Salami - andra korvar
Jag försöker att få tag på salami men alla jag hittar har potatismjöl eller andra konstigheter i sig. Några uppslag?
Lev i nuet.
Om jag nu minns rätt… Värmlandssalami, finns iaf på Coop. 97% kött stod även att det innehöll socker salt konserveringsmedel och antioxidantmedel (gisses, minns jag rätt???) Asch, ett tips iaf. Den var mycket god iaf och det stod inte utmärkt med kolhydratsmängd men kan ju inte vara farligt mycket iaf.

SandraMari,
tack för tipset. Ska kolla upp den men det är socker i (jag är diabetiker) och konserveringsmedel samt antioxidantmedel kan man ju undra vad det är.
Ska i alla fall kolla nästa gång jag är på Coop.
Ha det gott!
Lev i nuet.

Lidl har en hel del bra korvar.
Köper korv med hög kötthalt kollar bara så att kolhydraterna håller sig kring 5g/100g. ICA´s Salami storpack av märket Euroshopper har funkat för mig fast jag har diabetes. Kolllar dock varje gång så det står att det är svensk råvara för vissa varor som är märkta med Euroshopper byter de ibland ursprungslandet på.
Jag köper salami på Lidl. Det finns också ungersk salami tex. på CityCross och Ica Maxi.
jag vill helst ha korv med 2% eller mindre, för varifrån kommer kolhydraterna i korv? Potatismjöl och socker… det vill jag inte äta 5 gram av precis… ja om jag äter 100 gram korv vilket jag kanske inte gör när det gäller salami men ändå… håller iaf med om att lidls oftast är bra… de har en så god med paprika i, tunna skivor.
Nyhlens Hugossons korvar är av hög kvalité och bra innehåll. Jag har oftast ett paket ölkorv hemma. 24g protein, 1,5 g kolhydrat och fett 47g

hemköp har salame napoli med 0.6 gram kolhydrater/100g, det är en acceptabel mängd tycker jag, minimalt med tillsatser och god är den.

Tack alla, nu har jag fått lite tips.
Jag kanske får bortse från en del "medel" som finns i korvarna. 
Jag brukar köpa korvar med högt köttinnehåll men när man börjar granska så finns det en massa konstigheter samt potatismjöl i.
Lev i nuet.

Jag brukar köpa mina korvar också hos Lidl. Tysk korvar innehåller ingen mjöl eller stärkelse.
Vänliga hälsningar Stephan
City Gross har ett jättebra pris på Pick Salami från Ungern. För en stor/liten tar de 169/179 kr kilot. Den finns på andra stället också men kostar över tvåhundringen kilot, och det är mycket vikt på en sån korv.
#10 min erfarenhet av tyska korvar är att dom innehåller druvsocker. En så mycket 14%!!! helt sjukt. Fast då har jag inte handlat på Lidl.

Jo det finns druvsocker i de, men det är omkring 1% och mindre. Jag har aldrig set korvar med 14% druvsocker.
Vänliga hälsningar Stephan

Jag brukar köpa Grilstads Guldsalami. 100g ger 1,5g kolhydrater, 20g protein och 39g fett. Och det bästa av allt är att den finns på min lokala butik där jag ofta måste handla eftersom jag inte har körkort…

Egen köttkvarn och ett gäng fjälster.
Ganska kul sysselsättning faktiskt och mycket godare blir det..
Köttfärs + lammfärs vitlök och kryddor blir smaskigt värre.
Massor med recept finns på nätet och en del här på sajten också