Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3210 ggr
Fitnesstjej
0

Kommentera mitt kost-upplägg!

Jag skulle gärna se era kommentarer och synpunkter på det matschema jag lagt upp.

Notera att målet med detta är att tappa lite fettvikt samt att få min mage att må bra. Planen är att köra detta upplägg fram till midsommar - till att börja med.
Anledningen till kosten är att jag har IBS och  vet sedan tidigare att min mage fungerar mycket bättre med kolhydratsnål diet.

Vill också poängtera att jag kommer ha en dag i veckan då jag fyller på med mera kolhydrater. (Inga mängder men iallafall uppåt 100-200g) Detta främst pga att jag både styrketränar och joggar 5-6 dagar i veckan.

Detta är vad jag kommer äta per dag, uppdelat på SJU (7) måltider.

4 ägg

1 paket bacon (140g)

200g nötfärs mager  12%

200g kyckling

100g ost mager 17%

800g broccoli (1 påse )

1st protendrink (utan kolhydrater)

Detta blir enligt mina beräkningar 2030 kcal fördelat på 208g protein, 20g kolhydrat, 126g fett.

Jag har tidigare provat ett liknande upplägg men då med mindre broccoli, tänkte nu köra 1 påse per dag rakt av, mest för det är smitigt. Är dock orolig att det kanske blir för mycket för min mage? Är väl bara att prova så får jag svaret, antar jag.

Jag är 173 cm lång och väger i dagsläget 76kg. Tränar som sagt mycket styrka samt jogging 5-6 dagar i veckan totalt.

Ge mig era synpunkter!

Zepp
0

Känns som väldigt mycket protein och väldigt lite fett!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Moogie
0

Tänkte precis på det: var är smöret??

Fitnesstjej
0

Zepp: ca 200g protein är lagom för en styrketränande tjej i min storlek, eller vad har du för rekommendationer, gärna med motivering!

Moogie: har ingenstans att "lägga" smör, ost, nötfärs ägg o bacon är fettkällorna som synes. Eftersom jag gärna ligger på ca 200g protein och inte vill höja kolisarna mer, blir det automatiskt den mängden fett som blir "över" om jag skall ligga runt 2000kcal. Vilket jag beräknat bör bli lagom för att tappa fettvikten jag vill bli av med.

Zepp
0

Upp till 2 gram protein per kilo kroppsvikt har jag läst är vad vi kan tillgodogöra oss, mer än det gör visst ingen nytta!

Men jag är inte helt säker förstås!

För om du intar överkott av protein så använder du det som energi och där är fettet bättre.. framföallt om du vill öka din fettförbräning!

Men snart kommer det säker någon som kan detta bättre.

"Personer som tränar lite hårdare och kör medelintensiv träning några gånger i veckan kan behöva omkring 25% mer protein, det vill säga runt 1.1 gram per kg kroppsvikt.

I en studie där man tittade på mycket vältränade uthållighetsidrottare som tävlade på hög nivå uppskattades proteinbehovet till 1.6 gram per kilo kroppsvikt. När vältränade cyklisters kvävebalans undersöktes under en Tour de France-simulering, uppskattades proteinbehovet till mellan 1.5 och 1.8 gram per dag."

http://www.halso.info/79.html

Fitnesstjej
0

Zepp: tackar för infon, det finns många studier osv.(ja det är egentligen en djungel!)
 Jag använder mig av dessa riktlinjer mest för att jag vet att många bodybuilders och fitnesstjejer använder sig av dem, vilket får mig att se det som ett "säkert" kort.

mikaelj
0

Välj de fullfeta varianterna av allt du äter så ökar fettnivån.

200g ger rätt mycket mer protein än du troligtvis behöver. Hur mycket väger du? 80-90 kg?

Zepp
0

Här har du en kille som lyckats hyfsat på högfettkost!

http://www.fitnessguru.se/

Fitnesstjej
0

mikaelj: jag väger 76kg (skrev det från början! ;) )

Zepp; jag känner till Sid , har bla sett hans "jordnötssmör diet" men den verkar lite FÖR enformig för mig tyvärr.

Monsun
0

Tror också att det är lite mkt protein och för lite fett. Lagom mängd protein är väl omkring 150g för den längden och vikten?+

Men du får väl prova dig fram - finns ju inget som är helt säkert då våra kroppar ju inte är några maskiner..

7 måltider per dag låter som om du inte gör något annat än äter och tränar. Varför äta så ofta?

Tilda-T
0

Snäll det där handlar väl inte om folk i allmänhet!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Fitnesstjej
0

Monsun: jag äter var 3:e timme. brukar också lägga en av de sju måltiderna (proteindrinken) direkt efter mitt träningspass.

Givetvis ska jag prova mig fram, ska se över hur det kan se ut med lite mindre protein och lite mer fett. Tackar för de kommentarer och synpunkter jag fått hittills!

Att jag tränar på ganska "hög nivå" bör nog vägas in i det hela, har tävlat i bodyfitness en gång och då åt jag snarlikt detta men inte riktigt. Då cyklade jag kolhydraterna mer men vill nu prova riktigt low-carb för magens skull, som sagt.

mikaelj
0

#8 Sorry, missade det. Lite trött. Jag tycker ändå att det verkar vara i överkant.

Du behöver inte äta så ofta som var tredje timme… Jag äter två stora mål om dan och två småmål a 100 kcal/st.

Har du kikat på periodisk fasta något? T.ex. Martin B:s http://leangains.com

Men… överlag, vad är det du vill veta? Du verkar ju redan ha perfekt koll på vad du vill, hur du äter och varför du äter det.

Fitnesstjej
0

mikaelj:   ville mest kolla vad forum-folket tyckte om upplägget, få mig att "vidga min egna vyer och granska mitt upplägg själv, se det från andra vinkkar", vilket jag gjort nu.

Kommer nog sänka protein o höja fett lite.

Att jag äter var 3e timme är just för att jag är "van" vid att det är lagom och håller hungern i schack. Dock har jag hört att man inte blir hungrig på högfett, så visst kan jag tänka mig att köra tex var 4:e timme istället. Det enda jag är petig med är en proteindrink direkt efter träning.

Kanske fördelar jag istället på 5 måltider och 1 proteindrink.. Ja, som sagt ville ha lite fler vinkar på det hela, för att fila fram ett bra kostupplägg :)

mikaelj
0

#13 Ja, med mer fett kommer du bli helt klart mindre hungrig. Protein och kolhydrater (fast inte alls lika mycket av protein) gör mig hungrig.

Så här åt jag idag. Stillasittande arbete utöver en mil cykeltur t.o.r. jobbet.

7: 1 dl mjölk i té/kaffe
11.30: 15g mjölkprotein (80/20 kasein/vassle)
12-13: träning, styrketräning
13: 28g mjölkprotein i 3dl mjölk (9g protein, 15g kh)
13.30: något av a) 200g blodpudding, 140g bacon, eller b) omelett på 3-4 ägg och 100g(?) ost och 1/2 dl creme fraiche, eller c) 150g kött, lite ost, creme fraiche. Idag blev det a).
16: 3-4 mandlar, ½ dl mjölk
19.30: halv burk lingonsill; ostgratinerad (150-200g ost tror jag) broccoli; liten skål stark kesoröra; några skivor whiskeyädel
Troligtvis kl. 22-23: 28g (= 1dl) mjölkprotein i vatten.

Att äta var tredje timme behövs inte. En gång om da'n räcker om du känner för det. Jag äter i och för sig ganska ofta om du ser till alla mål, men vissa av målen är minimala och/eller ligger kopplade till träningen. I huvudsak är det de fetstilta som utgör en betydande del av mitt totala energiintag.

Har du kollat upp "intermittent fasting" (eller "periodisk fasta")?

magma
0

Mer fett och mindre broccoli kan troligtvis vara en bättre lösning för din IBS-mage.Flört Jag har själv aldrig tränat styrka på din nivå, men min systers sambo är kroppsbyggare sedan många år tillbaka, har ulcerös colit och äter LCHF sedan ungefär 1,5 år. Han äter 2 gram protein/kg kroppsvikt.

