Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4220 ggr
flowergirl
0

light läsk??

hej! knasig fråga ksnske men kan man ta sig tex en coola zeroo om man blir sugen på något "läskande", det står på 0% kolhydrat ( jag vet det är inte helt nyttigt, men bortsett från det och ur kolhydrat synvinkel)Foten i munnenKämpande socker monstret Mia

cacao
0

Har du ett sötsug så underhåller du det med allt sött du stoppar i dig, oavsett kolhydratsinnehåll.

Har man inget sötsug eller om man inte alls haft ngt sockerberoende så är en lightläsk någon gång ibland helt ok. Men man ska också ha klart för sig att de kemikalier som lightdrycker görs av på inget vis är bra för kroppen.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

annainorrland
0

lightläsk har en konstig bismak tycker jag. Dricker läsk en gång per år och det är julmust på jul. Och då får det bli med socker i

flowergirl
0

oki doki…blir lite trött på denna kropp som envisas med att leva sitt eget liv, men jag skall nog få den att rätta sig efter vad jag vill så småningom!! men ok en 0% läsk till fest kan va ok ibland,

tack ---Mia--

Minorca
0

Hej

Jag började med light cola när jag var VV, jag blev beroende som jag lyckades bryta stax innan jag började med LCHF,

Nu blir de någon gång per år, speciellt vid magproblem.

flowergirl
0

Hej minorca! blev du beroende av light läsk…vad skumt? vad är VV om man får frågaObestämdMvh Mia

[Pennylane1]
0

VV = Viktväktarna

har hört rätt många som blir beroende av cola eller pepsi

Minorca
0

Hej #5

precis som #6 är VV = Viktväktarna.

Jag drack ca 1-4 liter per vecka i ca 15 år. Jag drack cola för det innehöll inga kalorirer. Som VV är man för det mesta sugen på något. Jag blev piggare av light colan och min kropp svarade jättebra på colan. Jag minns speciellt en skidtur när vi på hem väg hade ca 6 km kvar hem och det började snö och det frös på skidorna. Jag blev helt slut, och insåg att endast med viljans hjälp skulle jag precis ta mej hem och inte bli kvar på fjället. Då drack jag en 33 cl cola light och efter 10 min hade alla krafter kommit tillbaka och den sista halv milen var inga problem. Det var lätt att fastna i dricka lite varje dag ca 3 dl , och vid speciella tillfällen tex längre bilkörning blev det betydligt mer,

Efter att råkat köpt 6 l cola som hade blivit gamla, och light läsk som blivit gammal smakar inte gott, Bestämde jag mej för att sluta, vilket medförde att kände mej som en zombie i drygt en månad. Efter ytterligare en månad hittade jag LCHF och efter en vecka med LCHF vaknade min hjärna, den känndes lika skärpt som när jag hade dryckit cola tidigare.

Nu är det 17 månader som jag slutade med cola light, Jag har nog under nästan 1½ år dryckit ca 3 l tidigare en veckas konsumtion.

flowergirl
0

men oj vad otäckt!! jag tänkte nog mest bara att man kunde ta en läsk när man "är på kalas" inte så här till vardags men efter att ha läst din historia så skall jag nog överväga allternativet….

Skönt att Du mår bra nu i allafall Skrattande och tack för din berättelse.

Mvh Mia

babybel
0

Att Minorca blev beroende av light cola beror väl ändå på koffeinet och inte på lightläsken i sig!?

Själv var jag beroende av cola (1,5 - 2 liter per dag!) i flera år men lyckades bryta trenden.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Minorca
0

Jag tror det var en kombination av light läsken var inkörsporten, det var inga kalorier och det var lite "söt". Så det var ganska ok att dricka. Koffeinet gjorde att man blev pigg. Sedan är det något annat i cola också som min mage gillade med cola. Tillskillnad mot kaffe som bara piggade upp och magen blev ur kass,

Det är nu efteråt som inser att jag var beroende av light colan. Jag tror att det inte bara var koffeinet för kaffe har inte haft samma effekt på mej.

cacao
0

Har märkt att jag får urinvägsinfektionskänningar de gånger jag druckit 50cl eller mer av ngn lightdryck. Någon fler som känt av ngt liknande?

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob