Caenas fight med vikten
Hej, är egentligen inte helt pur-ny på forumet, har väl surfat fram och tillbaka, skrivit lite men inte presenterat mig, i säkert 5 veckor eller så.
Jag är en 25 årig tjej som vägrat banta hela mitt liv, eller rättare sagt, jag har vägrat inse att jag har problem med min vikt.
Detta fram tills jag såg ett Oprah avsnitt där hon får besök av Kirstie Alley och de delar med sig av stunderna när de inser att de måååste gå ner i vikt. Oprah berättar att hon bestämde sig när hon vägde mer än världsmästaren i boxning.. i den stunden bestämde jag mig för att ställa mig aktivt på vågen, för första ggn på över 5 år.
Jag låg 1hg ifrån jämna 100kg (Feb 2006). Jag trodde att jag skulle dö av skam. Vad hade fått mig att tro att jag var ok som jag var?!.. Sjukdommar låg runt hörnet och jag var inte vacker!
Hela tiden jag gick på gymnasiet och universitet, jag ökade och ökade i vikt, sakta men säkert. Godis och sötsaker lugnade mig, höjde humöret, fick mig glad och motade bort ledsamheter.
Jag åt när jag var trött, när jag var ledsen när jag var ENSAM, eller kände mig ensam.. Trots en(ett par) väldigt förstående pojkvän(-ner) kände jag mig nog aldrig älskad, trots en utåt attityd om att jag tyckte att om folk inte accepterade mig som jag var, då var det deras förlust. Jag tänkte då inte ändra på mig!
Det vill säga till den stunden, där jag stod på vågen.
Gick ut i datarumet till min mamma och sa,
-Jag måste göra nått nu mamma. Det kan inte fortsätta så här. Hjälp mig. ( mamma blev tårögd och blev glad för att jag själv valt att ta itu med problemet som hon hela mitt liv försökt få mig att förstå)
Saken hör till att jag hade fått flytta hem iom att jag slutat plugga, och inte fått något jobb. Tack för det, det året kunde jag fokusera väldigt mycket på att läka mina tankar och min relation till mat och rörelse.
I början hade jag en gammal gammal viktväktarskiva där jag kunde skriva in vad jag ätit, hur jag rört mig. Nästan 8 kg senare gick skivan sönder och vi köpte en ny. Fungerade inte likadant och jag kom av mig lite.Men jag hade minskat min tallrik. Detta tror jag var en stor del av min viktminskning. Minskade helt enkelt till en mindre diameter på tallriken! Åt aldrig två portioner och nöjde mig med att vara mätt, istället för palt-koma-mätt.
Trots att jag var nöjd med att stå stilla i vikt, var det tillräckligt för att bli frästad av Cambridge, som min bror och hans vänner hade prövat med bra resultat. Jag åt i 2 veckor precis före jul och tappade faktiskt några vattenkg, plus kanske lite fett/muskler.
Det som jag tyckte var bra i den situationen var att jag fick upp motivationen igen. Jag gick ju inte upp de kilona!
Precis efter nyår till 2007 flyttade jag till sthlm på grund av jobb. Det blev ett ganska aktivt jobb där jag sprang i en trappa ett antal rundor per dag, lyfte tunga säckar och rörde mig betydligt mer än jag gjort under mina pluggdagar. Nikten började omfördelas och jag kände att jag mådde bättre- jag hade ju samtidigt som Cambridge klarat att hålla mig från godiset. men det kom ju fram igen under denna rörliga tid.
Träffade en kille, åt lite gott, då och då.. till slut kom vändpunkten igen då han tyckte att vi kunde ju ta det lite lungt med det goda. Han ville iaf inte ha. (lite mulligt överviktig han också) Då låg min vikt på 85-87kg.
Jag hade skickat bilder till mamma under våren där hon var imponerad, hon såg ju i ansiktet att jag hade gått ner. När jag kom hem över midsommar 2007, var hon minst sagt besviken. Jag hade ju knappt minskat nått. Mitt försvar var- JAG HAR IAF INTE GÅTT UPP! och det hade jag inte.. trots min ökning i aktivitet.
Väl hemma i sthlm igen var det bara att ta itu med det där som hette vikt och mat. Började igen läsa igenom DR. Phils böcker och den här gången tog jag mig så långt som att komma till kosten. När jag köpte böckerna tog jag mig bara igenom den emotionella delen, sedan blev det för mycket!
Han skriver bland annat; i början av kosten, ta bort alla kolhydrater förutom ett alt. två små mål om dagen högst en näve. Resten ska vara mycket grönsaker och kött. Fine. Det var egentligen inte så svårt som jag trodde. Lite ris, lite pasta, nån hårdbröd då och då… svårast var mjukbrödet..
Jag kopplade tillslut att mjukbrödet triggade mitt sötsug. Bort med mjukbrödet och sötsuget försvann allt som allt. Under ca 4 månader hösten 2007 tappade jag 5 kg, ytterligare 5 kg.. och jag tog mig under min absoluta stora målvikt, 80 kg.. (har inte vägt åttio sedan en ödestiger dag i klass7.) och sen stod jag still.. Jag hade ju börjat röra mig lite mera, börjat springa, ta ännu raskare promenader med hunden. Och stod fortfarande stilla. Prövade Cambridge igen, och tappade kontrollen.. Sötsuget kom tillbaka och jag försökte igen med att minska kolhydrterna.. Över jul stod jag stilla på mina 73 kg..
Det är minsta jag vägt så långt tillbaka jag kan tänka mig. Nästan 2 år hade gått och jag mådde bättre än någonsin tidigare. Jag träffade även min nuvarande pojkvän strax före jul och jag kände mig mer tillfreds. Började träna på friskis och svettis i februari 2008 tog mig sakta men säkert ner till ca 68 och stod faktiskt stilla vid midsommar, då jag igen åkte hem till Umeå där jag kommer ifrån. Gick upp nått kg till ca 72-73 igen..
Min vikt hade då minskat nästan 30 kg under 2½ år!..med väldigt väldigt få viktuppgångskilon.
Åkte hem , hade problem med att hålla sötsakerna borta, pojkvännen har högre ämnesomsättning och trots nada träning för hans del syns det inte på honom på samma sätt som på mig. Pratade med mamma på telefon och halkade på ett bananskal in på LCHF. PÅ GRUND AV NÅTT MAMMA SAGT, när jag var hemma på besök. hon hade skrivit ut "Mamma äter inget vitt" från internet! Visst vi hade tittat på den men mamma hade problem med tanken att ta bort bland annat sin potatis. men visst minska ner skulle hon ju göra, och försöka öka lite på fettet. Jag hittade som tur var Airams blogg och länkade den till henne via msn. Läste lite mer här på forumet som jag självklart hittade och bestämde mig för att iaf ge det ett tag. Jag hade ju min vän Lillemor som hade kört på LCHF i ca 1½ år . körde igång lite lätt med att minska mina synliga kolhydrater till ingenting. 3-4 dagar senare pratade jag igen med mamma, och hon hade då läst igenom HELA Airams blogg och skrivit ut en hel del recept att ha som tillgång iom att datorn hemma var trasig. Vilken tur att någon länkade till hennes sida!
Både mamma och jag märkte ganska fort att vikten rasade neråt. Mamma som är så kravbenägen till att vilja se resultat på en gång blev överaskad. Visserligen vattenvikt men det hände NÅGONTING. Även på mig.
Problem:
efter ca 2-3 veckor hade jag problem- huvudvärk, enorm törst, trötthet i kroppen som gjorde att jag knappt tog mig uppför trappan till lägenheten. och jag skulle då försöka cykla 7½ km till jobbet och tillbaka. det blev en plåga den veckan!..
Yrsel drabbas jag av ibland även nu, det är ganska jobbigt.
Det gick att äta TRÅKIG pizza (dvs bara fyllningen) men missade brödkanten på biten jag prövade från pojkvännens pizza och fick enormt ont i magen (andra helgen) och kände effekten. nu när jag närmade mig slutet på 4de veckan åt jag 3 bullar och kände av samma effekt. Idag åt jag lite russin (dumma j**la idiot) och fick effekt i magen, både lös och ont!
positivt;
jag håller mig nere, viktmässigt
humöret är stabilare
inte lika gasig i magen
knappt nån "päls" på tänderna på morgonen
mätt men inte paltkoma mätt
äter gott!
och blir inte hungrig lika fort
och det absolut bästa
- nästan inget sötsug! och det är ok att vispa grädde med hallon ifall man är de!.. underbart..
jag väntar på fler underbara nyheter.. som det där med fettförbränningen, och orken i träningen osv..
ville dela med mig av min korta historia..

