Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2455 ggr
Millan6
0

svårt äta rätt, behöver hjälp.......

hej på er! jag har startat med LCHF i dag

frukost 2 stekta ägg + ½ bacon (vid 10 tiden)

nu kl. 13 är jag sååååå hungrig tog en ganska tjock ostskiva, ska laga lunch nu, det blir påskskinka och vitkålssallad, middag vet jag inte än vad det blir

äter ni 5 ggr. per dag inkl. mellanmål?

denna gång vill jag göra det rätt, har försökt en gång tidigare med LCHF, jag är matmissbrukare har även reumatiksa sjukdomar så det är inte lätt, tar tacksamt emot hur mycket tips som helst

kram från Milla

nobban7
0

Hej och välkommen! Nej, jag äter inte fem gånger per dag, bara frukost, lunch och middag men det blir ganska mycket kaffe med grädde eller äggmjölk så det kan nog betraktas som mellanmål.

Är du hungrig ska du äta! Räkna med att det tar några veckor innan kroppen ställt om sig och under den perioden är det många som blir hungrigare än vanligt.

Läs på så mycket du kan här om omställningsproblem så är du förberedd på vad som kan hända. Då kan du ju också glädja dig åt allt som inte drabbar dig. Glad

Lycka till!

[iovis]
0

Jag får inte plats med mål mellan målen, är mätt o go i säkert fem timmar efter måltid, så det blir 2-3 måltider om dagen. Däremot om jag ätit nåt med lite mer kolisar, typ tomat eller grädde så kommer hungern snabbare, brukar då smöra några ostskivor som jag rullar o äter (som mellanmål) eller så tar jag en näve fläsksvålar.

LatMask
0

Påskskinka och vitkålssallad låter väl OK, där har du protein och kolhydrater, hoppas att du också har fett med! Vitkålssallad går ju att göra fet och fin - och kalla den coleslaw!

Millan6
0

tack för era svar, jo det är den salladen jag precis gjort med majonnäs och creme freche

morötter & vitkål är det mycket kolhydrater i dem?

hälsar

Milla

[Pennylane1]
0

svarade i din andra tråd..

Zepp
0

Här har du en lista på fruktogrönt!

Spara den som favo !!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bazz
0

5 mål/dag! Det fixade jag inte ens som viktväktare….Nu äter jag 2-3 mål/dag. Ofta skippar jag frukosten eftersom jag inte är tillräckligt hungrig.

Se till att fylla på med fett så att du håller dig mätt o go!

Aquilegia
0

Jag äter fem mål om dagen på arbetsdagar, frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-middag, och tycker det fungerar jättebra. När jag är ledig börjar jag dagen med en slät kopp te till tidningen och sedan äter jag brunch (med den morgontrötte sonen), ett litet mellanmål och en brakmiddag. Och det går lika bra det! Äter lika mycket mat och samma fördelning oavsett om det är vardag eller helg.

Ost och nötter är det bästa jag vet och därför måste jag hålla koll på att jag inte äter för mycket av just det. 3 - 4 hg ost och 1 hg nötter i veckan är mitt tak om jag ska fortsätta gå ner i vikt.

finntroll
0

3 mål per dag brukar det bli för min del, morgonmål, lunch och middag. Lunch och middag är rätt likvärdiga. Ibland äter jag 1-2 kokta ägg på hemvägen från jobbet, det är den mest kritiska tiden att orka tills middagen är klar.

Millan6
0

tack snälla ni för all info

Lena69
0

Första veckorna gjorde jag ett matschema. Frukost äter jag alltid stekt fläsk eller turkisk yoghurt med grädde. Sedan en babybel till mellanmål på förmiddagen. Middag blir ofta en köttfärssås med strimlad vitkål till, eller kyckling eller kött.

Jag skrev på söndagskvällen upp hela veckans mat. På kvällen gör jag iordning tex kyckling till kvällsmat+ matlåda till dagen efter.  Min svaga punkt har alltid varit kvällsmat, hade jag inte planerat den innan, så är det väldigt lätt att jag blir hungrig, inte vet vad jag ska äta, så blir det en macka eller en tallrik gröt. Jag tyckte det var skönt i början att veta vad jag skulle äta nästa mål utan att behöva fundera så mycket. Nu går det lite mer av sig själv.

Lycka till!

Millan6
0

Hej Lena! jag satt "hela" efterm. igår och tänkte på vad jag skulle äta idag, kom inte fram till något i af. måste handla grädde m.m.

har en fläskfilé ligger i kylen det får bli något gott av den

hej svejs

Milla

Aquilegia
0

Det finns en tråd där folk berättar vad de ätit under dagen, jag ska leta reda på den och puffa upp den så kan du säkert hitta bra inspiration där.