problem!!
Hejsan
I två veckor har jag provat på LCHF. Det går inte så bra. Eftersom jag har svårt för frukost så har jag fortsatt äta 1dl fiberhavregryn + 2 dl mjölk+ linfrö och hallon varje morgon. Kan det vara fiberhavregrynen som gör att vågen inte rör sig?
Jag tränar ganska mycket både kondition och styrketräning. JAg väger 72 kilo till min 167 cm. Ingen överhängande övervikt men några kilo vill jag ha bort för att må bra.
Min man säger dessutom att det minsta lilla socker som jag får i mig iform av godis förstör LCHF-dieten. Ibland finns det tillfällen då det är bättre att ta en godis istället för att förklara för svärmor o dyl!
Snälla är det någon som har några hjälpande synpunkter tll mig?
Det din man säger stämmer. Det är inte bra att få i sig artighetssocker. Sedan tror jag att du kan räkna med att fiberhavgegrynen och mjölken också gör sitt till, särskilt om du kompletterar med hallon.
Om du verkligen måste ha grynen kvar så skulle jag rekommendera att blanda ner lite fibrex (hälsokosthyllan) i smeten och servera gröten med en stor rejäl smörhåla i mitten och lite kanel i den. Ingen mjölk och inga bär.
För övrigt är det bra om du berättar lite mer om vad och hur mycket du äter, så kommer du att få bra råd för resten av dagen också.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hejsan
Snabba ryck här. Naturligtvis kan jag ta bort fiberhavregrynen. Men som gammal viktväktare har man ju lärt sig att det är en bra start. JAg har nog inte satt mig in i LCHF riktigt (typiskt mig att kasta mig över nya saker). Mjölk och bär? Är inte det okej heller?
Nu ska jag iväg och träna skall läsa inlägg och tips senare. TAck för snabbt svar.
#2 Om du inte satt dig in i det hela rekommenderar jag att du skriver upp vad du äter en helt vanlig dag och så kan du få lite tips.
Glad träning!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Och, china68, läs Vanliga frågor och svar här till vänster så får du bra "kött på benen".

Här har du lite till att läsa.. printa ut bladet o sätt det på kylskåpet!
Kostprogram
LCHF
på tre minuter
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Alla och Zepp vilken bra minifolder för LCHF!
Men oj oj. JAg säger bara rotsaker!!!! Det har varit min basföda under de här veckorna. Inte undra på att inget händer!!!
Jag har alltså ätit ugnsbakade morötter, kålrötter, palsternackor!! Och var växer de??? Under jord!
Jag har kollat lite i högerkanten eftersom jag skall till stan till helgen med mina svägerskor. Fika, mat mm. Grädde i termos är inte att tänka på jag avskyr grädde och majonäs och sånt. Ost går bra, även om det är psykologiskt fel i min hjärna att dra i mig en massa ost. Ostrullar har jag ätit på kvällarna när jag varit hungrig. Men jag är rädd att jag äter för mycket! Finn crisp är okej läste jag, kan man lägga äggen på två crisp på morgonen?
En matdag för mig kan se olika ut. eftersom jag är lärare så äter jag skolmat med barnen. JAg tar det protein som serveras och lägger till en massa grönsaker. Ibland får jag lägga till lite ris eller dyl, en matsked eller två för att mina små ettor inte skall undra. Eftersom jag tränar 4-5 gånger i veckan så får jag ta det.
Till middag kan jag ta t.ex köttfärssås med broccoli, gröna bönor (rotsaker inte nu längre), gratinerat blomkålsmos med ost, lök och ägg formad till toppar och in ugn (mums, eget recept).
Mellanmål har jag haft svårt att få till. Svårt att ersätta kvällsmackan.
Vatten och kaffe i hiskeliga mängder!
en frukt om dagen.
Nä nu får jag nog ge mig va?

Ta det där rådet om ovanjordsgrönsaker för vad det är.. ett förenklat sätt att förklara att man skalll skippa potatis först o främst!
Här får du en lista av mig där du själv kan välja av flera gönsaker och även en del rotsaker!
http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#
Spara den som favo så kan du kika lite då och då!
Det finns inget som säger att du måste köra striktaste varianten.. för många friska kan det räcka att reducera kolhydraterna och att inte vara "fettskrämd"!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.