oj.. förlåt längden på inlägget..
Inget be om förlåt för, intressant att få läsa om din historia!

puh.. får nästan panik av att se hur långt det blev..
tackar både missaz och fj-100 

Alltid roligt att läsa andras livsberättelser. Jag tycker att du gjort ett fantastiskt jobb redan.
Ja verkligen, ett fantastiskt jobb! Och vilket bra resultat! Go Girl!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

#0 Be inte om ursäkt för längden…jag vart helt uppslukad av din berättelse och undrade först vad du menade med längden, sen scrollade jag upp och insåg att jag nog hade suttit och läst en stund
Jag tror att vi är många som känner igen oss i din historia och har sitt eget tillfälle då ljusets tänds : "jag måste gå ner i vikt!". Tack för att du delade med dig av din!

pojkvännens granne kom över med bullar och kakor igen.. hon tycker nog att det är charmigt att ha en ung snygg kille som dessutom är rätt trevlig i lägenheten bredvid..
den här gången höll jag mig undan både kakor och bullar..
fast jag föll dit.. hon hade gjort en sån där chokladkaka med sockerlager ovanpå.. kan fan inte förklara.. chokladmumsaktig?fast inte tjocka utan väldigt tunna.. tur de..
ont gjorde iaf magen.. och vikten lär ju stanna också..
blev bara 1½ bit.. men det kändes som om magen bultade från insidan.. samma sak tidigare på dagen då jag hade ätit några få russin… (och dom var absolut inte lika goda nu som tidigare! så de få som är kvar, ska jag göra iordning till en müsli til pojkvännen..
han äter ju det mesta så jag hoppas att han blir nöjd..
men nu ska jag börja köra lite hårdare. mer fakir..
blev nästan chockad när jag kollade in på bakkontot igår också.. fanns en ganska stor summa kvar! typ ett sl-busskort lixom! jag har de senaste månaderna fått nalla av mina sparpengar då jag har haft semester och fått mindre löner (på grund av väldigt crappigt lönesystem) … men ! jag blev så chockad!.. jag har senaste 2 veckorna köpt väldigt mycket kött i omgångar och varje ggn jag gått på affären har jag undrat om jag har pengar kvar.. och det hade jag ju!!. och lönen kommer på MÅNDAG!.. det här är helt otroligt..
JAG GILLAR LCHF!! min plånbok verkar gilla den också..
undrar om man kan räkna ut hur mycket av pengarna varje månad som gått till onödigt skräp/onyttigt?
jag som knappt köpte kött förr, det var ju dyrt!..

