Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2059 ggr
Venus
0

Pepparkakstryffel

1 dl vispgrädde, 40% fett
Florsocker, 25-50gr
150 gr smör, (alt 25gr smör och 125 gr vit 70%-ig choklad) men bara smör är bättre
0,5 tsk vardera av kanel, kardemumma, malen kryddnejlika och ingefära.

Koka upp grädde och florsocker i en kastrull. Lägg i smör (och choklad i bitar). Låt det smälta på svag värme. Rör i kanel, kardemumma, nejlikor och ingefära.

Låt svalna och sedan halvstelna i kylen. Forma runda tryfflar med händerna. Pudra över kakao och låt tryfflarna stelna i kylen.

Med 25 gr florsocker, ger detta recept 95% fett och 5% kolhydrater. 77 kcal per styck. 20 st.

Fibblan
0

Men florsocker måste väl innehålla sådant vi inte kan äta?

Fibblan
0

jag menar socker alltså….

Venus
0

Är medveten om det Fibblan, har aldrig testat utan, men det får jag göra nästa gång. Man kanske kan ha vaniljessans i eller någon annan smaksättare. Eller enbart kryddorna. Återkommer när jag testat. Lakritsrot är väldigt sött. Kanske fungerar i detta recept?

Fibblan
0

Ja, jag vet inte. Har ingen erfarenhet av lakritsrot. Är den lika god som den låter?  Vaniljessans kanske är ok. Tror vaniljessans har varit uppe här men kommer inte ihåg vad innehållet var.  det är nog svårt att söta, men hur funkar vaniljstång då? Om man kokar den i grädde?

bantarirren
0

Testa ni sen berättar ni det för mej *haha*

Venus
0

Vaniljstång borde fungera bra. Klart vi testar och du äter bantar-irren.

bantarirren
0

öppen för förslag *asg*

Margareta
0

Har någon testat Stevia?

Numer pensionär i Nynäshamn

Airam1
0

För mig är alla typer av "godis" som att bjuda alkisen på lättöl (som jag hela tiden jämför med) - det går käpprätt åt skogen så snart jag ens försöker gotta till mig lite.

Senast jag gick hos Ww gjordes reklam för Viktväktargodis och även om de var konstgjort sockrade gick jag som vanligt igång vilket oavkortat ledde rakt ner i fördärvet - dvs att jag fortsatte äta allt sött som kom i min väg. För mig handlar det hela tiden om att avstå första biten - så klarar jag alla de andra.

Pepparkakstryffel är bergis för gott för mig, men lyllos de som hanterar återfallssignalerna.

Gjorde en äppelkaka när fikafrämmande skulle komma häromkvällen och för att jag själv skulle få vara med och festa lite gjorde jag egen vaniljsås till. Det gick också åt skogen….

Men det finns säkert de som inte triggar lika påtagligt som jag  - därför kommer här receptet på Dansk Råkräm:

Vispa 3dl grädde för sig

Vispa i annan bunke: 3äggulor, 1msk vanilj alt vanilstång som skrapas ur + valfritt: 2-3msk florsocker eller alternativsocker tills det hela blir pösigt.

Blanda bunke 1 med bunke 2 och det blir världens godaste vaniljsås!

Mervi
0

Tack för vaniljsåsen. Den skulle göra sig bland recepten.Glad

Kia
0

Airam1  Det du skriver så fungerar jag med….Pepparkakstryffel blir för gott för mig med.

För mig handlar det nog om att jag slutat leta substitut, för så fort jag letar efter det så sätter det igång hos mig och jag kan inte sluta äta. Det är så jag höll på förr, precis som du beskriver det. Då pratar jag om till exempel en kaka då som där kanske bara är liiiiite socker i. För mig blir det fortfarande en kaka. Eller då som pepparkakstryffel, jag går igång bara på namnet pepparkaka *S*…

De som klarar detta är det bara att gratulera *L*. För vi är ju så olika.

Men faktiskt känner jag ingen saknad av detta. Klart man har sina dagar men det känns okej. Bara att acceptera att jag blir sjuk av det, inte ger jag ju en nötallergiker nötter, och dom klarar sig ju utan. Då kan jag medGlad…. Ibland är så svårt…….