Fitnesstjej
0

mikaelj:  Nix det har jag inte gjort. Det enda som slår mig när jag hör talas om så många timmar utan mat, är hur man känner sig då.

Jag brukar nästan "slå i backen" om jag inte får min mat efter 3timmar. Men det kan nog vara så att det har med kolhdraterna ochc blodsockret att göra, eller hur?  Med knappt 20g kolisar om dagen, bör mitt blodsocker ligga helt stabilt och jag bör därmed slippa känna att jag inte orkar ta ett kliv till om jag inte får mitt mellis, har jag uppfattat det rätt då?

Har lite snabbt ändrat om det kostupplägg jag visade innan, så det nu ser ut såhär:

2020kcal fördelat på 165g protein, 16g kolhydrat , 146g fett.

Nedanstående mat delar jag på tex 5 måltider + proteindrinken 

2 ägg

2 paket bacon (280g)

100g nötfärs 12%

100g kyckling

600g broccoli

100g ost 17%

1 proteindrink

3g omega-3

Låter detta "bättre" tycker ni (inte bara mikaelj nu alltså :) )

Fitnesstjej
0

magma: broccoli har jag ätit ca 400g om dagen problemfritt förut,. så det går bra! :)

magma
0

Vad bra, då borde det ju fungera:)

Jag kanske har missat att du skrivit det, men äter du redan LCHF? Såg att du gjort det tidigare, men gör du det fortfarande?

lizaohman
0

Du har fortfarande valt mager ost istället för fullfet produkt i ditt nya kostupplägg och fetthalten är för låg för att du ska få full effekt av kosten när det gäller att bränna fettvävnad. Några tumregler: kaloriräkning behövs inte mer än för att kolla att man inte får i sig för lite energi; fettintaget ska överstiga kolhydrater+protein; proteinintaget har ni redan diskuterat.

Din planering att äta upp till 200 gram kolhydrater en dag i veckan undrar jag över. Varför? Vill du stoppa processen med fettförbränning i kroppen så du inte går ner för mycket i vikt? Det kan visa sig vara kymigt mot magen att göra det.

Lycka till!

Fitnesstjej
0

lizaohman: vet inte  hur du kunde missa det jag skrev, men skriver det igen: anledningen till en kolhydratladdning var 7:e eller kanske 14:e dag., är för att jag ska kunna fortsätta träna såpass tungt som jag gör med både styrka och jogging. Kör 5 styrkepass i veckan och joggar/springer varannan eller var tredje dag.

Kollar man boken "the ketogenic diet" bör man ha en laddning om man tränar mycket, för att inte bränna muskler. Iallafall har jag förstått det så?

Fitnesstjej
0

Lizaohman mlf, ungefär hur mycket fett anser ni vara lagom?

Om jag lägger mig på 160g protein och 15g kolhydrat, bör fettet isåfalll vara upp emot 200g alltså? (mer än protein)

…får väl byta billingeosten mot 30% gouda ost..typ 150g :P

lizaohman
0

Vem som helst kan väl missa något som är skrivet, särskilt när man vill läsa alla inlägg för att försöka komma med någon vettig input. Tungan ute Men det jag skrev var inte för att jag inte läst ordentligt utan för att påpeka att detta mycket väl kan bli följden att ett så högt kolhydratintag en gång i veckan. Vi har haft denna diskussion ett otal gånger eftersom det är många som vill "unna" sig saker och ting en gång i veckan. Men om det funkar för dig, så är det ju bra. Jag är själv ingen hejare på träning, men jag ser att mikaelj har hittat hit!

Pasi
0

#20 Att man behöver kolhydratladdning för att prestera är en myt, anser i allafall jag.
Finns säkert studier som bevisar påståendet, men troligen är de gjorda på människor som inte fullt gått över till fettdrift….vilket kan ta ett tag, speciellt för någon med insulinresistens.

mikaelj
0

Kollar man boken "the ketogenic diet" bör man ha en laddning om man tränarmycket, för att inte bränna muskler. Iallafall har jag förstått det så?