uppdaterar igen,
har känt sedan jag började att jag har varit småyr.. eller riktigt ordentligt yr ibland..
har funderat på om jag har lite för lågt blodsocker att det är därför, eller om det kan vara bara blodtrycket som gått neråt.
har försökt hitta några quick fix till dem.
läste att någonstans att lite salt har hjälpt..
jag drack mineralvatten en dag och upptäckte att det försvann …
sen tycker jag tyvärr inte om mineralvatten.. känns helt fel att dricka vatten som är kolsyrat när jag har vatten som är jättegott i kranen.. men saknar väl de där viktiga mineralerna som hjälpte mot yrseln..
Saltbrist, kanske? Kolla om vitamineraltabletter hjälper. I övrigt borde du egentligen få i dig det mesta, särskilt om du äter ägg. (Minus C-vitamin, men det finns i paprika, broccoli m.fl. grönsaker)
Kanske det var vattenbrist? Alltså ifall du blev bättre av vattnet när du drack mineralvatten, inte av saltet…??
Fast det är bara en liten fundering…
Så härlig berättelse du låter oss dela! Snyggt jobbat, tjejen!
Jag instämmer, jag också. Bra jobbat! Håll ut så släpper övergångsbesvären snart.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#10 Mikaelj
äter dessutom ganska mycket vitkål som har störst mängd c-vitamin av grönsakerna jag äter.. är itne mycket men då och då..
#11 kaisakavat
ja du, frågan om, jag har när jag började en enorm törst på vatten som jag drack nästan 1 liter när jag kom hem från jobbet, och säkert 1½ under tiden jag var på jobbet.. tror inte direkt på vattenbrist i den kombon.. hade massa yrsel då också..
#12 Maia
tack, jag är ju inne på min 5 vecka.. och ska springa tjejmilen i helgen.. min första ggn, så vi får se vad kroppen orkar. rent matmässigt tycker jag det fungerar ganska bra.
förutom det där dumma infallet att äta mycket korv(gjorde parisarmackan) och 2 små svenska sura äpplen med lite hackade nötter och grädde sent igårkväll. Det visade sig på vågen(vet dock inte vilken)
#13:
Röd paprika, 200 mg/100g. Om det nu är C-vitamin, så låter det som en vettigare idé till en början, bara för att se. Järn gör dessutom att C-vitaminintaget funkar bätre. (eller var det tvärtom? nåja)
Lycka till på tjejmilen i helgen. Starkt gjort av dig!!!

Jättebra jpbbat! Jag är verkligen imponerad!

efter en fuskande helg, kunde jag inte låta bli att smaka bananen som råkade följa med i väskan hem från tjejmilen (1 timme 12 min och 49 sek) .. stekte i ordentligt med smör, åt med frusen grädde och hallon.. inte speciellt gott.. jag som för 6 veckor sedan älskade bananer.. det är nästan så att jag saknar det..
ska jag ta ett bakfall och äta en smoothie imorgonbitti?
ska sova nu iaf..

Nu har jag lyckats ta mig igenom HELA texten (gick 3 koppar kaffe och fem cigg!).
Alltid intressant med människors upplevelser, tycker jag!

Intressant läsning Caenna! Vad bra du gjort det! Heja dig!

# 19 Pasi
kul att det kunde hålla kvar dig genom det med så pass mycket kaffe.. 

Oj, nu har det gått ett par veckor.
jag har hunnit med 2 veckor semester- 1 vecka i jämtland där jag var med om jakten mina föräldrar drar ut på vart eviga år. Men den här ggn följde jag med helt frivilligt i min quest för att utvidga mitt eget kunnande och intresse. dvs, jag funderar på att ta jägarexamen! och bli storviltsjägare fram till nästa höst!
fick vara med och fotade återtagandet av en älg min pappa skjutit. fick i slutet av veckan dessutom vara med och skära bitar till färs och grytbitar. fotade hela första dagen.
klev då upp kl 5 på morgonen och åt en lchf frukost med mor, far och storebror (alla 3 jägare) mamma och pappa äter också till stor del lchf. tom bror åt gladeligen!.. med en hel del pasta och bröd dock.. om de fanns dvs.
klarade denna vecka med enbart fåtal misstag- mortoskakan såg helt underbar ut på onsdagkväll. massa nötter och choklad till bingon på torsdag och så på vägen hem, mandelkubb till te't hos de som hade haft vårt kött ifrysen.
hemma hos mor och far i norr blev det inte speciellt mycket problem. Fikat hos min uppfödare gick gallant, hon är en kakbakare av stora mått, men plockade bara fram te't denna ggn, jag berättade att vi helst inte åt några kakor den här gången. Underbart med förståelse! hennes dotter tyckte maten lät helt underbart, hon gillar ju inte pastan, brödet eller potatisen. hoppas hon hittar hit!!..
har hållit mig i skinnet till största delen. men tappade bort mig en lunch på jobbet då jag enbart hade tillgång till en tonfisklasange. en av mina favoriter.. blev i slutendan att jag åt även lasangeplattorna..
ca 15 min efter blev det huvudvärk, ont i magen och enorma humörsvängningar ( i lördags) och det gick ut över resten av folket hemma och mest utöver min hund som inte kopplar vad som händer.
men även en av besökarna lät intresserad av maten. _"en burk majjo istället för potatis, mitt liv är räddat, menar du allvar?"
_märker att jag har större problem med pastan än med sockret.
vikten står och stampar vid 67-68 kg fram och tillbaka…. inte speciellt mycket uppåt trots veckorna på semester då det dracks lite alkohol.
märkte nu i helgen att drickandet gav mig 1kg direkt uppåt. inte för att jag blir sur eller så, jag får skylla mig själv.. ska se var jag ligger imorgon och relatera till det senare. går inte att göra ogjort.
men nu ska jag sova. upp och jobba imorgon. kom bara på att jag skulle uppdatera. blev långt, ber om ursäkt.

