Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2302 ggr
Ladybird
0

Militären

Igår slog det mig plötsligt, militären som brukar bedriva forskning inom det mesta, har inte de fattat det här med lågkolhydrat-fettdrift? Jag menar, det kan ju gälla liv och död i krigssammanhang. En fettdriven soldat måste ju vida överträffa en kolhydratdriven. Eller har militären också lyssnat på Livsmedelsverket? Brukar inte militären ha egna forskare? Jag har ju sett matförpackningarna med frukost-lunch-middag som soldaterna får, och de är ju kolhydratladdade. Ett exempel på en middag:

Meny nr 3, 3500 kcal/4950 kJ

Ris i basilikasås

Russin

Kex

Energidryck citron

Svartvinbärstoddy

Kaffe

Tuggummi

(Våtservett)

Tycker ni att detta låter som något att utfodra stridande förband med? Militären kanske är lika lurade som idrottsrörelsen.

DanielS
0

Det är billigare med spannmålsbaserad föda

Zepp
0

Tyvär så är det tvärt om.. millitären är de som har forskat mest på näringsinnehåll i måltider och det handlar mest om att kunna försörja soldater så billigt som möjligt med så mycket energi som möjligt på kort sikt!

Ancel Keys var en sådan forskare han tog fram K-ranson för framförallt trupp som vistas länge bakom fiendernas linjer dvs kost som var lätt, billig, och med mycket enrgi!

Han har hittat på en del dumma saker den där Ancel Keys.. det var tex han som uppfann "Medelhavskosten"!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nimh
0

Men… inget protein??

Pasi
0

Nu för tiden poängterar de hur viktigt det är med kolhydrater…."under 150 om dagen så förlorar man muskelmassa".Flört
Förr i tiden bestod ofta militärmat av pemmican….dvs kött, fett och lite bär…väger lite och ger bra ork. De var smartare förr, tycker jag.