Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2921 ggr
LatMask
0

Mormors grönsaker

I Michael Pollans bok "Till matens försvar" står det tydligen att man bara ska äta sån mat som ens mormor kände till.

Oj, då försvinner min kära broccoli…

Mina morföräldrar hade ett litet jordbruk i Västerbotten. De odlade potatis, kålrötter, morötter, rödbetor. Hade rabarber. Ärter. En del bärbuskar: vinbär, krusbär och hallon. Mycket av c-vitaminerna kom nog av vilda bär, blåbär, hjortron och lingon.

Liiite tråkigt…

nobban7
0

Men nog visste väl mormor vad, kött, fisk och smör var?Flört

Puhlo
0

Bacon är den bästa grönsaken. :)

frukaos
0

> Bacon är den bästa grönsaken. :)

ROFL, bästa kommentaren idag

Skrattande

[Pennylane1]
0

nu menades nog inte var och ens specifika mormor Flört broccoli har funnits ganska länge iallafall och bara för att alla i hela världen inte har odlat just det så tror jag nog att den kan anses vara känd av mormorsgenerationen iallafall! Min mormor som var född 1900 jämnt kännde då till det iaf

LatMask
0

Jag är BERGIS på att det var just MIN mormor som avsågs, så de så! Skrattande

Men det är klart, de hade kor, får, grisar och höns också, som en liten komplettering till rovorna…

nobban7
0

Tur att man hade en vidsynt mormorSkrattande

LatMask
0

Min mormor var också väldigt vidsynt. Men till dem dänna tokforen i grannbyn sträckte sig inte vidsyntheten…

nobban7
0

#7 Men det är väl ändå en helt annan sakSkrattande

Faktiskt odlade min morfar zucchini redan i början på 60-talet så jag klarar mig nog bra på mormors mat.

[iovis]
0

Friterade zucchiniblommor, delikatess….

LatMask
0

Så piffiga ni är, rent medelklassiga…jag odlade faktiskt squash någon gång på åttitalet, den blev härlig, men att plocka och FRITERA blomman…ehm, som stockholmare säger jag öhh?…som västerbottning suckar jag huvaligen…

Zepp
0

Americafläsk visste min Mormor vad det var iallafall o salt sill o messmörsklubb men så dog hon i 50årsålder i hjärtinfarkt vad jag minns.. antar det va för mycket mesmörsklubb!

Jag tror han Pollan menar att det mesta av maten vi äter i dag fanns inte för 100 år sedan!

Mycket av dagens matvaraor är till stora delar matsubstitut och snart kommer maten bara bestå av kulisser som ser ut som mat och smalar som det men saknar nästan all näring.. men näringen kommer vi att få köpa i form av piller och tillskott för dyra pengar!

Om vi istället är beredda att betala för riktig mat så kan vi få allt från maten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[iovis]
0

En vän till farfar odlade zuccini i sin trädgård, och gubbarna åt och njöt av blommorna men jag minns inte om det var hanarna eller honorna som var bäst,,,