har ett flertal kvällar suttit vid datorn nu och helt glömt bort att äta..
jag börjar ta fram någonting jag velat äta, tänkt äta, och glömmer helt bort att jag är hungrig..
idag har jag inte ätit från kl 14 till nu vid 12.. förutom en babybell på bussen halv 7.. otroligt. inte varit hungrig inte nånting..
förutom lite tankesug på grädde och hallon.. =)
har fått dille på att jag ska ha en städad lägenhet.. har kommit en bit på vägen faktiskt.. skulle bara behöva en korg eller så för att ställa städmaterialet jag köpt i..
valpen jag väntar är bara 3 veckor bort från att födas.. ja! jag e ute i god tid.. hehe.. men jag väntar då på en perfekt valp.. och jag våndas över att det kanske inte blir en puffhane.. =/
viktmässigt ligger jag nu på:*trummvirvel* 66,6 och har gjort så i 2 dagar. hörde av mig till mitt norrlänska stöd- hon väger lika mycket!!! shit pommes! fast det gör jag ju inte längre.. shit korv kanske man ska börja säga istället.. shit bacon.. ja de lät bättre.. hehe..
det e vackert här nu..

ojoj.. i lördags blev det det första riktigt hemska..
pojkvännen köpte crunchy ostkrokar.. jisses.. nog för att det bara.. lyssna nu.. bara blev ca 1 stor näve av det hela.. trots att det egentligen inte var gott, att jag egentligen inte ville.. så blev det så pass..
skyller allt på E621.. och vanan att äta en efter en efter en när det finns tillgängligt.
sen blev det en liten förpackning med ben&jerry strawberry cheesecake.. damn it!..
men tillbaka i fåran idag.. gott med mat.. gott med fett, gott med babybel, gott med grädde och hallon.. puh!
bjöd en nybliven lchf kompis på middag .. =) ska fortsätta läsa den nylånade ät dig ner i vikt av SSS och hans svampbok också.. ligger på kudden.
GI-NOLL kom precis i brevlådan(eller på utlämningsstället) .. igen, sålde ju min första kopia till min mamma.. =)
vikten lär ju ha skiftat från de berömda 66,6 uppåt. trots avslutad mens.. men pga den där dumma ätningen.. grrr.. får se imorgon bitti.

ojoj.. gjorde en snabb uträkning på min frukost + alternativ lunch ..
och hamnade heeelt galet .. eller rätt.. jag vet inte..
slutet hamnade på
2% kolisar (14 gram)
11% protein (70gram)
men på 87% fett (240 gram)
jag är rädd för att jag äter för mycket fett!?!?! i % till mängden jag äter.. är rädd för att det blir att kroppen bara tar hand om det fettet jag äter-dietfettet, och inte det som finns i kroppen(kroppsfettet).. ???
kan någon hjälpa mig reda ut detta?
(just denna dag blev nog lite extrem, men jag gjorde en gräddig köttgryta- mjumma- och det blir ju lite mycket då.. )
Varför skulle det vara för mycket fett?
Du skall äta så lite kolhydrater som möjligt, tillräckligt med protein och resten fett. Ju mer energi du behöver, desto högre E% fett kommer du att äta.

tro mig inte fel, jag har iiiinget problem med att äta fettet! ..
blev bara lite orolig över att kroppen inte orkar ta hand om allt fett jag tillsätter OCH förbränna fettet jag har på kroppen..
men true.. synd bara att jag inte klarar helt utan kolhydraterna.. blev ju blomkålsmos till middag.. och en svampsås..
känns som söndagsmiddagen att äta detta en tisdag.. eller måndag.. eller onsdag.. kanske tom en torsdag.. =)
Jag förstår hur du menar, du funderar på om du förser kroppen med allt bränsla via kosten istället från fettcellerna om du äter mycket fett. Tiden får utvisa hur det ligger till, dvs om du går ned eller ej genom att äta mycket fett:) Fett är bra mot sug, om inte annat.

tja det rör sig sakta neråt.. hum hum..
hade varit roligt om det gick fortare.. men det ligger fortfarande på 7 hg den här veckan.. oj.. det e ganska mycket då jag inte heller har räknat på helgen som kommer =/
jag e glad!!!!.. går inte upp iaf

vad jag blir arg på mig själv.. var nere på det där berömda 65, nånting igen… gaaah!!!
och så fick jag ett stor sug på sprite.. flaskan låg i kylskåpet.. har inte haft hjärtat att faktiskt slänga min favorit dricka… så jag drack upp halva flaskan i ett go… no good. dagen efter låg jag på nästan 1 kg mer.. (igår)
suget efter kvarvarande 250 gr chaschew blev för stort igår kväll..
idag= 1 kg till uppåt.. ska jag jojja så här upp och ner gah!=?.. nej!!!!
fy på mig och fy fy fy..
jag ska definitivt inte ha nötter eller sprite i mitt hem!!!!
aldrig någonsin.. kanske bara lite.. men aldrig 500 gr eller 1,5 liters flaskor!

