Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 3174 ggr
laktoovovegetarian
0

Inga hälsovinster ... :(

Jag har ätit LCHF sedan augusti ifjol och gått ned 21 kg.

Jag har tyvärr inte märkt av några hälsovinster.

Tvärtom fick jag senast jag var hos doktor veta att jag hade ett blodsockervärde som låg på gränsen till diabetes.

Dessutom har jag oftare förstoppning och framför allt luktar jag väldigt illa i munnen och är väldigt torr.

Några tips?

Wildrat
0

Äter du mycket ost? Det kan ge förstoppning och dålig lukt i munnen…

Sockervadden
0

Vad tråkigtGråter! Annars verkar det vara tvärtom. De flesta har fått en hel del hälsovinster men inte gått ner något i vikt. O att du har högt blodsocker.. Konstigt. Med LCHF så får man ju ett jämnt blodsocker. Mycket tråkigt. Har tyvärr inga tips. Eftersom du har gått ner så mycket så har du ju gjort rätt kan jag tänka..

missaz
0

Förstoppning tycker jag tyder på för lite fett, kan det vara så? Om du är laktoovoveg. kanske du äter en del "köttsubstitut"…? De innehåller en hel del kolhydrater. OM du äter sådant, skippa det! Bättre att äta ägg (och självklart fisk/fågel om du äter det) i större utsträckning.

Att lukta illa ur munnen är ett vanligt övergångsbesvär, varför du fortfarande luktar efter flera månader vet jag inte (OM du äter köttsubstitut ibland kanske det kan bero på att du i princip hela tiden har vissa övergångsbesvär pga relativt högt intag av kolhydrater då och då…? *spekulerar*). Att du är torr kan även det bero på för lite fett i maten.

missaz
0

Håller med #1 också! Ost kan vara en bov vad gäller förstoppning och dålig andedräkt….

Mervi
0

Äter du vegetarisk så blir det mycket kolhydrater i kosten. Du kanske har legat högt i blodsocker innan du började med LCHF,

Hur ser din vanliga dag ut? Det är svårt att ge tips om vi inte vet vad du äter.

Grattis till viktraset.

MimLan
0

För mycket protein kan vara enfaktor när det gäller andedräkten. Som sagts innan, det är för lite information från din sida för att kunna peka på något specifikt.

Men du, viktminskningen _är_ en hälsoframgång.

PatrikHagglund
0

En viktnedgång på 21 kg är en ganska rejäl hälsovinst (förutsatt att det var överviktskilon).

När man tar bort kolhydraterna ur kosten blir kroppens egna glukos-produktion - glukoneogenesen - mer aktiv efter ett tag. Det är nog anledningen till att många får högre fasteblodsocker; vissa ligger till och med på gränsen till vad som anses indikera typ 2-diabetes. Be din doktor mäta HbA1c eller göra ett glukostoleranstest istället, om det inte redan är gjort.

Margareta
0

Jag håller med om viktminskningen - bara att gratulera!

När det gäller problemen håller jag med de andra - vi måste veta mer om hur du äter.

Numer pensionär i Nynäshamn

axelina
0

#7 Tack för den informationen det har jag missat, har funderat mycket på varför mitt fasteblodsocker har varit 6,4 och 6,6 på de kontroller jag varit på efter jag startat med LCHF, har aldrig tidigare haft någon förhöjning på blodsockret.

laktoovovegetarian
0

Tack för alla goda råd - och så snabbt dessutom!

Vad gäller blodsockret har jag aldrig haft problem med det tidigare, man kanske är det som nämns fasteblodsockret som är förhöjt. Jag har fått remiss till en dietist och ska senare ta fler prover så då får jag väl be dem se på HbA1c/glukostelerans också som Patrik föreslår.

Vad gäller kosten så är jag som sagt lakto-ovo-vegetarian. Äter därför av naturliga skäl mycket ost och ägg, men även mejeriprodukter, svamp, spenat etc och ibland quorn (dock inte alltför ofta). En hel del te blir det också och lite nötter och någon bit mörk choklad 86 %. Morgon och kväll äter jag också en skiva Wasa fiber 70 procent, som Annika rekommenderat, eller någon annan hårdbrödbit med max 5 procent kolhydrater per skiva.

Att jag skulle äta för lite fett tror jag inte. Jag hyvlar tjocka skivor äkta smör till osten, äter en hel del ägg, avocado, krossade linfrön, äkta grädde etc.

Kolhydratintaget är begränsat och jag faller inte för några frestelser. Det behöver jag inte heller göra eftersom jag alltid är mätt numer.

Jag misstänker också att osten kan vara en förklaring till att jag luktar illa, men som vegetarian är det svårt att plocka bort den. Det är nog begränsat vad jag kan äta i dag (och dessutom har jag ju bevisligen ned i vikt, från 154,8 till 132,9 på nio månader).

