Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4505 ggr
Anninni
0

Varianter av LCHF, provat?

Jag har ätit enligt LCHF sedan januari. De först veckorna gick det fort, 3 kg bara ran av. Eller man man kanske ska säga urFlört 

Efter det har de gått upp och ned. Jag har pendlat ett par kilo upp och ett par kilo ner. När det började bli påfrestande att inte komma ner i vikt började jag prova lite olika sammansättningar av kosten.

Min slutsats av detta är:

Fakir är inte för mig. jag mår dåligt både fysisk och psykisk av det.

Äta mer fett och mindre av det andra gick inte heller bra. Då gick jag upp.

Det som verkar fungera bäst för mig är att äta mer grönsaker med lågt kh innehåll och lite mindre mängd fullfeta mjölkprodukter samt den mängd proteinrika livsmedel jag behöver för att bli mätt.  

Med denna sista variant/sammansättning får jag ett ganska lågt kalori intag men jag är inte hungrig och mår inte dåligt. Det ligger nog runt 1000-1200, jämfört med 2200 med tidigare variant med mera fet. Det bästa är att vikten nu går stadigt nedåt med ca 1 kg i veckan. Hoppas att det fortsätter så för jag har lång väg att gå.

Nu är jag lite nyfiken på hur andra har provat sig fram och vad som fungerar bäst för dem.

Vet att detta tagits upp innan men jag kunde inte hitta en samlad tråd.

Anninni
0

puff

Medlem
0

Grattis till viktnedgången!

Jag har provat fakir och äggmjölk och även mindre kalorier. Ingenting fungerade i längden. Jag blir konstig av fakir och äggmjölk och fruktansvärt trött och svimmig av mindre kalorier. Det som passar mig är fet kött, fet sås och lite grönsaker.

Thea
0

Grattis till att du hittat DIN väg!

Jag har hittat min egen väg mot en mer GI-inspirerad kost. Jag äter tämligen mycket kolhydrater om man jämför med LCHF, men betydligt mindre än "medelsvensson". Alltid fullfeta produkter som det inte snålas med, men slösas inte heller.
Jag gick upp av strikt LCHF-kost och kroppen blev "allergisk" mot kolhydrater. Åt LCHF i 6 mån. Vid kostomläggningen till mer kolhydrater än LCHF, men mindre än "vanlig" mat, tappade jag de kilona jag lagt på mig under LCHF-tiden. Om jag går ner mer (vilket inte är många kilon) får tiden utvisa. Att vara tillbaka på "noll" är jag nöjd med!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

VeraP
0

När jag började med LCHF åt jag fritt av alla livsmedel som höll måttet 5g kolhydrater/100g samt måttligt av livsmedel som ligger däromkring som t ex bär/nötter etc.

Jag försökte en period, ca 2 månader, att äta mer strikt och ligga under 20g. Jag mådde varken sämre eller bättre, men av någon anledning gick jag upp i vikt. Tyvärr inte muskler :). Så jag gick tillbaka till mitt gamla sätt att äta och vips försvann kilona igen.

Adur
0

Jag har aldrig kört fakir, utan har ätit ganska fritt hela tiden. Det jag har märkt är att en högre fettandel gjorde att jag gick ner fort i vikt. Om jag låg över 80E% fett några dagar i sträck, tappade jag ett par kilon i ett svep. Runt 75E% gick det långsammare.

Nu, vid normalvikt, äter jag en ganska liberal LCHF med ca 10E% kolhydrat och 70E% fett. Då håller sig vikten stabil.

Anninni
0

Intressant att höra att det kan vara så olika från person till person, men inte så kontigt kanske.

Anninni
0

puttar igen

korseett
0

ja det är så otroligt individuellt med den här kosten så det är ju jättebra att du funnit vad som passar dig bäst. Sen så tror jag på att vi ändras eftersom och det som passade bra ett tag kanske behöver ändras på senare

Anninni
0

Ja det tror jag du kan ha rätt i. Jag är glad så länge det fungerar. Jag har stor övervikt så alla framsteg är är bra för mig.

kaisakavat
0

Jag har bestämt mig för metoden: Tålamod Skrattande

Kanske går det bra för att jag inte har så långt kvar till målvikt (har kanske 5 kg kvar, men det är inte så noga).

