Puckost i Finland?
hej ni som bor i Finland
Det som är puckost i Sverige - är det närmast den finska Viola-smältosten eller vad?
frågar Berndt som bor i Finland
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
puttar frågan uppåt
Sockerberoende.
putt en gång till
Sockerberoende.
Hej Berndt
har bott i Sverige nu över 20 år så jag är inte så säker men på de finska Lowcarb sidorna pratar man om Koskenlaskija ost. Du kanske kan kolla det.
Hejsan!
Kul att höra flera från Finland!
Nu vet jag inte vad Puckost är så jag kan inte jämföra.
Viola är en mild smältost som är lätt bredbar. Koskenlaskia är lite hårdare skärs i skivor.
Vilket är innehållet o konsistensen på Puckost?
I bland hör man här något gott man vill pröva, men man vet inte riktigt vad det är som man kan ta i stället. Vi får pröva oss fram.
Hälsn från Österbotten

#4 Danska Arlas Puck mjukost/smelteost hade samma konsistens som Niveas hudkräm och Kavliost.
Se även gmofri.se om danska mejeriprodukter.
Coop i Skövde har uteslutit Puckost, de påstår att det är förfå som köper och efterfrågar. jag frågar efter Puck en gång i veckan på Coop i Skövde. Är det bara lilla sketna jag , som vill ha Puck i Skövde????????
Bra - då är jag färdigt inkörd på "puckost " då för Koskenlaskija älskar jag sen barn och köper den ofta! Namnet betyder annars "forsfarare", alltså en sådan som transporterar stockar över forsarna, varför detta namn, de vet jag inte.
Tack för kommentarerna!!
Jag tycks inte kunna klistra in en bild, men här en länk:
näringsinnehåll (på finska): (kolisar 0,1 g)
juusto mm. mustaleima emmental [maito, hapate, suola, happamuudensäätöaine (E 509)], vesi, maitorasva, sulatesuolat (E 452, E 339, E 331), suola.
Ravintosisältö (100 g:ssa)
energiapitoisuus
1150
kJ
energiapitoisuus kcal
280
kcal
proteiinia
19
g
hiilihydraatteja
0.1
g
josta sokeria
0.1
g
josta laktoosia
0.1
g
rasvaa
22
g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja
13
g
natriumia
1.1
g
Kivennäisaineet (100 g:ssa)
kalsium (Ca)
620
mg
78 % päivän saantisuosituksesta
Sockerberoende.

Puckosten är tjock, krämig bredbar ost i en glasburk med en blomma på……Jag undrar om jag inte känner igen smaken från Raketost?
Har du kollat butiker med utländska varor?
vårt coop tycks också ha slutat med den… men jag köper en 900-gramsburk på invandrarbutik istället
Tittade på innehållet i affären i dag, samma som finns här; "Hiilihydraatteja" är kolhydrater och "rasvaa" är fett. de andra är ju så lika att de vet ni.(måste ju visa att jag kan lite finska)
Den kan man bra variera med.