Frukosttråden
Har sett en del inlägg om alternativ till äggfrukost osv. Varför inte samla alla bra frukostförslag i en tråd?
Själv är det på två punkter jag har problem med LCHF och det är frukosten och mammas kanelbullar :) Kanelbullarna funkar något sånär om man tar kaffe, vispgrädde och kanel. Men frukosten… läser om alla som tycker att det är hejsan hoppsan att helt strunta i rostat bröd, källarfranskor och flingor på morgonen. Jag är tyvärr inte en av dom :( Jag avstår från nämnda produkter men kan inte säga att två kokta ägg och en baconskiva ger samma kulinariska upplevelse. Så ni som har hittat er modell för frukosten får gärna komma med lite tips.
Kan inleda med min egen fruksot so far…
En näve bär med grädd-youghurt alt.
Te med ett par Oopsiebröd och gott pålägg.
En kopp kaffe blir det nog också…

frukostvarianter
micrat grilkorv med ost
micrat späck med ost och champinioner
grekis yoghurt med nötmusli
oopsies med smör och färsk ost
oopsies med smör och salami eller skinka
ibland är der grädd-nötfärs med sparris och ost
micrat kalkonkorv med champinioner och ost
gräddfil med nötmusli
mosad avocado med citronjuice och crème fraiche
våfflor med keso och smör
Vänliga hälsningar Stephan
Ägg och sill är mycket gott, så det blir en bra frukost tycker jag.

Jag är fortfarande i stadiet då jag frossar i omelett på morgonen och gillar det
Har alltid vart en äggfantast iaf..
Om man saknar toast läste jag att man kan grilla oopsies i ett smörgåsjärn med ost och skinka ex.. Nu har jag inte försökt mig på att baka dessa rackare (har ingen elvisp
) men jag känner att det är ett framtida projekt!
Det finns mängder av bra frukostar. Jag, som äter en mer GI-inspirerad kost brukar börja mina dagar så här:
Naturell yoghurt med solroskärnor och dinkelflingor, 2 stekta ägg och en liten (!) bit surdegsbröd påklätt med generöst med smör och pålägg. På detta står jag mig fram tills lunchen allt som oftast. Ibland kompletterar jag med en liten knäckemacka m generöst med smör som mellanmål, nackdelen är att jag då oftast inte är hungrig vid 12 utan får skjuta på lunchen.
Under den strikta LCHF-tiden drack jag äggmjölk till frukost, men behövde då ALLTID mellanmål vid niosnåret!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Min frukost idag var Arlas ekologiska yoghurt (ca 4% fett) med några hallon och valnötter, bara tillräckligt så att det blir lite smak och crunch. Till det ett kokt ägg med salt, te och kolsyrat vatten.
Nåt som jag annars brukar göra är att blanda turkisk yoghurt, vispgrädde (ovispad) och keso till en lagom konsistens. Smaksätter med lite vaniljpulver och äter med lite hallon/blåbär.
Alternativt äter jag:
* 1-2 flatbröd med mycket bregott, ost och ev. skinka och kanske lite paprika. (När jag verkligen vill ha mackor och inget annat.)
* Kokta ägg med majonäs. (Nödfallsfrukost när det inte finns nåt annat hemma.)
* Skinkrullar med philadelphiaost och ev. avocado.
* En plocktallrik med lite allt möjlig - ovannnämda skinkrullar eller lite enklare hårdost- och skinkrullar, några körsbärstomater, paranötter, keso, kokt ägg, brieost… vad som finns hemma.

Efter två månader med LCHF har jag ännu inte tröttnat på ägg. När jag var liten ch hälsade på farmor och farfar fick jag som gottespecialare mosat ägg med smör och det är precis det jag äter var morgon nu - tre kokta ägg mosade med smör, en helt fantastisk frukost :) håller mig från sex på morgonen till halv tolv-tolv på det, helt klart godkänt.

Just nu äter jag mest riven ost blandat i creme fraich. Krydda med lite olika kryddor så blir det super!
"You just have to belive…"

Nötbröd är ett jättebra substitut till mackor.
Min favorit är att steka ägg väl i mkt smör och koksfett och förvara dem i kylskåp över natten. Sen äter jag dem som mackor och får på så sätt äta alla smaskiga pålägg.
Jag äter enligt principen "no fuss" på mornarna =så lite besvär som möjligt. Det blir oftast kokt ägg delat i halvor och generöst med Bregott och massor av ost ovanpå. En sorts smörgås, med andra ord! Och sen te, förstås. Mer får jag inte i mej tidigt på morronen.
Mycket bra initiativ med en separat frukosttråd! *applåderar förtjust*

Idag åt jag fläsksvålar till frukost!
Är inne i en period då jag äter väldigt lite så då passar sånt bra.
"You just have to belive…"
Jag kör hårt på oopsies med smör, skinka och ost på morgonen! Det har verkligen räddat mig då jag inte kan äta kokt eller stekt ägg utan att må jätteilla!

Jag gör en blandning på 125 g Keso, 1/2 dl vispad grädde, 1 knivsudd vaniljpulver, 1 msk linfrö och några bär (3-4 hallon eller 3 björnbär eller 10 blåbär eller 1-2 skivade jordgubbar). Jag för iordning en sats för fyra dagar i taget (=en stor burk Keso) och sedan är frukosten fixad på noll minuter! Och så dricker jag ett stort glas vatten och en jättebalja med Kustfägring, mitt favoritte.
För mig funkar äggröra på 3 ägg och ca 25g smör toppen. jag behöver aldrig fundera och känna efter vad jag är sugen på, utan rör ihop mina ägg på ren rutin. Och då klarar jag hela förmiddagen utan problem. Det är tillräckligt med huvudbry att fixa frukost till dottern som ändrar matvanor varje dag och sonen som ska matas i tid och evighet.

Fransk omelett m riven ost och ev persilja. Mycket smör i pannan. Jag gör på 3-4 ägg och donerar en tredjedel till 7-åringen.
Favoritfrukost när jag har tid är makrillburk med antingen creme bonjour (vitlök)-stuvad bladspenat eller lime-mosad avocado.
Vet jag i förväg att jag kommer att ha kort om tid kokar jag ägg kvällen innan. Äts direkt ur handen med bregott till.
Äggröra är alltid gångbart. Älskar stekfläsk men familjen gillar inte oset därav. Bacon klippt i bitar går att dela med lilltrollet.
Keso-mascarpone-röra m kanel på - något jag rör ihop någon gång i månaden och äter ett par dagar på raken.
Solskensshots - en nypressad apelsin vispas med ett ägg. Räcker till 2-4. Gulpa i sig. Inte riktigt strikt LCHF, men inte så dumt. Går inte att göras på juice, konsistensen blir underlig.
2 stora äggmjölkslatte (gärna från kvällen innan - jag gör på 5 äggulor + 150g smör till 3-4dl vatten)
Creme fraiche (1,5dl?) m 5-10 tinade hallon. Det står jag mig på från 6.30 till 11. (Gillar inte yoghurt)
Hemmagjord pannbiff m bregott eller bredbar ost
Fabricati diem, pvnc!

Idag testade jag faktiskt äggröra med en näve frysta hallon irört.. Äggen fick en mystisk gråblå nyans men gott var det!
mikrad brieost med några kräftstjärtar, 100 gram ost och 30 gram stjärtar blir en perfekt balans mellan kh protein och fett!

För det mesta så blir det omelett och bacon men ibland kokt, mosat ägg med smör. Idag blev det något ovanligt. Fick så mycket strömming igår, som en del blev stekta och inlagda och en del kokte jag in. En av varje har jag ätit idag tillsammans med två små "riktiga" ägg från en liten gård här i närheten. God frukost och äggen smakade ju mycket mer än de jag köper i affären.
Jag saknade gammal hederlig "fil och müsli"-frukost, så jag har gjort mig egen müsli nu på linfrö, pumpafrö, kokosflingor, valnötter, sesamfrö, solroskärnor, vaniljpulver, lite salt och några skvättar vatten och rapsolja. Rostas i ugnen på bakplåtspapper i braspanna tills det ser rostat ut. Inspirerades av receptet i Dr Dahlquist och Airams kokbok
Mycket gott tycker jag! Funkar bra ihop med "fet"yoghurt. Min sambo brukar hälla på kanel också.