Är så himla glad över att det har funkat så bra som det har med LCHF. Gick ner i vikt i början, snabbt 10 kg. Sedan har det gått trögt, men det går.  Står still sedan i höstas, men är rätt säker på att sommaren kommer innebära ett litet fläsk-släpp! Flört 

Äter likadant hela tiden, men har haft en lite kh-slösigare period nyss, vilken jag fr å med förrgår har avslutat. Nu är det ca 90 g protein, minst 140 g fett och ca 10 g kh som gäller. Just nu är jag lite tung i huvvet och inatt hade jag jobbig muskelvärk, troligen som ett svar på kh-minskningen.

Vad jag äter: Använder naturella animaliska produkter, inte mkt charkmat. Smör, inte kokosfett för av det mår jag illa. Grönsaker i liten mängd, gott och snyggt, samt grädde och cr.fr i måttliga mängder.

B-Maria
0

Anninni!

Vad äter du under en dag? Har du lust att skriva ner och delge mig/oss. Jag går inte heller ner i vikt utan snarare tvärtom så jag funderar på om jag ska ändra lite på uppdelningen av fett/protein/kolhydrater. Och det kan ju vara bra för mig liksom för dig med annan uppdelning. Dessutom blir jag så trött på för mycket fett.

Kul att se att det är så olika hur ni lyckas eller inte lyckas med viktnedgången.

Lev i nuet.

Anninni
0

#11 Så här ser det ut idag på ett ungefär. har inte vägt allt så jag höftar lite.

Energi kcal:

1112,10

Energi kJ:

4641,15

Proteiner:

56,39

Fiber:

5,83

Kolhydrater:

18,40

Vatten:

447,56

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

88,49

Kolesterol:

602,70

E-mättade:

23,39

Mättade:

22,14

F-mättade:

12,87

Vitaminer:

A:

300,30

B1:

0,87

B2:

0,86

B3:

8,08

B6:

1,06

B9:

182,90

B12:

3,21

C:

10,30

D:

2,46

E:

5,83

Mineraler:

Fosfor:

746,00

Järn:

6,63

Kalcium:

177,70

Kalium:

1120,85

Magnesium:

178,40

Natrium:

359,00

Selen:

56,30

Zink:

8,48

220Gram Isbergssallat
15Gram Dressing ca 25% fett
15Gram Crème fraiche 34% fett
150Gram Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris)
30Gram Paranötter
120Gram Ägg kokt
200Gram Meze yoghurt
50Gram Meze yoghurt
30Gram Blåbär frysta

Anninni
0

Det kan hända att jag äter ett ägg till om jag känner mig hungrig i kväll.

Andina
0

Jag håller på att lära mig att få i mig tillräckligt med kalorier just nu, med hjälp av lchf-mat, för att få kroppen att "lita på" att jag i fortsättningen också kommer att "leverera föda". (Har legat lååågt på svältgränsen i många år och gått upp i vikt.)
När jag läser ditt kaloriintag så blir jag lite brydd… för att inte säga förbryllad… Är inte 1000-1200 kalorier för lite???
Finns det då inte risk att viktnedgången inte beror på den, enligt "lchf-metoden", önskade 'fettförbränningen'?

Jag hoppas för din skull att det inte är så - och grattis till att du funnit den väg som fungerar för dig, i så fall!!!
För - det kanske kan ge mig lite nya infallsvinklar och inspiration till att hitta fungerande och bra vägar också!

Och visst - jag är fullt medveten om att våra kroppar är lika individuella som våra personligheter! Tack och lov! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Anninni
0

Jag tänkte precis likadant som du först, att det är för lite. Men jag känner mig inte hungrig och jag går ner i vikt utan att känna mig trött eller må dåligt.

Jag har ett gansak stillasittande liv så jag gör inte av med så mycket kalorier.

Men vi får se, jag kör på såhär ett tag. Fungerar det inte så får jag prova ut något nytt.

Dock se jag nu att jag ätit lite för lite protein idag så det blir nog lite mera ägg.

Anninni
0

putt

Anninni
0

'