Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5081 ggr
liselotta
0

Benskörhet

I tidningarna står det mycket om att LCHF inte är bra för benskörhet. min mamma har det och jag är rädd att jag också ska få det när jag blir äldre. nu blir jag rädd att LCHF kommer att öka risken för mig att få det.

vad är det som gäller? är det sant eller inte?

Pasi
0

Man kan då fråga sig vad det är i kolhydrater som skulle skydda mot benskörhet?Flört
Benskörhet beror till 70% (OBS bara en uppskattning från min sida) på D-vitaminbrist, vilket är lätt åtgärdat…och till resterande procent på kortisol orsakat av t ex stress.

Spannmål med dess fytinsyra som binder bla magnesium är knappast heller till hjälp för ett starkt skelett.

liselotta
0

varför säger då LCHF motståndare att det är farligt att äta denna kost då? är det för att de tror att man inte äter mjölkprodukter där det finns mycket kalcium..? vad får de det ifrån?

Pasi
0

#3 Kalcium har aldrig varit nåt problem….tänk på att vi äter mest kacium i världen och ändå har mest benskörhet, alltså kan det knappast bero på kalciumbrist.

Vissa motståndare (T ex Paulun) har sagt att ketos gör att kroppen blir sur och därför bryts skelettet ner…andra (Veganer) att animaliskt protein skulle ge svagt skelett. Jag har aldrig sett något som stödjer deras teorier. Svammel och kvasivetenskap, säger jag!Skrattande

Se till att din kropp får adekvata mängder av alla essentiella näringsämnena så är jag tveksam till att någon skulle få benskörhet (många missar vikten av rätt mängd D-vitamin…och inte ens alla läkare/överläkare kan något i ämnet, vilket är skrämmande).

Zepp
0

"Vitamin D3 bildas från kolesterol i huden när den utsätts för solljus, särskilt UV-strålning, men kan även fås med maten. Naturliga källor är bland annat fiskleverolja, fet fisk, lever, äggula och mejeriprodukter.

Eftersom D-vitamin är fettlösligt försvinner det i lättmjölk och mellanmjölk, där det mesta av grädden tagits bort. Dessa mjölkslag berikas därför med D-vitamin vid mejerihanteringen. Samma motiv gäller för D-vitaminberikning av margarin, som ju i matlagningen ersätter det smör, som annars skulle ge tillskott av det D-vitamin som smör naturligen innehåller."

"Vitaminet upprätthåller tillsammans med parathormonet en balans mellan kalcium och fosfat i blodet och främjar bildandet av ben."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D

Av någon anledning har jag lite svårt att se att denna kosten skulle leda till svagt skelett!!??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Johanna-Soderlund
0

Jag tror mycket av den här myten kommer från gamla studier där man gav stora doser av vissa aminosyror till folk, de fick då mer kalcium i urinen - vilket tolkades som att deras skelett blev urkalkade.

Resultatet blir ett annat om man äter kött som innehåller lite av alla aminosyror. Myten borde väl egentligen inte beröra LCHF, utan snarare högproteinkoster. I vilket fall som helst så är protein snarare ett skydd mot benskörhet och inget dåligt, vilket senare studier påvisat.

mikaelj
0

Jag har hört att det kommer från att ketoner är sura och drar till sig joner (K+, Ca+ m.fl.) som då skulle ge benskörheten.  Vilket, hm, är ungefär är vad du säger, men istället för protein så är det alltså ketonerna som skulle vara orsaken.

Vad tror du om det?

andreas0
0

Den här sidan har flera tusen medlemmar. Dom flesta äter eller har i alla fall testat LCHF-kost. Finns det en enda medlem här på sidan som har rapporterat att dom har fått benskörhet efter att ha börjat med LCHF? Jag minns inte någon, och jag har läst dom flesta inläggen på sidan under dom senaste två åren.

Eftersom det inte finns någon studie som säger att man får benskörhet av LCHF kost och vi inte har några kända fall så drar jag i alla fall dra slutsatsen att risken inte är så stor, och att det bara är skrämselpropaganda från motståndarna.

