Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4149 ggr
jennchen
1

lägre blodvärde

Hej,

jag är en trogen blodgivare och har varit det i flera år. Tidigare har jag legat stadigt i Hb men sen jag började äta LCHF har det mitt Hb blivit lägre. Någon som känner igen detta fenomen?

Kan det bero på att min kropp inte behöver lika högt Hb med denna nya kost? Rökare brukar ju få lägre Hb när de slutar röka. Tänkte att det kanske är ett sundhetstecken istället för något annat.

Vad tror ni?

chilisalsa
0

Rimligen borde det för de flesta snarast bli bättre. Iaf om man ser till att få i sig det som behövs för t.ex järnupptag såsom c-vitamin. En påse SantaMaria kostar 9.50 för 35gram om man inte äter så mycket t.ex paprika. Förbränning av fett kräver mer syre än förbränning av kolhydrater, vilket sannolikt på sikt ger ett bättre blodvärde när kroppen anpassat sig. Själv hade jag 167 nånting när jag var och lämnade i dag. Dom brukar på skämt fråga om jag har bloddopat mig ! Skrattande

Medarbeterare på Kost

Match
0

Jag lämnade blod idag, hade mitt högsta värde någonsin, 148 i Hb mot 138-139 de senaste åren, har tidigare inte varit högre än 141. Har ätit LCHF i ca 4 veckor nu (tror jag, har glömt vilket datum jag började). Om det beror på kosten vet jag inte men jag är nöjd med värdet iaf :-)

Agneta2006
0

Hb 107 veckan före påsk. Tröttare än trött o diverse andra krämpor som enl. läkaren nog kan bero på blodbrist. Undviker därför mjölkprodukter o äter extra broccoli, röd paprika, biffar av mald lever o leverpastej. Ska även göra spenatsoppa dock utan den goda grädden. Får tyvärr diarre´av järntabl. men har börjat med Vitamineral o då ser jag att den inneh. D-vit. så jag måste nog minska på Holistics. Fick även diarre´när jag åt biff av mald lever 2 dagar i rad. Så tips, tips o åter tips på vad som är extra järnrikt o som inte påverkar blodsockret då jag har typ 2 diabetes.

Får nog "ge" mig o börja med Metformin för mitt blodsocker är inte nådigt med mig o det kan ju bero på mitt låga Hb för jag får käääämpa mig ut på promenaderna för att hålla blodsockret nere.

Agneta2006
0

Promenader är bra! Kom nämligen på att jag kan blanda den malda levern med köttfärs visserligen mindre järn per måltid men kan som kompensation istället ätas oftare UTAN diarre´som följd.

Har ätit kyckling, lax o fläskkött som protein så nu ökar jag på med det röda köttet + lever. Kom även på att blodpudding måste återinföras på matsedeln till familjen så de också får lite extra järn i sig. Vi har ju ätit blodpudding varje månad men det föll bort då jag fick min diabetesdiagnos pga kolhydraterna.

lizaohman
0

Agneta2006: du behöver inte minska på Holistics - det blir dax att dra ner när solen kommer fram ordentligt och du är ute mer i den.

(detta under förutsättning att du inte överstiger 50000 IE per vecka)

Agneta2006
0

lizaohman, såg nu på Vitamineralburken att en tabl. inneh. 5 microgram D-vit. Så jag kan kanske fortsätta med Holistics som jag tar 1 kapsel per dag. Hade annars tänkt minska till att bara ta Holistics må+on+fr o Vitamineral 1 tabl./dag o senare ha uppehåll med Holistics juni-aug.