Varför socker i recept??
Tittade i boken Smörstekt igår, och satt som ett frågetecken.. Även delvis samma reaktion när jag fick hem LCHF-kokboken.. Att det är socker i vissa recept! Har nån en vettig förklaring på det? Känns så mysko när "utomstående" läser sånt och tänker att det är helt ok med socker.. Även var det i Smörstekt boken ett lchf bröd..Hm! Med grahamsmjöl i. Varför?
Nån fler som reagerat på det?

Jag antar att det beror på att en del är mindre strikta och kan äta lite sånt ibland, och socker är ju trots allt en mycket effektiv smakförhöjare, och dessutom helt nödvändigt i t.ex. maränger (utom ostmaränger då).
Men visst är det lite olyckligt för oss som verkligen är känsliga och inte kan äta minsta lilla gnutta socker eller mjöl. JAG vet ju att det inte funkar, men någon välmenande närstående kan ju få för sig att skaffa en bok och laga nåt riktigt gott åt mig!

Exakt! Blev bjuden igår av en tjej som också äter lchf, som hade då boken Smörstekt. Hon hade gjort nån typ chokladmuffins ur boken. Där står det att det ska vara 70% choklad. (vilket jag upptäckt nu i helgen att jag absolut inte längre klarar, blev jättedålig!) Men hon hade haft i en ca 40% choklad! Då har man väl typ avlidit om man ätit den…
Men för mig känns det ju som "fel" om man säger sig ha lchf-recept, och det är både mjöl och socker i.. Det blir liksom dålig klang i det hela.) Eller hur jag ska uttrycka mig..

Ostmaränger låter intressant. Är det gott, tro?
Håller helt med Lotte! OM de nu vill ha med sådan recept bör de vara i en särskild avdelning med varning "endast för de som inte är mkt känsliga" eller så….

# 4 Ja, allra helst en stor blinkande varningstriangel!
Kanske t om med en dödskalle inuti! 

Det finns nog utrymme för lite olika typbeteckningar på recept i LCHF-sfären. Vi kan kanske diskutera oss fram till en svensk standard?
Förslag:
LC - Low Carb = Max 5 kolhydrater per 100 gram färdig rätt.
LCL - Low Carb Light = Max 5 kolhydrater per serveringsportion (typ en kaka).
MC - Mini Carb = Max 1 kolhydrat per serveringsportion
NC = No Carb = Kolhydratfritt
LCHF = Low Carb High Fat = Max 5 gram kolhydrater och minst 51 gram fett per 100 gram färdig rätt.
Och så kanske MCHF och NCHF…
Äsch, det verkar krångligt! 
Jag lägger min röst på dö'skallemärkning!
Aquilegia, jag håller med det lät krångligt 
Men nu förstår jag i alla fall varför Smörstekt står i bokhyllan utan att jag använt ett enda recept. Det finns säkert mycket bra som funkar men jag blev väl lite fundersam när jag såg ordet socker lite här o där. Kan inte ens med mer än en ruta 86% choklad annars far blodsockret uppåt.
Jag har inte boken och är ingen god matlagerska… men jag undrar ändå; Det måste väl gå bra att utesluta sockret i en hel del av recepten?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
8, Ja det skulle jag tro att man kan utesluta. Det är ju trots allt en "smaksättare".
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk