vissa ideer som lyser igenom i hennes program och samma sak gäller säkert hennes kille

Aniara4
0

Jag tittar aldrig på Debatt, just för att det är så otroligt låg nivå. Folk gapar och skriker i mun på varann med det ena påståendet mer idiotiskt än det andra, och ingen får nånsin chansen att fördjupa eller förklara vad fasen de egentligen menar.

Dessutom orkar jag inte med mer tjockishat…

kaisakavat
0

Jag brukar titta på Debatt, för ibland händer det - mellan alla mossigheter och i all röra - att nån faktiskt säger något bra/viktigt. Tycker också att det är ett bra sätt att orientera sig i "hur snacket går" i samhället.. Obestämd

Har full förståelse dock för den som inte vill - det är verkligen låg kvalla för det mesta.

Begreppet "Bra TV" verkar numera ha blitt synonymt med "Fruktansvärt dålig TV".Tungan ute

En annan sak som gör mig f*d!

De påannonserar att Erik Hörstadius ska vara med som debattör. Sen får nämnda Hörstadius INTE EN SYL I VÄDRET p g a vetinteriktigtvadjagskakallahonom-Skipper!

DÅLIGT Josefsson!!

nenna31
0

kaisakavat….

Såg oxå på Debatt igår …fy fasen för dessa  Skipper framför allt maken han var ju fruktansvärd……inte ens Anna fick en syl i vädret ….hade han pratat så som han gjorde om tex ett annat folkslag så hade han säkert blivit dömd för "hets mot folkgrupp"……för jävligt rent ut sagt….Och stackars den duktiga tjejen som gjorde teater…..han var rent kränkande mot henne…..

Jag reagerade oxå på att han sa "- jag har blivit ombedd att sätta igån debatten"….tänkte som du…..vad styr de med i redaktionen…..?????

nenna31
0

För er som inte såg Debatt igår …..här är länken…..ca. 16.40 min in i programmet pratar de om fett och feta människor…..

http://svtplay.se/t/103450/debatt

Hausswolff
0

*tittar*

Men jisses vad han snackar!

nenna31
0

Hausswolff……

-visst gör han, man kan tro att han ätit mängder med kolisar….. Flört

Lotte
0

Haha, är det "bara jag" som till viss del förstod herr Skipper? Alltså där man blir trögare i huvet? Tycker i och för sig inte han sa det vidare finskänsligt, (det var överhuvud taget otrevlig stämning, brukar aldrig titta på debatter men gjorde ett undantag i går, smått huvudvärksframkallande!)men jag kände ju igen mig själv i det han sa! Jag HAR varit trögare i huvet de här åren jag varit så tjock.. Har alltid sagt att det känns som att jag har gröt i huvet, eller nåt åt det hållet.. Däremot har det lättat upp enormt nu under mina 3 mån med LCHF.

Kalle-B
0

#55 Det kanske var kolhydraterna som gjorde dig trög i huvudet tidigare - inte fetman. Skrattande

lizzyz
0

För den som vill bli lite mer uppretad kan titta på eftersnacket här också eftersnack

nenna31
0

Såg ni hur han Skipper….bara vände ryggen till tjejen….fruktansvärt vilken människa….han vägrar ju lyssna på andra…..börjar skylla ifrån sig på programledaren ….sa att han hade sagt åt honom vad han skulle säga …..han vet ju inte vad han pratar om……han vill bara synas och höras och få publicitet……fy fan…..Skrikandesrent ut sagt…..

kaisakavat
0

Kollade på eftersnacket - tack för länken.

Undrar om inte det här ändå blev neg. reklam för elitmänniskofascist-Skippers - hoppas det! Inga öron - istället bara käft och yta! Maken till Messerschmidts får man ju leta efter!

Jag har definitivt sett mitt sista avsnitt av "Du är vad du äter".  Aldrig mer!!

