vitvinsvinäger
jag har diabetes. innan maten tar jag 1 tsk vitvinsvinäger med vatten. då kan blodsocker efter 2 timmar vara mellan 6,1-6,8. på morgonen cirka 7,7. har nån annan också provat detta. är detta brå? jag äter lchf.

Vinäger sänker magens tömningshastiget till tarmen något, har jag läst.. och klart det kan ju påverka hur snabbt maten tas upp i blodet.
Men jag är inte säker att det är mätbara skillnader!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ja eftersom syrlighet sänker GI så måste det ju innebära långsammare bs-höjning. Men det gäller nog all syra, t.ex citronvatten har sannolikt samma effekt. Ibland om jag vet att jag slarvat lite med kolisar kan jag dricka lite vinäger i ett glas vatten direkt i anslutning… inbillar mig att insulinsvaret borde bli mindre då :-)
Medarbeterare på Kost
tack till zepp och chilisalsa.
Innan jag uteslöt den halva skivan surdegsbröd m fullkorn som jag kunde äta så droppade jag vinäger på den för att det gav mindre blodsockerpåslag. När jag ibland tillåter mig tomat så är det med vinäger. Ska börja prova ta 1 tsk vinäger i ett glas vatten i samband med måltid så kanske blodsockret höjs mindre. Kan rekommendera grönt te som även det tenderar att ge mig lägre blodsockerpåslag efter måltid.

Med tanke på all saltsyra magen producerar så undrar jag om verkligen en tsk av en svag syra som ättika ( en fettsyra egentligen) verkligen gör nån skillnad. Låter mest som magi!
(Alla fettsyror vi äter borde ge mer effekt än lite ättika om inte annat)
Pasi, många bäckar små … 
För några år sedan var det på ropet med äppelcidervinäger (ser det då o då i media nu också) i viktminskningssyfte. Hakade i alla fall på det o blandade i mitt vattenglas till måltiderna men mina tarmar sa ifrån med diarre´så någon effekt har den, men jag fick sluta så någon viktnedgång blev det inte den gången.