Margareta
0

Jag tror att det också beror på hur länge man hållit på med reducerad kolhydratskost.
Själv slutade jag med socker helt (även dolt socker) när jag väntade yngsta dottern 1993. Socker och godis är inga fällor för mig sen dess. Barnen har fått sitt lördagsgodis och vi har kunnat handla till gäster utan att jag faller. Det jag inte visste då var att jag bytte sockersug mot mjölsug. Jag blev lysten på samma sätt men mot nya produkter.

2000-2001 belv jag medveten om att det var ett beroende (jag läste en bok…) och att kroppen fungerar så, man ersätter en drog med en annan. Då klippte jag med vetemjöl och levde så tills ytterligare något år senare, då var jag till Bitten Jonsson center för socker beroende och blev "bekräftad" men lärde mig i samma veva också att jag hade för mkt av candida albicans i tarmen och då slutade jag även med jäst…

Så har jag hållit på i många år och jag måste faktiskt säga att NÅGONTING har jag lärt mig för jag "trillar inte dit" och hetsäter längre, även om jag får i mig något som ger sug eller att jag känner att det här var inte bra. Jag kan ha både smörbollar , vinlådor, ungarnas godis och vad det kan vara hemma utan att jag trillar dit.

Det finns alltså HOPP!!!Räcka ut tungan

Kia
0

margareta…. Det tror jag med att det finns HOPP….. Jag kan ju redan nu känna att mina barn kan ha godis hemma och jag rör inte det….. Det är positivt för mig då jag annars åt upp deras med (skäms)…..

Just det här att vara medveten gör ju att man inte faller lika hårt om man faller för jag kan ju ALDRIG gå tillbaka till den omedvetne som bara åt och inte fattade varför jag inte gick ner i vikt

Margareta
0

Precis så är det Kia, kunskap ger färdighet även i detta.
Jag känner mig inte ens "stolt" när jag avstår längre, förstå mig rätt, jag är alltså så lite sugen att jag inte ens lider…
Fundersam

Venus
0

*Tänk vad bra att ett recept från Fina Edsbacka Krog i Sollentuna kan få igång så mycket skriverier.

Känner andras energier, sug, osv och jag har kunnat konstatera att människor i AA har ett väldigt sockersug. Det är svårt att hitta vad som triggar igång en, oavsett vad man har och tar till och tröstar sig med, men det går att bli fri. Har använt massor av olika alternativa behandlingsmetoder, bl a Rosenmetoden, Feldenkraismetoden och massor av andra. Livet är som ett stort pussel där jag letar bitar som passar in i den stora helheten. till slut har väl jag lagt klart jag med.

Tryffeln med kryddorna kan säkert göras utan socker, med bara fett från smör och grädde och med "julkryddorna" som är så bra för matsmältningen. Höll på att äta mig fördärvad på dem när jag gjorde dem. Var med i Viktklubb.se och åt kanske 10 första kvällen. Gick jag upp i vikt? Nej, det gjorde jag inte. Men gott var det och jag kommer säkert att göra flera laddningar framöver med eller utan florsocker.

Kia
0

Venus… Det är bra, man ska äta det man klarar av att äta…….

För min del är jag så sockerberoende att det hade inte fungerat, jag hade antagligen inte ens hunnit göra tryffeln. Degen hade varit uppäten innan… Bättre att låta bli då *S*

Men det är det som är så underbart med denna kosten att man kan skapa ngt eget i matplanen…. Min egna…

Angående det med AA så har du så rätt där. Jag är själv med i FAA (food addiction anomynies) och jag har förstått att många gånger finns där nyktra alkoholister då man ofta tar tag i sitt sockerberoende sist. Har man en beroende gen så letar den sig gärna vidare till nästa beroende och maten är ett lätt val….

