Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3196 ggr
Fialotta333
0

"Sockerkaka" i ugnen...

Sådärja, nu har jag provat baka nåt som jag inte har en aaaaning om hur/vad det kommer bli…Skäms…har alltid älskat att baka och har ofta haft hembakt hemma, men nu har jag varit handlingsförlamad sen LCHF-starten.

Idag skulle jag ta en kopp kaffe och fick syn på sucketter-strö-burken i skåpet och på den stod det nåt om sockerkaka.

Vips hade jag slitit fram grejer och satt igång - måste ha varit nåt jag inte kunde styra över, för jag satt och bokfördeObestämd

OBS - receptet är helt hemsnickrat - har inte många likheter med det receptet som stod på burken.

100 g smält smör blandas med 3 dl mandelmjöl, 1 tsk vaniljpulver, 1 tsk bakpulver.

2 äggvitor vispas fluffigt

2 äggulor blandas med 1 dl strösucketter

Blanda allt och häll i mandelmjölad och smörad form med löstagbar botten.

Grädda 20 min i 200 grader…..vänta…..

Sådärja, nu är den ute och provsmakad - helt OK som vanligt kaffebröd. Den jäste inte upp det minsta, vet inte om det var för lite bakpulver eller vad som hände.

Men den var OK, speciellt med lite hallon och vispad grädde tror jag den kan vara nåt att bjuda på, man kan nog med fördel göra en sommartårta av den och använda kakan som botten, bre på grädde och garnera med bär.

Egentligen tror jag man kan dra ner lite på "sockret", tyckte det var väl sött, och även gräddningstiden tror jag man kan minsta några minuter.

På sucketterförpackningen stod det 2 (!) dl strösucketter till deras recept - det tror jag blir ohyggligt sött!

profca
0

räcker inte bären som sötnig? eller blir det bara konstigt tror du? 

receptet låter som något värt att testa ialalfall :)

Fialotta333
0

Det är väl egentligen helt upp till var och en, men utan socker blir det ju mer som bröd istället.

Äter man den med bär och grädde kanske det räcker, men jag tog en bit till kaffet och då var det gott med lite sött, fast min blev för söt trots att jag bara tog hälften av vad det stod på förpackningen och till en större smet….uäsch! Kan bara tänka mig hur "deras" kaka skulle ha smakat - inget smör och massor med suckettströ.

Fialotta333
0

La in receptet på minmat och det blev ca 2 kolisar/bit om man skär 12 bitar, det blir nog lagom om man gör en tårta med vispgrädde och bär. (Då tillkommer såklart grädden och bären.)

mrsAngel
0

Intressant-borde gå att göra typ tigerkaka av detta….

missaz
0

Låter bra, ska testa. Glad *bokmärker*

kricko1
0

Fialotta - Du som är van att baka, hur gör du mandelmjöl?

Jag har malt mandel i kvarn till tex. egen mandelmassa och det funkade utmärkt. Det jag emellertid upptäckte var att när jag väl kom på vad jag skulle göra med den malda mandel som blev över, ja då hade den tyvärr redan börjat mögla Tungan ute

Jag förvarade i plastburk med lock vilket förmodligen var dumt. Så min fråga är, hur gör du?

Köper du färdigmalt "mandelmjöl" (vet att det ska finnas, men hittar det inte någonstans på min ort) som är "färdigtorkat" för att kunna få någorlunda hållbarhet vid försäljning/förvaring… eller mal du själv?

Torkar du isf. det malda på något sätt, hur isf? Eller förvarar du bara "luftigt".. eller gör du helt enkelt bara lagom mängd för varje enskild gång?

Tack på förhand! /K.

Fialotta333
0

#6 Jag har dels gjort eget mjöl i mixern och sparat åtminstone några veckor i plastburk i skafferiet, sen var det slut. Inget mögel.

Sen hade jag turen att hitta färdigmalt mjöl på Lidl sist så jag köpte två påsar.

De verkar stå sig länge…

Men det jag märkt är att det "hemgjorda" mjölet är godare - smakar helt enkelt mer mandel.

Har man problem med hållbarheten får man väl lov att mala för varje gång.

Jag har faktiskt inte tänkt på att det kan mögla, hel mandel möglar ju aldrig trots att den ligger i tät påse…Obestämd

nobban7
0

#6 När jag ändå plockar fram mandelkvarnen mal jag mycket på en gång. Det mjöl jag inte använder häller jag i plastpåse och suger ur all luft innan jag försluter. Håller länge. Kanske var din mandel nyskållad och fuktig när du malde den och därför möglade lättare?

kricko1
0

Nobban - Jo, det var den ju, relativt nyskållad alltså. Kanske en timme eller något ditåt, innan jag malde den i kvarnen.

Så visst hade den säkert mer fukt än om jag torkat den skållade hela mandeln först. Undra hur länge man bör låta den torka innan man mal i kvarnen…

Tror du att det vore idé att även låta själva "mjölet" torka innan man paketerar det för förvaring?

Hur länge klarar ditt mandelmjöl förvaring och förvarar du i kylskåp eller skafferi?

VH!/Kricko.

PS: Det vore ju helt klart enklare att kunna göra en rejäl sats när man ändå håller på :-)

Fialotta333
0

Jag mal min oskållad, då tillför man ju ingen fukt förutom den som finns naturligt i mandeln, kanske därför min inte möglar?

#9 Visst är det mycket enklare att göra mycket när man ändå håller på och kladdar.Glad

kricko1
0

Fialotta - det är säkert det som är grejen då, att mala oskållad mandel elt enkelt.

Är ju inte mycket att 'gnälla' över heller, det tristaste momentet försvinner ju faktiskt sas. på köpet Skrattande

Du tycker inte det blir beskare smak på mjölet då?

Själv tycker jag skalet är lite trist i smaken, men man kanske inte tänker på det när man mal ner alltihop och det blir såpass liten mängd som blir jämnt spridd Obestämd Jag ska absolut pröva den varianten nästa gång.

Tack för svaren! /K.

Fialotta333
0

#11 Nej, jag vet inte, det kanske blir godare med skållad mandel. Jag har helt enkelt inte tänkt på att skålla den först när den "bara" skulle bli mjöl?

Hm…nä, jag tror inte det blir nån besk smak? Har som sagt gjort kakan, sen har jag provat mandelpannkakor och mandelbröd och mandelmassa. Tycker smaken varit helt OK.

Man får väl helt enkelt prova och se om man tycker det "duger" med oskållad, då blir det ju så mycket enklare.

[Pennylane1]
0

jag köper färdig skållad skalad och mald på lidl, ungefär samma pris som en påse mandel och samma vikt.