Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2483 ggr
annasanna
0

Jag sa ju att jag blivit lite trög!

Har suttit och läst lite i olika trådar här om hur mycket protein jag ska äta för min vikt. Har jag förstått saken rätt om jag säger att en person som väger 100 kg, ska äta 100 g protein/dag? Eller..?

Tacksam för svar..

//Trög-Anna

lizaohman
0

Det finns olika sätt att räkna på - målvikt, vikt utan fettreserven och så faktisk vikt. Otvivelaktigt är det enklast att räkna på nuvarande vikt och använda, som du gjort, måttet 1 gram protein/kroppskilo. Funkar finfint. Om man tränar mycket (hårt) så kan man öka. Tillfällig proteinöverätning ger ingen skadlig biverkan vad man kan se. Långvarig ger njursten, fettinlagring (insulinhöjning) och kanske mer elände än jag minns.

Ovan gäller vid övervikt. Är man mer normalviktig (alltså inte VIP, haha) kan man använda sig av de mer förfinade metoderna.

annasanna
0

Hmm, men då innebär det alltså att jag kan göra en 90-grams biff och äta en äggula..typ? Låter lite tycker jag…

//Matvraket Trög-Anna

Fetrik-Snubbe
0

Kött innehåller i snitt ca 20% protein. Så näe, du behöver ite svälta. :)

annasanna
0

Men..alltså, hur ska jag räkna då?*totalväck*

Andina
0

Om en köttbit på 100 gram innehåller 20 % protein - så betyder det att du får i dig 20 gram protein när du äter köttbiten.

Alltså - om du skulle få i dig 100 gram protein på bara detta kött - så skulle du behöva äta ca ett halvt kilo av köttet… d v s 5 st 100grams-bitar…
Då är det inte så lite, eller hur? :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

jbrodin2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej hej,

tips är att använda en sida som denna: www.minmat.net där du kan registrera allt du äter.

Då ser du snart att 100 g kött motsvarar ungefär 20 g protein. Så lägger du bara in allt där, (innan du äter) så får du en bra koll på hur mkt du får i dig.
Efter ett tag så lär man ju säg vilka mängder och fördelning som funkar, men i början är detta verktyg super!! :)

Lycka till!

nenna31
0

annasann…

om du tex går in o tittar på www.minmat.net så kan du lägga in vad du äter där då får du en överblick….

Du kan även läsa på innehållsförteckningen på en vara där ser du hur mycket tex 100 gr av varan innehåller ….tex 20 gr på en köttbit protein….osv…

Lycka till…….

annasanna
0

Ahh..tack snälla för förklaringen!

Nu känner jag mig lugn igen! Och nästan mätt!Skrattande

Tack igen

Lena123
0

Minmat är ett bra instrument för att  planera vad man ska äta under dagen.Glad

http://www.winthers-skafferi.se/

Andina
0

Jag rekommenderar också minmat.net! Den är jättebra för att lära sig få ett "hum" om hur mycket man behöver äta av vad. Särskilt i början.
Här en länk till instruktioner om hur du använder programmet:
Minmat.net - så här gör du

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

dufva
0

Någon övre gräns för proteinet behöver man knappast tänka på om man äter kosten för att må bra..

Jag som väger 100 kg (för enkelhetens skull Flört)

Kan alltså äta 100-200 gram protein/dygn och antagligen vara viktstabil förutsatt lågt kolhydratintag

Detta motsvarar 500-1000 gram kött.

Eftersom jag dessutom tränar styrketräning kan jag tillåta mig upp till det dubbla intaget.

Som ni ser börjar det bli orimliga mängder för nån att få i sig nu..

För att jag ska riskera (förutsatt att jag har det arvet) någon som helst riskökning avseende njursten krävs 6-8 gånger 100 gram protein, dvs 3-4 kg kött per dygn.Förvånad

Tämligen riskfritt att nån kan komma i närheten av dom nivåerna.

Om viktnedgången däremot uteblir och man redan provat utesluta mejerierna utan resultat, kan man testa att söka sig mot 1g protein/kg önskad kroppsvikt men aldrig under den siffran eftersom man då riskerar sin muskelmassa.

annasanna
0

Dufva:

Uj, då får jag nog börja gnaga på ungarna jag jobbar med om jag ska få i mig den mängden av kött! Tror faktiskt att föräldrarna skulle klaga lite på mig då!Flört

Visst är det enkelt att väga 100 när man ska räkna ut saker?Skrattande

Önskar jag gjorde det..eller det kanske jag gör nu!*springer och kollar*

Hercusblomman
0

jag måste fråga är det 20gram eller 20% kolhydrater som man ska äta?

Mervi
0

20 gram är en rekommendation men du får prova själv vilket passar dig bäst.

Zepp
0

Under 100 gram kolhydrater räknas som Ketogen diet för då måste kroppen tillverka en del glukos för hjärnans behov eller iallafall så ligger man på gränsen!

Man brukar till nybörjare säga 5% kolhydrater och det är en jättebra regel för man kan läsa på förpakningarna huruvida det är mer elelr mindre än 5 gram av 100 som är kolhydrater.

Om man sedan kombinerar den maten med fett och andra lågkolhydratprodukter så blir det väldigt lite kolisar totalt sett!

Många här på forumet siktar in sig på att inte ligga över 20 Gram per dag.. och det är inte mycket det.. rätt strikt!

Så svaret på frågan är… 20 gram!! Skrattande

Gram och Energiprocent, liten guide

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hercusblomman
0

Tack för era svar :)

det är så mycket information att ta in från början att man blir rent snurrig i bollen :)

jag är inne på min 4 vecka på ett ungefär och jag har gått ned 8kg totalt :D yeee

men däremot står jag still nu hehe och tror det kan ha att göra med att jag dels "råkar" äta kolhydrater som ex jag gjorde en dressing på balsamin vinäger , ehh oj vad sött det smakade… insåg att det var inte rätt. tur man känner smaken av socker som varnar en iaf :D

och dels att kroppen kanske börjar lagra lite då jag varit lite hård i magen och inte alls hungrig.

jag motionerar så att jag går ca 30-60 min / dag och cycklar ca 30 min /dag , ska även börja springa så smått, har beställt hem ett löpband som går av sig själv kostade 13000kr men anser att det nog är värt det i längden :)

Zepp
0

Det brukar ta ett tag innan man lärt sig att läsa alla innehållsförteckningar och leta effter kolhydrater och skaffat andra vanor när det gäller livsmedelsinköp!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.