Frukostbitar
5 ägg
1 pkt bacon
1 burk Kesella
1 burk Crème fraiche
ca 100 g riven ost
örtkryddor (från burk köpt på Liedl)
cayennepeppar
Vispa ihop ägg, Kesella och Crème fraiche medan baconbitarna steks. Rör ner bacon och kryddor.
Grädda i ugnen 175 grader i 20 min.
i en smord liten långpanna
Jag testade att göra "äggmuffins tidigare, men tycker att de här är godare och håller ihop bättre. Kesellan ger god smak. Jag delade i åtta delar och åt just två bitar till frukost.
med en burk CF menar du 500 gram då alltså? och Kesella 200 gram?
Tack idea
! Jag ska testa ditt recept när jag hittar Tulips ekologiska bacon igen. (Eller har någon sett andra märken som har ekologisk..?)
Jag har funderat på något lämpligt "bakverk" att ta med när jag ska åka tåg. Det borde ju gå att göra dem i stora muffinsformar också, så att dom är behändigt paketterade för resan.
Ser fram emot att avnjuta en muffins till kaffet på nästa tågresa
!
Med en burk CF menar jag den lilla burken. Tror det är två dl i den.
Ok… tror inte jag sett några små här… man får ta halften lite knappt då.
Låter ju jättegott!
Kanske en lite konstig fråga men jag har inte bott i Sverige på några år och vet inte vad "Kesella" är för något? Finns det något annat som är lite mer internationellt man skulle kunna använda sig av istället?
#5 Kvarg är samma sak! Men har ni testat att göra oopsies? Det blir som tekakor om man klickar ut smeten på smörat bakpapper.
jag har bakat brödbullar efter LCHF-kex receptet härinne…men jag malde linfröna , kanske därför de blev mjuka! Så bra bröd, bästa hittills! Jag gjorde så här i morse: ca fyra msk linfrö kördes i bulleten, blandade i nästan lika mycket husk, lite bakpulver, smält smör, kanske 25 gram, och så ungefär 1 dl vatten samt tre ägg. Och så lite hela linfrön, bara nån msk. Detta fick svälla tills det blev tjockt sen klickade jag ut tolv "bullar" och strödde över lite flingsalt och solrosfrön (följer originalreceptet i stort sett alltså) men jag plattar inte ut och jag gör dom större. Sen gräddade jag i ungefär 175 grader med varmluft. Ungefär en kvart tjugo minuter. Det blir såå bra!
Ursäkta om jag kanske kapar din tråd idea! Ska prova dina med! promise!
#6 Tackar men jag hittar ingen engelsk översättning för kvarg i någon av mina ordböcker… Finns det något annat liknande som jag kan leta efter i affär på Malta?
Oopsies har jag inte testat, kan inte få sökfunktionen att funkera på iFokus, sidan bara ger upp, snurrar vidare i all evighet utan resultat. Du råkar inte ha en länk till receptet? =)
#7 Låter ju jättegott det med! Men då har jag problem igen, husk? För som förklaring när jag slår upp det att det är skal av något, men kan inte minnas att jag någonsin sett det i en affär härnere, here det bara husk eller finns det något annat namn på det?
Tackar så mycket för hjälpen!
Nevermind om oopsiesarna, de var lättfunna bara man letade i rätt forum, sorry! =)
#8 Här är länk till oopsies receptet http://www.kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=a1a52788-4487-418a-9271-81067c895457

husk är skal av psylliumfrö, det finns även fiberhusk som är mer finmalen och säljs just till bakning, på många affärer, (liten gul påse tror jag, kolla där dom har torrmjölk t.ex.) somliga upplever att det knastrar , jag använder alltså husk som finns på hälsokosten, köpte en stor förpackning som räcker iall evighet tror jag ;-) lindroos är märket. Det sväller om man häller det i vätska och binder alltså rätt mycket vätska; brödet blir saftigt.. det är även min hjälp mot hård mage, eller lös mage med för den delen! Tar någon matsked i ett glas vatten på morgonen.