åhh!
värmde precis upp lite grädde och gammeldagsmjölk med den färdiga pepparkakskryddan, lite extra kanel och minimalt med kakao.. supergott faktiskt.. blir nog mer av för mig..
Ibland är det bra att få sådana där insikter… Tråkigt, men nyttigt, som så mycket annat i livet ;-)
Jag har också funderat på pepparkakskryddor och smör, fast med äggmjölk.

Maia,
gjorde äggmjölken imorse, pepparkakskryddor och extra kanel och kardemumma.. jättegott!
både smör och kokosfett.. dock tror jag att de blev lite väl mycket.. magen smärtar tillfälligtvis…. vätnar påa tt det går över..
överlag så går de neråt igen, nere på 65,7 igen, och helgen är här.. ska se om jag kan hålla mig neråt den här helgen ellerom de blir onyttigheter igen.. =/suck..
den senaste veckan har jag haft ABSOLUT noll lust att äta mat. inte varit hungrig förutom på jobbet. hemma har jag gärna kunnat skippa både frukost och middag.. igår åt jag vid halv 12 tiden, kvällen innan de strax över 12.. det enda jag fick i mig var äggröra eller kesogröten(keso+grädde+ 5 hallon i micron med kanel och kardemuma).. och lite beasås till äggröran..
igår morse blev det 2 små köttbitar med lite sås.. kunde inte tänka mig nått annat..
imorse blev det som sagt äggmjölk.. får satsa på de om det ska fortsätta så här.. e så less.. gillar inte att inte ha hunger, jag ÄLSKAR MAT.. ..

idag tror jag att jag smäller av..
vill hellre äta hemmagjort äppelmos istället för mina goda älgbiffar jag håller på att steka..
VARFÖR tog jag fram äppelmoset?
jo, vi gjorde det igår hos svärföräldrarna och jag fick en stur burk att ta hem, behöver ju potionera ut i påsar och frysa in.. .. men hälften lär väl slinka ner i min mun..
det var ju såå goda äpplen, och kan de bli sämre äppelmos?
NEJ, .. det var inte ens nå socker i den.. förutom de som kom från äpplena..
Ta en liten sked TILL älgbiffarna. Låter ju som en dundersmaskens smakkomibnation! Tillåt dig det. Men däremot inget extrasmaskande!! FY!!

Kaisakavat, det blev faktiskt en liten sked i stekpannan med de sista biffarna!.. och det var GOTT..
sen blev det tyvärr en sked till, och en till TY'n i morse (har int ätit ännu, men gjorde ordning maten igår)
och så blev det resten av en liiiiten påse till grädden igårkväll..
det gav ingen effekt på vikten iaf.. puh..
DET VAR SÅÅÅ GOTT!!
tur nog så stoppade ja resten av påsarna i frysen.. =)

vikten låg perfekt imorse!! 65.0 kg!!!..
helt underbart! ..
och så blev det 2 äpplen idag.. måste äta upp innan de blir dåliga.. kan ju inte slänga de underbara äpplena från svärmors trädgård..
gjorde currykyckling idag, blev helt suveränt gott!!..
stekte file i massa kryddor och smör, smälte smör i en kastrull och doftade över rätt mycket curry, blandade ner grädde och philadelfiaost, bara 1½ tsk (kanske en matsked tihi)kanske.. smälte ut och blandade sedan ner kycklingen.. .. ner med lite tinad blomkål och vänta ut …
supergott!!.. kände verkligen för att springa och köpa finn crisp.. men NEJ det får ja inte köpa.. då äter jag som en galning..

.. tappade tråden idag när en leverantör kom med en liten ask med sköfrukoter.. alltså de där i choklad.. mina totala favoriter..
ingen huvudvärk, men sötsuget har ökat lite under dagen.
jag som hade övervunnit någorlunda mitt sug efter glass och pepparkakor genom att dricka varm choklad med pepparkakskryddorna..
vill försöka köpa mig själv lite böcker..
a new earth (bokus 84/ adlibris 82)
the secret (bokus 124/ adlibris 212)
smörstekt (bokus 179/ adlibris 179)
lchf kokboken av airam och annika ( bokus 160/adlibris 165)
skaldemans kokbok (bokus 170 / aldibris 171)
ceasar och hans hundar (bokus 149/ 153
memea - från uppmärksam valp till samarbetsvillig hund (bokus 163/adlibris 169)

ja idag tappade jag kontrollen helt.. planerade det dock. för säkerhetsskull..
glass och pepparkakor.. + lite till glass..
3 styckeglassar för 10 kr och ett ½liters GB paket på gammeldagsvanilj..
fullkornspepparkakor från Annas…
ok, nästan hela paketet pepparkakor e slut (resten är i soporna..
snickersglassen försvann snabbt som fanken redan när jag kom in genom dörren. pistageglassen åts med tveksamhet, och kitkatglassen togs typ 3 tuggor på , resten i soporna..
sen.. åhh, gb vanilj med pepparkakor..
ok.. det e allt jag har ätit idag tillsammans med två mindre skålar med keso+grädde +hallon..
JAG ÄR VÄRDELÖS!!..
är inte ett dugg hungrig, mår illa och har ingen ork.. ingen huvudvärk idag, men lär ju synas på vågen imorgon.. (tråååkigt)

DU ÄR VÄRDEFULL!!!!
Jag måste genast säga emot. Du är värd att tas hand om.
Hoppas att du kan ta väl hand om dig imorgon!
Skickar massor av tröstekramar och styrkekramar!
Du är absolut inte värdelös. Ibland undrar jag om inte socker späder på den där känslan! 
Det är inte heller vågen som styr ditt liv eller dina känslor. Hoppas att du kan strunta i att ställa dig på den och istället ta itu med att äta bra.
När man gått ner i vikt ett tag är det väldigt lätt att hamna i ett läge där man tror att man kan börja äta "som vanligt" dvs. lite mer kolhydrater. För den som har problem med sockeröverätande (som din mathållning igår tyder väldigt kraftigt på) är detta totalt förödande.
Vi är omgivna av en värld där myten att socker är ofarligt finns i människors sinnen och hjärnor. De frågar ständigt: "Men ska du inte ta bara lite av efterrätten?" och "En liten kaka kan du allt unna dig. Du har ju blivit så smal nu!" Och en värld där det mesta av det som erbjuds och skyltas fram i marvarubutikerna är inte bara sockrat, utan direkt översockrat. En del är nästan rent socker.
Det är inte lätt.
I det läge du är i just nu kan det vara bra att göra som AnnaCathrina i den här tråden. Titta på den väg du har kommit. Titta på vad du har åstadkommit hittills. Det är inte värt att sabba allt det.
Det kommer att bli en tuff dag idag, eftersom din kropp kommer att skrika efter mer socker, och frestelserna kommer att finnas där. Men ta ett steg i taget så kommer du att klara det.
Kram!
/Maia

NillaNila,
tack.. tack för att du vände om mina ord och sa det jag vill säga till mig sjäv varje dag.. tack…
Maia,
.. du har nog helt rätt, man sockerspäder nog på de där känslorna i det stadium man är i när man ätit så mycket socker.. precis som jag har en tendens att säga att den och den hatar mig, när jag redan känner mig nedslagen.. dumt!!
faktiskt så har det inte visat sig på vågen.. jag gick ner 4 hg? *hu?! hur gick de till?*
lite överätning har det nog blivit ett tag, smakat lite här smakat lite där, men inte så att jag ätit hela fulla portioner, utan BARA en tugga. vilket faktiskt har förvånat mig. Men idag, lördag har jag inte ätit nått "dumt" alls.. kan vara för att jag inte har någon hunger idag heller.. frukosten blev bara av för att jag hade ONT i magen inte för att jag var sugen på mat, som jag annars brukar bli. ÄLSKAR MAT.. för mycket ibland..
det känner jag igen, "du har ju blivit så smal, inte ska du gå ner nå mer?! då försvinner du ju!.".
jaja tycker jag och ser hur mycket mer som kan försvinna, men så mycket har ju redan försvunnit.. nästan 35 kg..
det e konstigt.. den har inte skrikit efter nått.. tittade på chokladkakorna i affären, men var inte sugen alls. tittade på glassen och fick direkt ont i magen. tog min grädde och keso och gick därifrån.. tittade dock på läkerolen, men över 50gr kolhydrater/100 stoppade mig effektivt..
kram på dig, och tack!!
Att ramla ner i "diket".. Inte kul!! Men du är inte alls värdelös för det! Oj, så många som skulle vara värdelösa om vi gick efter den måttstocken!! Nästan alla i hela världen!!

Kom igen Caena! Du är en fighter!!

Det är fantastiskt att du har gått ned så mycket och du ser så fin ut på bilden! 
Och så bra att du inte ätit nåt "dumt" idag. Jag hejar på dig!
Känner igen mig i de negativa tankarna. Så har jag ofta tänkt förut. Det är mycket bättre på den fronten idag. Håller tumarna för att du fortsätter att ta hand om dig både fysiskt och mentalt.
Stor kram!
Det var väldigt fantastiskt av dig att klara den här dagen så bra. Ibland ramlar man bara ner i ett hål. Frågan är vad man gör då? Stannar kvar och kravlar runt i skiten, eller går upp, borstar av sig och går vidare?
Du har borstat av dig och gått vidare!
Kram till en stark Caena!

Vilken underbar bild!
Hoppas innerligt att du ser att du är fantastisk! (och inte värdelös)
Grattis att du är på banan igen!

#43 Kaisakavat,
så sant så sant.. och jag vet nog att jag inte är värdelös, om jag vore de skulle jag fortfarande väga 100 kg och tröstäta och anklaga pojkvänner för olika saker som säkerligen inte var sant.. istället för att faktiskt må bra, se en framtid framför mig och må relativt bra, ibland tom jättebra!
tack!
#44 NillaNina
nej, det som känns "bra" med det hela var att jag faktistk "planerat" det. det var mest bara frågan .. när?.. kändes dock inte bra att det blev så mycket och allt på en gång. men jag har effektivt stoppat allt annat. en liten mini chokladbit blev det idag, men MÖRK choklad. 86%.. kändes nästan söt.
ang. bilden så är det där när jag ligger på typ.. 77 eller så.. så det e nästan 10 kg till som e borta.. men den e väldigt effektiv för att visa hur mycket som faktiskt gått bort.
#45 Maia
känns underligt. fast matmässigt har jag legat väldigt lågt.. med lite mjöl i såsen som kom bjudandes, men de får väl vara idag..
jag har bestämt mig sedan långt långt tillbaka att det är inte lönt att låta sig själv ligga kvar där nere, det är det som betecknar en "problematisk" relation med mat enligt mig. (tänker på intervjun med Kirstie Alley)
idag är en ny dag!!
#46 Glitterfisk
tack!.. den e dock 1 år gammal märkte jag nyss!!
denna bild är precis ett år efter den förra, i min nya älskade röda Peak Performance jacka i small!!!