starhawk
0

Nu har jag tittat på programmet, tidigare tyckte jag att Anna Skipper var en ganska irriterande människa efter att ha sett hennes program, men hennes man! Han var ju helt vidrig! Och Claude Marcus, han framstod ju som den enda sansade personen, snacka om uppochnedvända världen. Själv hör jag tydligen till dom där undantagen som "Olof som gillade att höra sin egen röst" ständigt talade om Jag är överviktig men mina världen är utmärkta, när jag var yngre och "normalviktig" var läkarna oroade av mitt låga Blodtryck men nu är det helt normalt. Det påminner mig om när jag gjorde Lättas (eller nåt annat färgglatt växtslems) test för att avgöra hjärtats ålder, resultatet blev tio år över min faktiska ålder, men värdena för Blodtryck och kolestorol som dom förutspått var helt fel, men det gick att ändra dom så jag ändrade dem till det rätta och vips var hjärtat flera år yngre än mig!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

igilla
0

Fullständigt förfärligt, falsk marknadsföring! Det var inget debattprogram om fetma, SVT lät paret Skipper marknadsföra sig i statliga kanalen i stället för TV3. Hoppas på att svenska folket (som såg programmet) uppfattade hur diskriminerande Skippers uttalanden var, vi är ju inte dumma i huvudet även om Skippern påstod det i programmet!

Som 40-talist känner jag hur det rycker i demonstrationstrådarna: istället för: Våra rop skalla, daghem åt alla (kanske skulle behövas även nu, i Stockholm verkar hela administrationen helt idiotisk) så kan vi väl demonstrera och vifta med plakat, kom just på detta nu, inte helt genomtänkt, tycker att vi ska demonstrera FÖR saker, inte emot, naturligtvis: Ned med Janne Josefsson, fram med lyssnande och medkännande programledare som låter folk tala till punkt. Någon som kräver 1 timmes programtid så att ett problem kan belysas från alla håll.

Programmet var ett enda påhopp på överviktiga/tjocka/feta vad man nu bestämmer sig för att kalla oss, oavsett var på skalan vi befinner oss! HUR KAN SVT SÄNDA ETT SÅNT PROGRAM? Jg vill gärna ut och demonstrera, har just nu idétorka, hoppas på förslag från detta fanntastiska medium!

Smörälskare

kaisakavat
0

#61 Eller fanns tanken.. att paret Skipper skulle få "chansen att göra bort sig" i SVT!?

*hoppfull kaisakavat* Tungan ute

konichiwa
0

Jag tror du kan ha rätt!

Orden som kommer för mej när jag ser herr Skipper är: självrättfärdig, forcerad, föraktfull, chosig, kokett, överlägsen, fascistoid….osv

Branneli
0

Äsch, missade detta program Rynkar på näsan, men enligt er alla kanske det var meningen att jag slapp bli uppretad…ödsla energi på att vara upprörd….ni vet det här med energi-tjuvar….Obestämd.

maxiq
0

Det finns en länk till programmet i inlägg #52 Branneli om du har lite energi som du behöver bli av med någon gång.

Tungan ute

Branneli
0

Tack tack, ska ladda med tålamod & ork…sen ska jag kolla detta. För nyfiken blir jag ju´eklart. Flört

magma
0

Ojoj, jag känner att jag gjorde rätt som valde bort programmet… Jag trodde att jag bara skulle reta upp mig till max och så hade det förmodligen blivit också!

shogun
0

Ja, programmet "Debatt" är väl bara sådär - ingen får prata färdig, tyvärr. Jag såg inte hela programmet (tur kanskeObestämd) men i slutet talades de om kost och pengar. De talades om att ekomomin gör att man äter fel mat. Vem bestämmer det? Vad tror ni? Det kanske har med reklam att göra - chips, choklad, godis, pizzor mm? Som föräldar vill man att barnen ska bli friska och må bra, själv klart! Var kommer  skräp maten ifrån då? Tid? Pengar? Okunskap? eller? Ämnet är viktigt tycker, jag så snälla berätta vad ni tror om detta.

kaisakavat
0

Jag tror att många föräldrar struntar i detta med bra mat, trots att både pengar och kunskap finns. Varför - tja jag vet inte. Kanske vill man ha tiden och engagemanget till annat.

Ursäkterna haglar, man ser varje "gång" som "bara den här gången", men i praktiken är det mackor, Gorbys, pizza och glass efter varann samma dag. 

Vet att detta låter hårt, men tyvärr ser jag detta här och där, på nära håll.

Adur
0

Jag tror att många är osäkra på hur man lagar riktig mat. Man har lärt sig att koka makaroner och steka korv. Men man kan kanske inte tillaga billigt framdelskött eller göra en god sås från grunden.

För många blir nog matlagningen mest ett evigt tvång. En slitig vardagsplikt som man vill klara av så snabbt som möjligt.

Jag personligen tycker det är väldigt roligt att stå i köket och mickla. Och ju mer man lär sig, desto roligare blir det. Men tänk alla de som tycker det är lika astrist som jag tycker att…säg… fönsterputsning är? Hur hittar man då orken till det, dag efter dag?