Det har du missförstått. Kolhydratladdningen är enbart för att fylla upp med muskelglykogen.  Att vända muskelförbränningen (av kortisolutsöndringen efter ett pass) gör du genom att äta något direkt efter passet.

Vid anaerobt arbete duger mycket riktigt bara glykogen. Kommer du upp i det så ofta? Jogga? Nope. Styrketräning? Kanske. Det beror på hur du styrketränar -- maxbelastning under lång tid kan ge det. Då kan du istället vänta lite längre mellan övningarna och låta aerob förbränning av fett återgenerera ATP till musklerna.

Fitnesstjej
0

Pasi: Visar det sig att jag kan träna löpning/jogging samt styrketräna utan att tappa muskler samt orka ordentligt, är ingen nöjdare än jag! :)

lizaohman; sorry, visst är det lätt att missa i en text! förstår vad du menar med att det kan bli för mycket "unna sig". Förra gången jag provade något åt Atkins/keto-diet-hållet, saknade jag frukt och kesella, i övrigt gick det bra. Givetvis menar jag inte att ha någon slags överätnings-dag med godis och skräpmat i mängder. Snarare fylla på med lite kolhydrater i form av tex frukt och nötter och den där kesellan.. Skäms

En allmän fråga till er som svarat till mig, följer ni ALLTID denna kost, eller frångår nu tex under jul, påsk, kanske midsommarafton etc? Eller kommer ni "aldrig" unna mer tex en tårtbit något kalas eller likande?

Förra gången jag provade fyllde jag på med kolhydrater efter 10 dagar tror jag det var, o jag kännde mig inte spseciellt "överäten" eller plufsig.. därav tror jag att jag kan fylla på lite så som jag nämt ovan. 

Dock förstår jag vad du menar liza, att deti nte får bli nån "vräkar-ätning".

Fitnesstjej
0

mikaelj: jag vet inte om jag ska säga att jag joggar eller springer… det handlar inte om några maraton eller supersnabbt tempo.

Jag har nyligen börjat med detta och är bara lite orolig att jag int kan fortsätta med springanet, om jag skall hoppa på denna diet igen. Troligtvis kommer jag inte springa mer än 30 minuter, kanske 40,…

Tackar för dina svar, du verkar ha bra koll. The Ketogenic diet har jag försökt läsa så gott det går men den finns ju tyvärr inte på svenska, något jag skulle tacka gudarna för om den gjorde! :D

Hur rekommenderar du mig, det senare upplägget jag skrev in, låter det okej tillsammans med 4´-5 styrkepass á 45 minuter samt löpning/jogg ~30 minuter varannan-var tredje dag?

Som sagt, tacksam för dina svar med bra förklaringar! :)

mikaelj
0

Varför skulle du inte kunna jogga?  Om du dessutom kolhydratladdar var 7:e till var 14:e dag kommer du ha muskelglykogen över.  Håller du dig dessutom till en intensitetsnivå under mjölksyretröskeln är det just fett som används som energi och inte socker.  Springer du verkligen så fort att du får mjölksyra? I annat fall behöver du inte oroa dig. :-)

Jag tycker att du skall prova och se. Jag cyklar en dryg mil om da'n, och tre helkroppsstyrketräningspass och ett HIIT-pass i veckan.  <20g kh/vilodag, 20-60g kh/träningsdag (beroende på om jag äter blodpudding eller nå't annat). Det funkar alldeles utmärkt för mig.

Så du kan säkert köra så som du gör, men rent allmänt låter det som att du har för lite vila.  Eller kör du en 4-split? Du vet ju hur det fungerar med muskelnedbrytning och -tillväxt, gissar jag? (Styrketräning bygger inte, det bryter ned.)

Fitnesstjej
0

mikaelj: nej givetvis kör jag inte hela kroppen varje gång! vad gäller joggingen/löpningen så nämnde jag förut att jag inte springer i någon racer-fart.

Jag brukar vila helt på onsdagar och lördagar.. det är lagom för att jag ska längta till gymet igen!

Löp/jogg är som sagt något väldigt nytt jag börjat med, och eftersom det bara blir en halvtimme har jag lagt det på morgonen och styrkan på eftermiddagen. Är inte ens säkert jag kommer frotsätta med jogg/spring, känner på nu så får vi se.

