Mums-mums
Har gjort mums-mums.
Helt OK men inget för sockerberoende antar jag!
Tog 2 äggvitor (1 i originalreceptet)
körde 0,5 dl sukrin i magic bullet så det blev florsocker.
plus
1.5 dl vanligt sukrin (i originalreceptet 4.5 dl socker)
Blandade detta i en bunke
kokakde upp 1.5 dl vatten.
löste 1,5 msk gelatin däri.
Sen körde jag igång vispen ( hade varit bra med en sån där fast visp med tillhörande bunke men det har inte jag, jag hängde min i ett snöre i en av dörrknopparna på överskåpet ovanför arbetsbänken)
Hällde ner gelatinblandningen medan vispen gick på fullt ös och fortsatte sedan att vispa i kanske 15 minuter. Det ska bli mycket och tjockt!
Bredde ut smeten i en form (ca 20 X 30) med kokos och kakao i botten.
Det fick stå plastat i kylen till nästa dag. Blev fast och bra! Skäres i bitar och rullas i mer kokos-kakao. Gott, fast lite tunnt i smaken liksom… men helt ok!
Jo, just det, tog lite vaniljessens i också.
Om man vill kan man säkert ta mer sukrin för att få lite kraftigarre smak, mer likt originalet. Det blir många bitar så mängden per styck blir inte mycket.
och praktiskt taget kolhydratfria iallafall… (äggen och kokosen-kakaon som har lite men per bit blir det nog rätt försumbart)

låter som ett bra gois tycker jag. ska prova men jag har inget skurin. Tror du det kan gå med hermesetas????
nja jag undrar om det funkar, jag vet faktiskt inte… skulle inte vilja äta så mycket nästan "rent " sötningsmedel heller, sukrin är ju naturligare.

jo det är sant.
Kanske gör en liten sats och provar. Hermesetas känns iaf bättre än aspartam
Hermesetas innehåller ju aspartam, iallafall står det så på den burk jag har i skåpet…
så här står det på Hermesetas hemsida: Hermesetas Röd tabletter innehåller aspartam, cyklamat och sackarin, Hermesetas Lättströ fructofiber innehåller aspartam och acesulfam-K och kombinationen av sötningsmedel gör att det kan användas i bakning och matlagning

Det har jag missat. Trodde att det bara var aspartam i den röda.
Tur att jag inte ätit så mycket av den… Aja gjort är gjort. Blir till att köpa sukrin istället.
jag fuskar med lite hermesetas ibland, mellan sukrininköpen… nu har jag ett kilo sukrin drygt hemma, ska väl räcka ett tag. Jag använder inte sötning varje dag alls, men ibland vill jag gärna ha lite … triggar mig itne alls faktiskt! Det gjorde tyvärr påskägget med lite godis kvar efter påskkärringarna och mina egna gossar i går kväll… tänkte jag skulle ta EN bit men då blev det kanske tjugo istället… jaja shit happens som ängeln sa till Maria vid bebådelsen när hon sa att hon ju inte hade någon man
(Hoppas ingen tar illa upp av denna lilla hädelse)

Jag brukar använda hermesetas till min blåbärsyoghurt. Det blir så vansinnigt gott och jag tror inte att det triggar.
Påskägg är farliga saker. Jag sa till min kolega att hon skulle ta med sig det godis vi fått av chefen hem. Är rädd att jag ska falla för frästelsen. Hennes Make hade blivit vansinnig. Han led tydligen av samma problem.