Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6145 ggr
TantRafa
0

Rabarber!

Hur ska man fixa till vårens första rabarberpaj utan socker och mjöl?

Eller ska man helt enkelt göra efter vanliga receptet och njuta i fulla drag denna enda gång?

Dessa nya späda står där i trädgården och väntar, och håll med om att det är vår på riktigt och nästan sommar när rabarbern är klar!

Emea67
0

Håller absolut med!

Var nyss ute med hunden +9,5 grader ute solen skiner och hade en fluga som flög förbi örat och tänkte att snart är det inte långt kavar till sommaren, den är på god vär. HÄRLIGT!!!!

Tyvärr har jag inget svar ang pajen. Skulle jag äta vanlig paj så skulle jag åka dit direkt!

Hoppas att du får fler svar denna härliga söndag!

Maia
0

Det finns en del förslag på pajbottnar som bygger på smör och mald mandel och andra saker bland recepten. Och så skulle du kunna söta rabarbern med t.ex. sukrin. Jag skulle tippa på att kokosflingor skulle fungera bra att blanda i bottenblandningen.

Ett annat alternativ är förstås att använda nötströsselsom "täcke" över rabarber sötad med sötningsmedel.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MimLan
0

Jag skippar pajen eftersom det helt enkelt var godare, och enklare, att göra en rabarberkompott och bygga en liten dessert med mascarpone+grädde+kardemumma-kräm.

Maia
0

#3 Det där låter gott. Man kan varva kompott, kräm och rostade nötter i ett vackert litet glas t.ex. Mmmmm.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Cissit
0

Hur gör ni kompotten då? Brukar det inte vara socker och/eller potatismjöl i sånt?

Våra rabarber har precis kikat upp genom jordlagret så det tar nog ett tag till, men det vore ju kul att kunna äta av dem i år, planterade en knuta jag fick av mamma förra året.

MimLan
0

Nej, det är bara folk som envisas med att späda ut kompotten med mängder med vatten som behöver potatismjöl. Det räcker med ett par matskedar i botten på grytan.

[Pennylane1]
0

jag tänkte göra en paj med mandelmarängbotten , vaniljkräm och hallon, tills främmat i övermorgon, samma bör ju gå bra även till rabarber, men mina har inte kommit längre än till ett skrynkligt blad ovanför knoppen.

magma
0

Mina är dryga dm nu, såg jag idag!Tungan ute Förra året gjorde jag kräm med sukrin och gelatinblad i.

Torparmor
0

En klick smör tar bort en del av den bittra-sura smaken från oxalsyran. Den första späda rabarbern har inte heller så myket oxalsyra i sig men innehåller rätt mycket egen vätska

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

SirfalasEmy
0

#7 Hur gör du mandelmarängbotten? Glad Låter smaskigt.

[Pennylane1]
0

vispar äggvita och sukrin och tippar i mandelmjöl. Sukrin behövs för att det ska bli rätt struktur. Exakta mängder har jag inte , tror jag ska ta två äggvitor och kanske 100 gram mandelmjöl (lidls) och 1/2 dl sukrin.

möjligen 3 äggvitor och lite mer mandelmjöl…

SirfalasEmy
0

Aha, okej. Tack. Äter inte sötningsmedel så då får det väl gå bort. Tyvärr.

[Pennylane1]
0

ok, du vet att sukrin inte är ett traditionellt sötningsmedel va? Inte "konstgjort" utan tillverkas av päron , visst.

SirfalasEmy
0

Hmm, nej, det visste jag faktiskt inte. hmm får nog läsa på mer. Äter visserligen inte frukt alls, bara bär då och då.

[Pennylane1]
0

det är en sockeralkohol och en av de två sötningsmedel som anses OK, om man inte får sug av sött. Stevia är det andra men det funkar itne till maräng.

SirfalasEmy
0

aha. Tack för infon. Hmm, jag undrar om jag skulle få mer sug. Antar att det skulle ske. Socker och sött har varit mitt levebröd mpnga gånger i många år.

magma
0

Jag får sug av det mesta, även bär, yoghurt, vispad grädde… Men faktiskt klarar jag av Sukrin. Åtminstone då jag haft det i äggmjölken och krämen jag nämnde.

Branneli
0

Funkar det att mala cocosflingor,som mjöl……rabarber/cocos ??

[Pennylane1]
0

absolut! Blanda med smör kanske ett ägg och bre ovanpå eller som botten, men då kanske man ska grädda på den lite först. Ovanpå skulle nog jag ta i lite sukrin men botten bör kanske funka ändå? Rabarber utan sötning kan nog bara en sann  LCHF:are äta tror jag, och inte alla vi heller… Oskyldig

lundsabin
0

Fråga ang sukrin - var får man tag på det? HAr aldrig hittat det i min vanliga mataffär.

[Pennylane1]
0

nej det finns bara att få tag på på nätet… nästan… titta här

så ser du var det kan finnas att köpa om du har tur att bo nära någon återförsäljare

storost
0

Men möjligtvis går det med en botten av oopsi eller Optimalbröd kanske.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

annasanna
0

Storost:

Vad är optimalbröd, egentligen?

//Anna(fundersam och vetgirig)

lundsabin
0

#21, tack för den länken! Kände jag inte till.

Men blev lite fundersam på alla lowcarb-snabbprodukter som man kunde köpa… är det verkligen ngt att ha? Är det ngn som har några synpunkter ang innehållet i t.ex.  våffelmixen (blev nämligen väldigt sugen på våfflor….)

storost
0

@annasann

Under Mat - recepterpå bröd…. hitta du Polarbröd enligt Optimalernäring. Det är egentlicgen samma som StenSture bröd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.