Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 14489 ggr
Novisan
1

Vad gör ni med svålen på sidfläsket?

Som gammal viktväktare är jag inte så van att äta rimmat sidfläsk. Nu har jag köpt en hel bit med svål. Jag tärnade den med svålen kvar, stekte den och åt till lunch. Då gick svålen att äta utan problem. Nu på kvällen tog jag lite kallt sidfläsk av det tidigare uppstekta, då var svålen oätlig.

Hur brukar ni göra med svålen?

Zepp
0

Jamen svålen är ju en delikatess.. i Kina betraktas själva svålen som det goda! Tungan ute

Fast kall vet jag inte om jag har ätit den..?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nygammal
1

Svålen är ju läcker i varje fall på färskt sidfläsk.

Det rimmade sidfläskets svål blir väldigt seg då den är kall, så jag förstår Dig.

Skogiz
0

Resten av familjen är inte så förtjusta i svål så det brukar bli hundmat. Själv uppskattar jag dock en knaperstekt svål!

Men som sagt, kall är den inte lika kul.

Margareta
0

Äter! När den är varm och mjuk är den god, fast jag äter inte det yttersta "huden" det får hunden.

Numer pensionär i Nynäshamn

EvilEye89
0

Jag äter den alltid!

Har i hela mitt liv tyckt att svålen är det godaste på fläsket :D
så ja brukar steka den och äta den då man har lust.. och ja äter den kall med.. även om den är seg, men har man betalat för den så måste den ju ätas upp.

copia
0

jag äter den ,båda varm och kall. ibland är den seg, ibland knaprig, gillar den likväl. När jag var liten åt jag upp alla fläsksvålar som dom andra i familjen skar bort, minns jag…

Novisan
0

Haha, vad härliga ni är! Jag värmde upp det igen i stekpannan imorse och då blev den mjuk, god och ätbar igen (i min smak). Glad

Aliki
0

Mycket av min barndoms delikatesser som under 25 år varit förknippade med dåligt, fett, kaloririkt och skuldkänslor är nu bra för mig.

Smör i de mosade äggen, fläsksvålar, rikligt med smör på mackorna (numera ostskivor), riktig gräddsås, majonäs och ost.

Försöker njuta och känna smaker istället för skuld.

Jag mår och äter bra!Cool

kerla
0

Klipper i bitar, torkar och har som hundgodis.

storost
0

jag värmer up svålen i micron och mums….

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Mcshep
0

Jag har alltid tyckt om fläsksvål både varm och kall. Tungan ute

Det känns skönt att veta att man inte är ensam om det.

Fast nog tycker mina arbetskamrater att jag är lite konstig som äter så mycket fett men inte fikabröd eller den nyttiga frukten.

Jag har lärt mig med tiden att lita mer på mina instinkter efter att jag börjat med LCHF. Sånt som jag velat äta sen jag var liten har ju visat sig vara nyttigt och inte farligt så då kan jag lita på andra saker som jag känner är riktigt oavsett vad andra säger.

Vi människor är nog mer styrda av vår biologi än vad vi tror.

Karin

Viktor-88
0

Tugga / Ät / Njut av näringsvärdet - Djupare än så behöver man inte gå.

Novisan
0

#10, hur blir den i micron? Inte så seg eller?

#11 tycker du inte den blir seg som gummi kall?

#12 det var bara det att jag tyckte den blev så seg när jag åt den kall.

szwed
0

allting går att äta. mums!

storost
0

# nej, om du inte värmer för länge är det inte så seg.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.