Även om jag borstar tänderna på kvällen vaknar jag med stinkande andedräkt, men jag är dessutom väldigt torr i munnen och har en "dålig smak" som gör att det mesta jag äter inte smakar särskilt gott.

Visst är viktnedgången en hälsovinst, men det känns lite trist med bieffekterna, särskilt som det inte verkar drabba andra.

clajo
0

Grattis till viktminskningen, först och främst! Förstår att det blir svårt att ta bort osten om du är vegetarian.

Har du varit hos tandläkaren på länge? Tandkötts-inflammation gör att det både luktar och smakar illa i munnen….

Dricker du för lite?

Ja, jag bara spekulerar. Lycka till!

PatrikHagglund
0

Visst är viktnedgången en hälsovinst, men det känns lite trist med bieffekterna, särskilt som det inte verkar drabba andra.

Du inte är helt ensam att vara vegetarian på detta forum, men jag gissar att ni är ganska få ändå. Vissa bieffekter kan ju vara specifika pga det.

Förstoppning verkar du dock inte vara ensam om, vilket ganska många frågar om. Fibrer och magnesium-tillskott är dock det enda jag kan hitta som "botemedel" vid en snabb sökning (förutom läkemedel mot förstoppning).

Andina
0

Något som fungerade på mig betr trög mage var att byta ut hårdost till mjukost emellanåt. Jag är också vegetarian och hade problem med magen i början. Nu äter jag hårdost ibland och mjukost ibland och det "släppte" direkt.
Jag kan tro att detsamma gäller andedräkten. Kanske ska du testa att byta ostsorter och från hårdost till mjukost - för att se om det ger någon förändring betr andedräkten. Men ge det i så fall ett antal dagar så att maginnehållet helt har 'bytts ut'…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Johannika
0

Du skriver att du är väldigt torr i munnen vilket är en vanlig bieffekt av många olika mediciner. Äter du någon sådan medicin? Annars finns det olika preparat på apoteket som motverkar torr munhåla. En torr munhåla för också med sig dålig andedräkt som ett brev på posten!

Och glöm inte att dricka mycket vatten!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Agneta2006
0

Hej, själv har jag väldigt torr hud som jag får hålla på att smörja o åter smörja o förmodligen har det kommit smygande med diabetesen. Vad tror du om citron i vattnet du dricker? Det finns ju små gula plastflaskor med koncentrat. Själv dricker jag massor med grönt te utan mjölk från att ha varit beroende av "liptons gula" med mycket mjölk i. Har sett att grönt te ger mig lägre blodsockerpåslag. Vid varje tandborstning borstar jag även övre gommen+tungan o det har hittills förebyggt ev. odör.

Stort grattis till din viktminskning!

Calmare
0

Grattis! Viktminskningen är en rejäl hälsoförbättring. Jag är övertygad om att du skulle må ännu bättre om du börjar äta mer normalt dvs. kött och fisk. Glad

hellah
0

Jag är semivegetarian, och får lätt problem med förstoppning sen jag började med LCHF. Måste äta en halv portion havregrynsgröt på morgonen med lin/loppfrön och kli. Jag äter också lite knäckebröd varje dag (rågknäcke med smör är nästan det bästa jag vet) Men det blev också bättre när jag bytte ut en del av smöret och grädden/cf mot kokosfett.

hellah
0

Förresten, är det svart (vanligt)te du dricker? Det blir jag alltid väldigt hård i magen av. Isåfall kan du prova med grönt te (funkar inte heller för alla) eller olika sorters örtte istället.

Du verkar ju tåla sötningsmedel, det gör inte jag. Jag kan få fart på magen med tex cvitamin brus med sorbitol, kanske nåt att prova. Kaffe använder ju en del för att få fart på magen.

Du skulle kunna byta ut en del av osten mot tofu, 2,6g kolhydrater, 7,6 g protein. Eftersom du äter lite knäcke varje dag så blir det ju fullvärdigt protein.

Bengt-Olov
0

Du har nog hållit på så länge med LCHF att du vet att man bara skiter hälften så mycket på den dieten. (Det mesta man finner kroppen användning av, i förhållande till den näringsfattigare mat som vi av etablissemanget genom Livsmedelsverket rekommenderas äta.) Ja, men för många som gått över till LCHF, kan det nog ta ett tag att inse att det kan gå ett par dar ibland, innan det verkligen finns "överblivna matrester" som kroppen behöver göra sig av med… Vissa tidsperioder som man förväntar sig att man borde gå på toa, kan ibland bara TOLKAS som att man har förstoppning. Tror inte detta kan pekas på tillräckligt ofta, i alla fall för NYA LCHF:are - men kanske inte dig då!?

Agneta2006
0

Det gäller att lyssna till kroppens signaler, får själv mycket svagare "reflexpåminnelse" när jag behöver göra det "stora" än då jag åt enligt tallriksmodellen. Går jag inte på toa utan skjuter upp toabesöket får jag svårare att få ut avf. Märker även av när jag dricker för lite vatten att avf. blir hårdare.