oh well..
e väl bara att bekänna färg..
har ätit chokladpraliner på jobbet.. fått sockerchock och svårt att sluta äta .. svårt att äta vanlig mat, men just godisaktiga saker e lättare.. dvs.. dags att gå bort från gräddsåser och annat och köra kött och fett igen.. svårt!!
.. jag har dock börjat tappa massor med hår.. min kille börjar bli riktigt irriterad!.. det bara faller loss..
ska pröva att klippa mig.. borde gå på hälsokosten och köpa Holistics dvitamin tror jag.. kan nog hjälpa.. ser inte solen så mycket tyvärr..
..
Men fy skäms Caena! Äta chokladpraliner.. Suck gott!

Tappa hår - inte kul. Har man kortare hår ser det mindre ut, det man tappar.. Ett knep. Hoppas det går över dock - å det snaraste.

ja ja vet, Kaisakavat.. visst är det hemskt..
det värsta är att ja inte kan låta bli.. men ja får skylla mig själv..vikten går sakta men säkert uppåt.. men nu börjar ja ta mig i kragen.. nästan..
tappa hår.. shit, tyckte inte ja gjorde det alls med hår ner till ändan, men ner till axlarna.. fan de fastnar ju överallt!..
galen blir ja!.. och killen än värre..
Tappade du kanske mindre hår när du var jättelånghårig? Eller hann du aldrig se dem för att de redan var så nära golvet?? Eller? 

Kaisakavat:
jag upplever att jag tappade mindre hår när jag var långhårig.. .. men så har jag gjort andra förändringar också.. tex börjat köra No¨Poo.. men det gjorde jag förra februari och jag har inte tappat hår förren nu på hösten.. funderar på om det kan vara d-vitaminet som saknas.. eller nå b-vitamin?
vad är de för tabletter folk kör på för att få i sig "allt"??
fundering
ibland har jag velat köra äggmjölk enbart.. men jag har verkligen inte råd med det för tillfället.. ska försöka klara mig enbart på det jag har hemma fram till och med löningen.. shit det kommer bli svårt.. har redan använt upp 200 av de 250 jag gav mig själv från sparkontot..
köpte glass.. åt upp hela 750 gram igår…. jag e dum i huvvet.. men å andra sidan hade jag bara ätit en gång igår.. vid halv 2.. och .. tja åt glassen vid 7… åt inget annat förren i morse vid .. 11.. kokospannkakor.. de blev brända.. (snyft.. ) och så middag jag håller på med nu.. hmm…
finns iaf yoghurt nu så jag kan få i mig frukost i veckan.. får vara sparsam med resterande ägg.. 6 st.. snyft..
hur gör man då?.. kött har jag i variaerade sorter, men!!! alla mjölkprodukter.. (vet inte om jag klarar mig utan dem!.. )

insåg idag att jag har nog inte så mycket vikt att skämmas över, egentligen.. det en nog bara utformningen som "skadar" mig…
min före detta kille, som var en tunnis i jämförelse med mig kom på besök idag.. och jag räknade ut att ca 14 !! kg mer vägde han nu, än mig..
.. HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT INSE ATT JAG GÅTT NER 33 KG!!!!????
jag har otroligt svårt att verkligen greppa det hela.. (tycker ju egentligen att jag alltid sett ut så här.. ibland tittar jag upp i spegeln i badrummet och ser vilken skillnad det är.. är det verkligen jag?.. var den andra verkligen jag?
#53/Caena,
Kul!
Ta lite kort kanske?
Caena - känner igen det där med att inte fatta…
Jag har ju inte alls gått ner så mkt som du, men ändå ca 9-10 kg sedan min omstart för ett år sedan. Har nyss ökat lite, kanske nåt kilo - och genast känner jag mig som om jag gått upp alla 10. Tokigt!! 
Oj, vilken skillnad! Jämför med de första bilderna.
Ja, sluta tänk! Omedelbart. ;)
Har tittat på dina bilder! Wow! säger jag bara! Jag är djupt imponerad. Och jättegrattis till din framgång!!!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

#54 Mikaelj
ser att du hittade bilderna i inlägget..
tittar en gång till själv och .. tja jag ser ju skillnaden, men varför känns det inte annorlunda i kroppen??
#55 Kaisakavat
=) det är helt ok att gå upp nått kg, så länge man inte börjar kompensera för att man har det. alltså få för sgi att tex äta mindre bara fr att man åt mer igår..
men visst känns det förjälvigt att ha ökat igen..
har inte haft mina raska dagspromenader på säkert 1 månad nu, och det känns förjävligt.. jag v3et att jag ökat i vikt, men jag vågar inte ställa mig på vågen!.. (ska dock göra det imorgon)
jag som annars ställt mig på vågen varje morgon jag sovit hemma, nu sover jag hemma hela tiden men vågar inte ställa mig på vågen, samtidigt som jag inte haft tid… Higge vill ut och pinka och har INTE TID ATT VÄNTA på att jag ska hinna på toa, väga mig och sen klä på mig.. dock har han blivit bättre, så imorgon ska vågen och måttbandet fram!!!
har haft dippar där jag ätit choklad på jobbet, igen.. nästan helt själv, jag.. som annars varit ganska duktig.. nu skämms jag. käkar chokladbollssmet(lchf variant med mandelmjöl och kokosflingor ) eller grädde och urch rabarbermarmelad (ej lchf) på kvällarna..
men har börjat komma igång igen.. detta känns som mest kring start av mens(kom i början av denna vecka) och när jag inte haft råd att handla ordentligt med mat.. men nu e de påfyllt i kylskåpet!!!

