Spisbröd = Lite kolisar
Hej alla glada!
Vi var och handlade idag och jag läste på innehållsförteckningen på spisbröd att det innehåller mindre kolhydrater än Finn Crisp per 100 gram. Kan det verkligen stämma?
Finn crisp tror jag var 62 gram kolh per 100 gra och spisbröd 60 gram kolh per 100 gram.
Om detta stämmer blir jag ju överlycklig eftersom att spisbröd är bland det godaste som finns! 

*putt*

Det är väl mängden som är viktig. Som knäckebröd i allmänhet. Sånt som jag "unnar" mig ibland… Finns en massa varianter från mjuka man gör själv i stekpannan till spröda varianter. När jag unnar mig blir det ofta Pyramidbageriets Spisbröd från Dala-Järna. Surdegsbakat spisbröd på bl.a korn och dinkel.
Medarbeterare på Kost
Knäckebröd ligger därikring. Finn Crisp är inte bättre än nåt annat. Det är bara det att skivorna är så små. Så det är bra för folk som inte förstår att man kan bryta t.ex. en Wasa Sport i två bitar.
En fördel med Finn Crisp och flatbröd är att det ryms mycket smör och ost på om man tar en halva av något så blir det automatiskt mindre pålägg.
Finn Crisp är ju små till ytan också. Men flatbröd är stora, det kan jag hålla med om.

Tycker inte flatbröd ger den tuggkänsla jag är ute efter när jag någon gång unnar mig. Sen håller det inte för några lass heller… bättre att träna upp käkmusklerna med att gapa stort ! 
Medarbeterare på Kost

När jag kollade innehållet på flatbröd så låg socker ganska högt upp och jag vill inte äta bröd som innehåller rent socker.
Hittade ett bröd som var gjort på kli och solroskärnor som hade 37 kolisar per 100 gram! Var helt okej gott också, framförallt knaprigt. Det hette "Fiberrik hälsobröd"