Alt. 1 Baconomelett
1 ägg,3 äggulor,70 gr bacon(1/2 pkt),50 gr grädde+25 gr smör ev.grovmalen svartpeppar och salt….
Jag använder en mini stekpanna….
SmörStek bacon i små bitar, Shaka ihop äggen med grädden häll över…..vändstek med hjälp av en tallrik …..
Jammajamma….
Alt. 2 Yoghurtfrukost
50 gr keso,150 gr turkisk/grekisk 10%,25 gr grädde och kanel eller hallon….
Rör samman keso,yoghurt och grädde…..strö över tex kanel eller hallon
Mumsmums….inte lika bra när det gäller kolisar men gott att variera med….nenna31

keso/mascarpone/vispad grädde/vaniljpulver/stevia…gott

keso/mascarpone/vispad grädde/vaniljpulver/stevia…gott
Nötbröd med mycket smör och pålägg. 1/4 av en mattallrik stort nötbröd med pålägg håller mig lätt mätt till kl 12. Ett stort glas vatten till det.
#16 Bär med äggen :) Det lät så galet att det måste provas. Helrätt!
Tack för alla bra tips! Har fått en del nytt att prova…
Måste också tipsa om en skum dryck som jag av misstag blandade till. Jag hade kokat lite kaffe och råkade ha Rooibos te i koppen. Inte speciellt mycket te men en lite slatt. Det blev faktiskt inte så dumt. Fick en mild men ändå tydlig kaffesmak.
Låter det knäppt ska man alltid testa ;)

Fort och lätt i morgontröttman är att bre rejält med färskost på skivat köttpålägg och rulla ihop. Funkar bra för mig.

Vardagar: Lika delar av yoghurt (10%), Crème Fraîche och grädde blandas samman till en god frukostyoghurt. Till det två kokta ägg.
Helger: Samma som ovan eller äggröra och bacon.
Jag lägger inte så mycket energi på mina frukostar, de ska vara smakliga och mättande. Variation är inte nödvändigt. Det sparar jag till huvudmålet.

En burk makrill i tomatsås tillsammans med några skivor fet hårdost. Snabbt o gott!
#28 Makrill… det var länge sedan. Hade faktiskt glömt denna läckerhet. Ska inköpas :)
Jag är periodare. Ibland - fast det var länge sedan nu - äter jag lagom kokta ägg med lite smör till; blandar det i den flytande gulan.
Mina vanligaste frukostar nu är
- omelett. En rejäl klick smör i min stekpanna. En skiva parmaskinka eller liknande, delas i mindre bitar, ner i stekpannan. Kanske en champinjon också. 3-4 ägg, en liten skvätt grädde, vispas lätt med gaffel och hälls över skinkan.
- äggmjölk. 4 ägg, 25 g kokosfett, 25 g osaltat smör, smaksättning, lite kokhett vatten, mixa, fyll på vatten tills mixerbägaren är full. Jag tror den är 6 eller 8 dl. Smaksättning är oftast kakao, ofta snabbkaffe, ibland kanel och ingefära, och kryddnejlika om jag hittar det i kryddskåpet. Kardemumman verkar lägga sig på botten…
Ska leta rätt på äggmjölkstråden för att hitta fler idéer.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
jag skulle inte orka 4 ägg,
tar max två! Elelr är ni två som delar kanske?
#31 jag brukar hälla en del av äggmjölken i termos och ta med till jobbet, eller dela omeletten och äta senare. Äter jag alltihop till frunch är jag mätt till kvällen.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
… då fattar jag!