Däremot så kan man antagligen riskera att få benskörhet om man får i sig för lite d-vitamin. Det är altså ingen dum ide att ge sig ut i solen på sommaren om man är orolig för att få benskörhet, eftersom d-vitamin bildas i huden när den exponeras för sol. På vintern kan man väl ta d-vitamin tillskott om man vill.

raphanus
0

Finns det någon statistik kring benbrottsfrekvenser på Grönland? Där lär det ju till tider dessutom vara rätt halt på backen, varför man kan tänka sig att många ofta snavar där. Om de dessutom äter mycket fisk och inte så mycket ris/potatis, borde de ju bryta benen ofta, om nu Paulún till äventyrs har rätt.

Pasi
0

#9 De har undersökt grönländningarnas ben pga att de får i sig så lite kalcium…och de har ganska dålig bentäthet. Att detta kan vara kopplat till de extremt låga d-vitaminnivåerna verkar ingen professor ha kopplat.;-)

mikaelj
0

#10 Mätte de samtidigt serumnivåer av D-vitamin, då?

Pasi
0

#11 Självklart inte…de flesta foskare eller läkare idag, vet inte ens vad D-vitamin är eller vilka följder brist får, än mindre på den tiden då de gjorde dessa benprover (kanske ngngång under första hälften av 1900talet).Flört
Men man tycker att någon forskare idag, som kommenterar detta, borde se ett möjligt samband.
Samtidigt så är RDI extremt lågt satt och de åt nog gott och väl dessa nivåer, kanske därför ingen tänker på att kommentera detta även om den nivån uppenbarligen inte skyddar mot benskörhet i nån större utsträckning. (Kanske bör sägas att inuiterna inte hade benskörhet eller extremt svaga ben, bara lägre täthet vad jag vet).

liselotta
0

hm ketonerna gör att man blir benskör… är det inte det som kroppen är inne i när man försöker att gå ner i vikt?

jag kan ju inte alla begrepp..

Pasi
0

#13 Är det så så tycker jag synd om alla masajer på sin ursprungskost….som ligger och dräller i ödemarkerna med brutna lårbenshalsar.Flört

Självklart får man inte benskörhet av ketos utan av D-vitaminbrist!

andreas0
0

#13, Att ketoner ger benskörhet är bara en myt.

mikaelj
0

Vad jag förstått ger ketoner en viss ökad utsöndring av joner (Ka+, Na+, …).

Men hurpass det leder till benskörhet, dunno. Det verkar som att man tar i lite väl. Mineralsalt och häpp, problemet ur världen.

liselotta
0

puh, då hoppas jag att jag kommer undan. jag äter D-vitamin varje dag och tränar dessutom. då kanske jag klarar mig Glad.

miniralsalt? påverkar det? då får jag byta ut mitt vanliga salt då..

perni
0

I tidningen "topp hälsa" nr 5 hänvisas det till en studie med barn som har epilepsi. De som åt enligt LCHF fick färre anfall men blev istället bensköra.

mikaelj
0

perni,

De åt inte alls enligt LCHF.

Ge mig ett fall av någon som äter ägg och ost och drabbas av benskörhet.

perni
0

Du menar alltså att dom ljuger i tidningen. Det är ju lite skrämmande. Man vet aldrig vad man vågar tro på längre.Rynkar på näsan

Jag hoppas i alla fall att du har rätt, Mikaelj. Det var för övrigt Fredrik Paulun, eller vad han nu heter som skrev detta och vi vet ju att han är lite anti….  Men att bara ljuga…. fy

mikaelj
0

Om det är Paulun som skrivit det så är det definitivt lögn.  Det är synd att de väljer en så partisk källa till information.

Se följande:

* http://www.kostdoktorn.se/paulun-sprider-myter-om-lchf-i-kvallsposten

* http://mikael.jansson.be/log/paulun-bevakar-sina-intressen

* http://mikael.jansson.be/log/tva-barn-med-epilepsi-doda-av-selenbrist

liselotta
0

jag har då inte märkt att min mage har blivit sämre. tvärtom så har jag inga gaser längre imagen.

träningslusten är bättre än någonsin. jag har blivit förvånad själv att jag har en sån energi när jag tränar. då har jag druckigt lite äggmjölk innan träningen. har hur mycket energi som helst.

hjärnkapaciteten… vet jag inte heller om jag håller med om. har blivit befordrad på senaste tiden och inte känner jag mig trög inte.