Undrande om socker
Efter nu drygt en veckas test av LCHF så har man gjort många erfarenheter bla av att gå omkring i affären och leta efter lämpliga matvaror. Det är inte så lätt tycker jag eftersom många varudeklarationer är så bristfälliga. Det står inte några direkta värden på innehåll.
Socker är ju också något som man skall undvika i detta sammanhang. Jag blir förvånad hur lite matvaror som inte innehåller socker av något slag. Till och med charkens varor innehåller obestämda mängder av druvsocker. Tex. bacon. Varför?
Och är det viktigt att undvika dessa?
Ja dagens matvaror är ofta tillsatta med socker. Antagligen för att det ska smaka sött och vi ska köpa mer. Det enda du kan göra är att försöka köpa det minst sämsta om man säger så. Läs på allt och välj endast det du tror du klarar.
Du undrar om du ska undvika sockret i dessa matvaror är men svaret är inte så enkelt att det går att säga ett direkt ja eller nej. Det beror på hur känslig du är. För mig fungerar både bacon och kyckling(doppade i sockerlösning) men för nån annan kanske det lilla sätter i gång suget.
Du måste helt enkelt prova dig fram och vara kritisk!!
/Lillianna -26kg
~ Lillianna ~
Tack för svar!
Egentligen - blir man ju lite förbaskad. Efter att ha läst lite litteratur (Skaldeman/Litsfeldt) i ämnet LCHF blir man ju lite misstänksam kring detta md socker. Om medveten strategi inom livsmedelsindustrin är att smyga in socker över allt då har folk ju inte stor chans.
Vad jag förstår så kan man i alla fall kanske "tagga ner lite" i försiktigheten med druvsocker i köttprodukter. Din erfarenhet inkluderar ju en fantastisk viktnedgång. Så man kan gå ut och fylla korgen lite lättare.
Jag håller med Lillianna ovan! Utöver det (att prova sig fram) så har jag två riktmärken till när jag väljer mat.
- finns det alternativ - köp av de som är "bäst" för att göra uppmuntra dem. Bacon t.ex. finns det både med och utan socker. För mig spelar det ingen större roll vilket jag väljer, men jag anser det dumt att köpa sockrad bacon när det är lika enkelt och billigt att köpa osockrad bacon :)
- övriga ingredienser. Ibland är socker inte det värsta som kan stoppas i födan enligt mig och då överser jag med sockret för att undvika det övriga skräpet maten fylls med…
Vem sjutton vågar äta snart? Det talas om att äta naturlig mat. Nu frågar jag mig - var hittar jag den?

Nästan bara i skogen 
entitan:
Håller med alla som skrivit hittills till 100%.
Det är jättesvårt i början när man blir så medveten som Du nu håller på att bli.
Det är då mitt uttryck brukar komma:
"Börja med elefanterna och spara myggen" tills Du är mogen för att jaga mygg också, Du kanske aldrig ens behöver det.
Om Du läser en innehållsförteckning kommer alltid innehållet i mängdordning. Utifrån det kan man gissa hur mycket tex druvsocker som är tillsatt. Kommer det tex efter salt eller annan krydda kan man utgå från att det är väldigt lite.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det var lugnande Margareta och det bidrar ni med allihop - tack! Hur gör ni med energimängden per dag! Struntar Ni i det, så som jag uppfattar att att Skaldeman gör eller…
Jag brukar hamna hur som helst i kcal. Ibland massa och ibland mer lagom. Det är väldigt olika med det. Men jag vet att många måste hålla koll på kcal med, men i början får man nog tänka mer på procenten: 5/75/20 ungefär. När man lärt sig det och om man inte går ner så kan man titta på kcal:erna.
Jag struntar i energimängden. Vissa dagar är jag hungrig, då äter jag precis så mycket jag vill ha - även om det innebär "middag" tre gånger. Andra dagar äter jag normalt.
Så länge jag inte börjar äta stora (normala? :P) mängder kolhydrater stannar jag kvar på min normala vikt&mått. Det tycks vara där min kropp vill befinna sig och mår bäst.
oftast för min del så lägger jag tillbaka varan på hyllan om jag ser att det är socker av ngt slag. Men det margareta säger att kommer det efter salt så är det en oerhört liten mängd, det går jag ibland på när det i princip är omöjligt att hitta det man vill ha sockerfritt.
Det har fungerat för mig. Men jag retar mig också på att frysta kycklingfileer till exempel har druvsocker i sig. Varför det liksom? Suck!!!!!
Jag kan komma ihåg när jag skulle gå och handla i början när jag var tvungen att läsa på allt. Då fick jag säga till min man , du vi ses om 3 timmar jag ska handla på maxi. För så lång tid tog det innan jag lärt mig vad som jag kunde äta och inte *S*
Oj, Kia34 det var en utmaning att handla på Maxi som nybörjare i LCHF. Vår lilla lokala Konsum hade räckt utmärkt att köpa "ägg, bacon och lite vispgrädde i".
Nej, jag skämtar, men det är verkligen en chock när man första gången börjar inse att man faktiskt kan gå förbi de flesta hyllorna i en normal livsmedelsbutik…
Numer pensionär i Nynäshamn

ja det tar tid o handla för jag lusläser allt o köper inget me socker i
man lär sej
ja inte glutamat heller såklart
försöker köpa ren mat
vetesjutton vasom hände men de blev många inlägg
#12 absolut en utmaning *skrattar*
Ja chocken har nog vänt sig till ilska numera hos mig när jag tycker det läggs socker i så fullkomligt onödiga produkter
Sockret måste väl ha en konserverande effekt vad jag förstår, för det kan väl inte vara så att det bara är ett tjuvknep för livsmedelsindustrin att behålla sockerberoende i sitt grepp? Och då det gäller detta med smakförstärkare etc. så var det mycket intressant läsning som Du förmedlade Mervi. Vad det gäller dessa frågor, så är jag nog lite uppretad ändå och jag tror inte det bara beror på att jag befinner mig i inledningsskedet av anpassning till LCHF
#17 Vet du vad entitan? Jag tycker jag vandrar mellan att vara uppretad, uppgiven och missionerande allt eftersom :) Jag växlar efter humör och ork :)
Visst blir man uppretad, försöker köpa pålägg till min man som äter bröd jag bakar av nötter och ett annat som jag bakar av äggvitor, hittar inget utan glutamat. Jo lite salami och en korv på Lidl. Det finns hyllmetervis med skinka och annat med glutamat i.