Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4903 ggr
LatMask
0

Godis i stora lass!

Kan inte låta bli att kopiera ur "Galaxnyheterna":

"- Kan ni tänka er - i varje stad fanns det godisaffärer på varje större gata! I alla stora affärer fanns det massor av kvadratmeter av GODIS! Vi som började äta och handla efter LCHF upptäckte att det fanns stora delar av butiken DIT VI INTE GICK! Det är faktiskt en rätt skakande upplevelse."

(Ur Galax-nyheterna mars 2059)

Ja, det är ju lite överdrivet, men i t ex min ICA MAXI-affär, som är en av Sveriges största, finns det tre hela gondoler (tror jag det heter) fulla med godis! Veckotidningshyllan ligger längst bort, bortom godiset, och det händer någon gång ibland att jag går dit - det är som att vara i en helt okänd del av butiken.

När blev det så här? Visst, det har alltid funnits godis, men när blev det så JÄKLA MYCKET? Sex meter chokladkakor!

Jennix
0

Ja, och påsarna och chokladkakorna blir bara större och större. Tungan ute

Är det ingen som ser sambandet att socker stimulerar aptiten och vi kan äta hur mycket som helst??

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Agyr07
0

Samma visa i min ICA butik. Jag stegade godis och chipshyllorna i går. Nästan trettio meter. Det är nästan så att man blir äcklad.

Zepp
0

Va.. har de godis o chips på ICA.. det har jag alldrig sett.. fast jag e mest i kött o mejeridisken.. förstås.. de andra delarna är som vita fläckar på min karta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
0

Jag har också noterat hur chokladkakeutbudet växer - fast egentligen är det mest utbudet av mörk choklar som jag av någon anledning har märkt.

Godis generellt. Jo, man kan bli rätt chockad över mängd/utbud/omsättning..

Agyr07
0

Ja, de borde ju vara det men jag måste passera dem på väg till utcheckningen.

andreas0
0

#0 Du skrev "Visst, det har alltid funnits godis"

Men det har det väl inte? Går du tillbaka 100 år i tiden så fanns det inte särskilt mycket godis, och det som fanns åt man bra mycket mer sällan och i mycket mindre mängder än vad vi gör idag. Godis är en ganska ny påhittelse.

#4, Jo, jag blev förvånad för någon vecka sen när jag såg att dom hade slutat med den 85% chokladen på ICA här. Som ersättare hade dom en 90%ig istället, med ännu mindre kolhydrater. Dessutom så tycker jag att den smakar godare, så det är helt perfekt för mig och andra som gillar mörk choklad.

Luccy
0

Cool Den okända avdelningen för godis, stinker dessutom mest kemikalier o sött, äckligt.

Kalle-B
0

Jag vill ha sockerskatt!

cacao
0

Socker är ett beroende minst lika stort som nikotin, så varför inte införa åldergräns för inköp?

Ger föräldrarna sina barn snask hemma så är det ju deras ensak men barn ska inte kunna handla detta själv kan man tycka.

I Danmark läste jag och en ny chokladskatt som var på förslag, skatter är jag däremot tveksam till men åldergräns är helt klart värt att tänka å. Samma som man gjort på många ställen med energidrycker.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

[Pennylane1]
0

do doppade kritbitar i sockerlag som man fick suga på, på "hedenhös" det är därifrån uttrycken "när det kommer till kritan" kommer … då var det inte så gott längre… det var väl det godis som fanns ungefär…

lizaohman
0

Hä, det var intressant att få veta, Pennylane1. Tack för det! Jag brukar ofta fundera över var gamla ordspråk och talesätt kommer från.

Ta-Co
0

Det var en kompis som sa till mig att bara hon såg alla hyllmeter med godis så gav hon upp och ville inget ha.

Även i mindre butiker trycker de in så mycket som möjligt med godis och nyheterna finns det mest av i godishyllorna verkar det som tyvärr…

fenixthebasketcase
0

Jag tycker att man borde starta upp en LCHFbutik i närheten av skåne, eller det finns redan kanske? :)

fenixthebasketcase
0

Jag tycker att man borde starta upp en LCHFbutik i närheten av skåne, eller det finns redan kanske? :)

Jennix
0

#9  Jag har sett många kids som springer på lunchrasterna och köper godis och energidrycker i mängder. Stackars barn, hur dom ska må… Gråter

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!