Tackar för svar, tips och rekommendatopner :) Antar att detnu bara återstår att prova mig fram med den hjälp jag fått! :)

mikaelj
0

Jag har ätit lågkolhydrat, lågfett, högprotein tidigare. Inget att rekommendera, helt orkeslös. Fett behövs.

Fitnesstjej
0

mikaelj: jo.. men frågan var ju då om 170g fett, 170g protein och 15g kolhydrater är ngt jag kan börja på (känna om det känns bra) eller om det är helt åt skogen att testa det upplägget.

Vore också kul o höra från någon som äter denna kosten, hur de gör vid jul, påsk osv. Om ni nånsin frångår er kosthållning för enbart en måltid, eller en dag?

mikaelj
0

Om jag absolut måste äta något jag helst inte äter en gång så gör jag det. Men oftast är det inga problem att äta riktig mat.

Svårigheter kring påsk och jul? o_O

Har du vegansläktingar? Hemma hos mig är det så LCHF-vänligt det kan bli kring alla typiska högtider.

Ditt upplägg låter bra. Mer fett om du blir hungrig. Proteinbehovet (mer eller mindre) konstant, öka mängden fett för att öka mängden energi.

Aniara4
0

Jag vet inte så mycket om hur det funkar vid intensiv träning, men för oss andra som inte tränar på det viset är det i regel väldigt dumt att svänga fram och tillbaka mellan fettdrift och sockerdrift. Man brukar säga att det tar några veckor för hjärnan att ställa om och upp till flera månader för musklerna. Gör man då avsteg, särskilt i början, kan det störa omställningsprocessen och göra att man inte kommer in i fettförbränningen ordentligt.

De som tränar lite halvintensivt brukar mena på att när man väl ställt om helt och hållet får man istället bättre uthållighet och inte "går in i väggen" på samma sätt när man tömt glykogenlagren. Det finns ju folk som åkt Vasaloppet utan kolhydrater. Men om det funkar annorlunda på riktigt höga träningsnivåer vet jag inte.

Frågan om folk här brukar "unna sig" kolhydrater då och då är en av de vanligaste, och svaret brukar bli att de flesta mår så dåligt av avstegen att de "unnar sig" att slippa det. Har man väl vant sig av med en massa sötsaker brukar dessutom smaklökarna förändras och suget försvinna, så den där tårtbiten är plötsligt inte så lockande längre.

Sen brukar man ju också säga att kalorierna är mindre viktiga så länge man håller nere kolhydraterna. Det verkar lite lite med 2000kcal  för någon som tränar så hårt, men det beror ju lite på vad man vill uppnå. Eftersom du inte har någon påtaglig övervikt att bli av med gör det kanske inte lika mycket om du underäter och därmed inte får igång en lika effektiv fettförbränning som du skulle göra annars? Å andra sidan kan man ju tänka sig att du skulle få mer energi till träningen om du fläskade på ordentligt med fett och därmed fick igång fettbrasan ordentligt! Som Magma säger är det ju inte heller så bra med för mycket fibrer när man har IBS, och broccoli verkar reta många magar - men funkar det för dig är det ju bara att äta.

Fitnesstjej
0

mikaelj: *ler* nej men det är väl i ärlighetens namn så att det känns lite småtråkigt att "ALDRIG" mer  äta tex en efterrätt.  Men något säger mig att jag kanske inte kommer vara speciellt sugen på det, vet ju att sötsug minskar rejält när man håller sig ifrån det länge.

Aniara4: broccoli har alltid varit en bra fiberkälla för mig, min mage säger mest ifrån på bröd, pasta, ris och potatis. även för mkt frukt samt godis o skräpmat.

Jag tar till mig dina tankar och ord om fettmängden och förbränningen! :)

mikaelj
0

Fitnesstjej, ptja, så ät en efterrätt någon gång ibland?

Det är ju just en efterrätt och såna skall inte vara nyttiga. Du åt väl inte efterrätter varje dag innan heller?  Om du vill hålla en helt optimal kosthållning kan du lägga efterrätter/kolhydratrik mat direkt efter ett träningspass.