Margareta
0

Shopoholic, alkoholic, carboholic…. listan är lång

Kia
0

ja evigt lång internetholic är nog jag lite med :)

Margareta
0

Generad

[Saiva]
0

Hm, det här receptet tror jag att jag ska göra en sats av till julafton… Fast jag tror att jag minskar på sockret och använder råsocker istället för vitt…

En liten fråga bara, vad är vit 70% choklad? Fundersam Procenten anger ju kakaohalten och vit choklad innehåller ju ingen kakao…?

AnnaAP
0

Om man vill kan man väl använda sötningsmedel istället för florsocker kanske eller?

hedda
0

Nu när vi haft lite snö och det känns som att julen inte är så långt borta blev jag sugen på lite juldoft och prövade denna tryffel. Mycket god!! Är det någon som prövat att göra den med sötningsmedel istället och hur blev den då? Hur går det att göra tryffel utan sockret, smakar den bra då också, kryddorna ger ju så mycket smak. Tror jag ska prova en sats.

magma
0

Jag har provat idag, och min smet stelnar inte!? Den flyter fortfarande, nu är det tre timmar sedan jag gjorde den och den står i kylskåpet… Kan det bero på att jag bara tog 1,5 tsk florsocker och 1 tsk flytande sötningsmedel? Överväger att smälta i 50 gram cocosfett och se om blandingen stelnar när den kyls ner. För smeten var himla god:O)

Skaldeman
0

Man ska äta det man mår bra av. Själv trillar jag dit direkt om jag provar sötad eller stärkelserik mat, därför låter jag bli det. Underhåller man sina sug blir man aldrig fri.

Sten Sture

magma
0

Nej, jag vet… Men min far försöker äta LCHF och lyckas väl sådär. Han har kunnat dra ner mycket på sitt insulin, har så gott som slutat med sina sprutor (har typ2 diabetes) men klarar inte att undvika frukt och sen har det rullat på. Äter dock fortfarande inte pasta/ris/potatis/bröd.

Imorron är det FarsDag och för att han ska undvika tårta så tänkte jag ta med tryfflarna- det är bara kanske 7 gram stärkelse/kolhydrater i hela satsen, bättre än tårtan som jag vet han tar av annars.

/m

BigBr
0

Provade med sötningsmeler (pulver) Hermesetas eller vad det nu heter. Tog lite mindre än en halv dl, (blev alldeles för sött men den stelnade bra). Undras om man kan doppa tryfflarna i svart choklad för att få en bitter ton.

magma
0

Jag tog 1 tsk flytande suketter samt de få grammen florsocker. Ska kika nu och se om det stelnat till än! Tycker det blev lite grynigt, men så kanske det ska bli?

hemul
0

Det låter gott till jul det här. Måste provas. Men jag fattar inte i vilken form kryddorna ska vara. Ska alla vara malda eller ska man använda hela kryddor och låta dem dra i grädden, ungefär som som när man gör glögg?

hedda
0

Har nu provat helt utan socker. Såklart blir det inte lika gott. Jag gjorde en "tunn kaka" på bakplåtspapper som jag ställde in i kylen efter att ha pudrat lite kakao på. Det är gott att ta en bit i munnen tillsammans med kaffet eller låta biten smälta ned i kaffet. Inbillar mig att kryddorna har gett ifrån sig mer smak efter att ha kokats en stund i grädden och smöret. Kanske lite liknande de där smörbollarna jag läst om eller ett alternativ till smör i kaffet om man gillar pepparkakssmak.

Magma:   Jag fick inte heller smeten att bli tjock men jag kunde göra små kulor och låter de vara i frysen.

Hemul: malda kryddor ger mer smak

magma
0

Hedda: Blev din smet grynig? Antar att det är smöret som gör att det blir så? Eller kanske smöret+grädden kokade för länge/för varmt ihop? Många frågor blev det… Oskyldig Jag smälte ned lite cocosfett (ja, ICA:s hårda silverpaket, tyvärr…) och nu är det så stelt att jag nog måste ställa fram det i rumstemp. för att kunna rulla kulor.

Hemul: Jag använde malda kryddor.

hedda
0

Magma: Lite grynig men inte så mycket. Hade låg temperatur efter att ja la i smöret. Den utan socker blev inte alls grynig.

magma
0

Aha! Intressant.