Kanske något för skolans hemkunskap - att lära ut hur man lagar hyfsat snabb och enkel RIKTIG mat.

Puhlo
0

Jag avskyr Anna Skipper. Det har jag gjort i massor med år, efter att ha sett ett enda avsnitt av "Du är vad du äter" på svenska. Den engelska versionen är hundra gånger trevligare.

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article476236.ab

Sen har hennes make, Olof påstått att han kan bota homosexualitet också.

Flashback har en låååång tråd om makarna Skipper, och om man rensar bort alla kommentarer om att Anna ska ha schyssta rattar och att Olof ser möglig ut, så kommer det fram en hel del om dem.

*funderar på att starta en Skipper-tråd istället*

shogun
0

som sagt - jag har nu sluppet se Skippers program - men de har rätt att tycka vad de vill.Obestämd TV är ett starkt media där alla måste finnas och komma fram (även homosexuella personer), eller hur!

konichiwa
0

Att människor är homosexuella eller heterosexuella är helt ointressant, det är ju hur man uppträder mot andra som är viktigt.

Branneli
0

Efter att ha sett detta program; -undrar jag vad herr Skipper saknade under sin barndom…eftersom han hugger på allt…ska försvarar sig istället för att lyssna och föra en diskussion….när han väl får uppmärksamhet, så svamlar han iväg ???? Han sitter säkert med mycket kunskap och inspiritation, han borde också veta att…om han klätt sig annorlunda (lite mer Svensson) skulle han bli bättre bemött. Nu reagerar folk & alla taggar blir utåt!!

Underligt program tycker jag. Jag uppfattar att herr Josefsson bedriver hetsjakt istället för att få en trovärdig diskussion….som faktiskt kan leda till något bra. Nu blir det personangrpp och knappast trovärdigt.

Detta är min reflektion av programmet.

[Pennylane1]
0

Om herrskapet Skippers förslag slår igenom så drar dom undan fötterna för sitt eget program, ska tjockisen dom hjälper till ett smalt och lyckligt liv inte få visas så faller ju liksom hela programidén!

shogun
0

Du skrev precis vad jag menar!

Hausswolff
0

Josefsson har väl aldrig varit intresserad av sanning och objektivitet så vitt jag vet. Jag minns hans inslag om Göteborgskravallerna… *huvva*

Skippers är elitister som hittat ett sätt att utöva sin religion i media. Jag tror säkert att de kan hjälpa en och annan, men varför ska det göras i TV?

Jag orkade inte ens se klart skiten.

kaisakavat
0

Josefson har gjort några bottennoteringar genom åren - ja! Men han har gjort bra saker åxå. Debatter och diskussioner blir till, som annars aldrig skulle ha uppstått. Utan Josefson, hur mkt skulle vi ha diskuterat grundlagsrättigheter och huruvida polisen ska skjuta demonstranter eller ej? Viktiga saker!

Däremot tycker jag inte att programmet "Debatt" är bra. Snarare sk*tdåligt! Och var dåligt långt innan Josefsson blev programledare!! Minns bara när Stina Lundberg ledde det och Annika D var där - maken till dåligt program och dåligt ledd debatt tror jag aldrig jag har sett!!

Tycker bättre om andra programformer, ser t ex fram emot en ny säsong av "Ohlson, Beckman och Can", som går i SVT periodvis. Räknas som kultursamtal, typ, inte debatter.

Istället för pajkastning, kränkningar och idiotiska utspel består detta program av samtal, där man lyssnar på varann och tränger djupare ner i ämnen. Ämnena varierar, men är ibland i stort sett samma som i debattprogramen. Stor skillnad ändå.. av dessa program får man näring till de egna tankarna och behöver inte bli illa berörd av elakheter och total idioti. Kvalitet!

nyborjare08
0

Jag såg att programmet skulle sändas men jag undvek det eftersom jag anade hur nivån på debatten skulle bli… Nu när jag läser kommentarerna är jag bara glad att jag inte såg det! Glad

Jennix
0

Enligt mig så är Josefsson bäst på undersökande journalistik och i de program där han får gräva, i just dom där dokumentäraktiga grejerna.

Debatt är inte hans grej och det märks, tycker jag. Har sällan sett ett bra svenskt debattprogram…

[iovis]
0

Tyvärr framstod herr Dr Marcus som den som var den mest kunnige och sansade…. Han hade rätt i sak men i fettdebatten i övrigt är   han ute och cyklar.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.