(och ja, sötsuget försvinner rätt snart om man inte äter kolhydrater och ser till att äta ordentligt med fett. för lite fett/energi och vips kommer sötsuget, åtminstone för mig.)

lizaohman
0

Halloj igen! Broccoli är gott och jag gillar också blomkål. Men du behöver inte äta det för fibrernas skull. Magen mår som bäst utan vegetabiliska fibrer.

Fitnesstjej
0

Har fått mycket bra respons på mina frågor & funderingar o det tackar jag för!

Om någon vill, får ni gärna dra ett exempel på hur maten kan se ut för er en helt vanlig dag!

Zepp
0

Jag tycker oxå att 2000 Kcal verkar lite lite för en som tränar så intensivt som du gör och jag antar att du redan har en ganska väl utvecklad muskelmassa redan, för att vara tjej!.

Det finns ju en del olika åsikter även inom Lowcarbvärlden om vad som är det bästa upplägget med kosten vid täning.

Frank Nilsson är väl den främste förespråkaren för en strikt högfettkost i de flesta lägen.

Han har i dagarna gett ut sin nyskrivna bok.

Istället för doping

http://www.livlinan.eu/

Sen så har vi de som förespråkar cykliska ketogena dieter som Colpo och den där TNTdieten.

Och så har vi Colting som säger att han tar det bästa ur bägge världarna tränar o lever lowcarb för maximal fettförbräning men använder carbs vid sina Triathlontävlingar!

Anatgligen så bränner han sin glykogendepåer vid dessa långa tävlingar!?

"Jonas Colting om "kolhydratsbluffen""

http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

Vem som har mest rätt är svårt att avgöra för de kan ha rätt allihopa.. det kan vara som så att det varierar beroende på vilken sport man utövar och/eller vilka fysiska förutsättningar man har dvs hur din egen kropp fungerar bäst!

Tror du får testa dig fram till vad som fungerar för dig, träningsmässigt och även i vardagen.

Fitnesstjej
0

Zepp:  Tack för alla lästips! Ja man kan nog inte säga att nån har "rätt eller fel". För min egen del vill jag prova denna kosthållning av två skäl, dels att tappa lite fettvikt, men främst för att må bra i magen och slippa mina IBS-besvär. Nu har jag fått många svar, tips och råd och kan snart dra igång min nya kosthållning, kommer nog posta mer här på forumet, kanske både frågor och hur det går! :)

Pasi
0

#37 Jag tror som Frank att vi presterar optimalt på den kost som även är optimal för hälsan…kan bara inte acceptera att t ex spannmål, som är ett av de mer hälsonedsättande "livsmedlen" (om man nu kan kalla det för det) skulle öka prestationen. Ingen tror väl att en varg eller hund skulle springa fortare eller få mer ork om man matade den med pasta?Flört

Sen är det en helt annan femma att det kan ta ett bra tag för en kropp att prestera optimalt på fett efter ett helt liv med socker som bas i kosten.

Aniara4
0

Lycka till!

sepersl
0

Så här kan en vanlig dag se ut för mig:

en stor kopp kaffe med ca 0.5 dl grädde

äggröra (2 ägg, 0,5 dl grädde, 25gram smör)

en avokado, 2 dl räkor, 1 dl creme fraiche med lite majonnäs

en stor kopp kaffe med ca 0.5 dl grädde

en biff på blandfärs med någon sås tex grädde/parmesan

Det brukar landa på lite över 2000 kcal / dag. Det ska läggas till att jag är 175, väger 85, tränar inte och har ett stillasittande jobb. Jag dricker ca 2-3 glas vin i veckan och äter minst en efterrätt per vecka.

Med denna kosthållning har jag legat viktstabilt i 8 veckor (så länge har jag lchf:at)

Efterrätt: Vispa grädde och blanda ner lite mörk choklad (antingen finriven eller smält). MUMS!

mikaelj
0

De sägs ha effektivare lipolys än vi. (fast det är ju förstås syretranpsorten som är avgörande även för dem. fler & större syrebindande blodkroppar?)