Jag har nu läst igenom hela din tråd, tydligen missat den av någon anledning.
Jag tycker det är en fantastisk resa du gjort och att du är jätteduktig. Ibland halkar man av banan men,,, du är ju alltid första man att upptäcka det haha. Det är lätt gjort, frestelserna finns runt oss och jag har själv varit runt i alla vrår där frestelserna legat. Chokladpralinerna som min make skulle ha, vem tror du klämde dem på 3 dagar. Jag brukar aldrig längta efter choklad, finns alltid hemma.
Det där med att "se" att man gått ner så mycket 30-35 kilo, det tar tid. Hjärnan hänger inte riktigt med, man kollar och kollar och tycker man ser likadan ut som förr. Ett foto, på den tjocka jag, kan däremot göra att man kan få en aha-upplevelse. Det tog mig över ett år innan jag av en tillfällighet såg en smal kvinna i hallspegeln, hjärnan var plötsligt med mig, men så stänger det till igen och jag "ser" det inte. Vi har lyckats ta ca lika många kilo du och jag och jag tycker vi varit enormt duktiga.
Nu har jag varit ytterliggare neråt men… så kom bakslaget, jag går upp, upp osv. Varför, jo jag tror jag unnat mig lite för att jag varit "duktig" och började skruva på mitt redan vinnande koncept.
Tillbaka med ny glöd på måndag, nu skall jag ta några kilo till.
Stort GRATTIS och lycka till i fortsättningen.
Förlåt, lite långt men…

#60 Ullebull
man missar ganska många trådar, jag speciellt, jag klarar inte av att läsa allt, för då måste jag JÄMT göra det, och det fungerar helt enkelt med sanningen om att man har ett liv utanför datorn..
men tack för att du läst igenom den!
.. tack.. ja du, nu har jag mandelmjöl och kan göra mina chokladbollar… lite bättre än caschewnötterna jag slänger i mig utan utskillning(lämnade resten av påsen hos pojken.. )
wow.. du e duktig du me!!
mitt problem är nog mer att jag ALLTID sett mig så här smal (trots att jag aldrig varit det) och blir deprimerad när jag ser bilder från den tjocka tiden.. sen blev det riktigt svårt att se att jag gått ned.. suck.. svårt det här att hänga med i..
.. jag har inte haft nått ordentligt bakslag, jag har små bakslag hela tiden, bara så där så jag går upp lite granna, och så ner och så lite granna.. som en balansskål som jag försöker kontrollera, hur mycket onyttigt kan jag äta?!..
på måndag? lika bra att ta itu med det idag!!! skjut inte up det du kan göra idag, till imorgon…
det e aldrig för långt med peppning och tankeställare..
*tack och kram*

Tack Caena, jag drog igång redan idag.
Väldigt lätt eftersom jag inte är/varit hungrig på hela dagen, lika svårt det. Jag kände ju att trötthet och obehag i kroppen blev följden så det blev lite tvångsmatning med 2 skivor skinka och ett ägg.
Avsaknad av hunger ikväll vid middagstid men tvingade i mig lite av Mervi´s goda fläskfärslåda.
Lika illa när man inte vill ha mat som att överäta när man är hungrig, haha, men då är ju min kropp som mina förfäders.
Det är väldigt retfulla kilo som alltid guppar lite upp och ner, tänk så många de är om vi bara gick ner.
Lycka till
Jag tycker du ska vara jättestolt över dig själv! :)
Du skriver att du gör kesogröt. Hur gör du den? Låter jättegott!

nån matsked keso, nån tsk grädde, ca 5 hallon, kanel och kardemumma och så in i micron 1 minut( olika micros beter sig olika, pröva dig fram hur du vill ha den.. )
gotta gotta!
tack föresten!

jag måste skärpa mig med kosten..
läste precis i någon tråd att det e svårt att gå ned i vikt när man äter godis varje dag.. och just nu är det var jag har gjort.. mer eller mindre..
chokladbollssmet eller grädde nästan varje kväll ett tag..
en oro över att jag inte rör mig lika mycket som tidigare har börjat fastna..
maten går bra i sig, men suget efter nått annat efter eller före maten e jobbigt!..
i morse- äggröra med smör, yoghurt med grädde och lite müsli + ½ näve blåbär..
lunch.. .. eeeh.. lite choklad? tror jag hade tänkt! göra skinkstek och vitkål, men gick och handlade, och sen glömde jag bort det hela..
middag, färsbiffar med feta i(ägg och lite grädde) en avokado, en sked keso, en sked aioli och 2 skivor ost… klick smör..
Chokladbollssmet - oj! Är det sån med havregryn å socker i?? Jag provsmakade en nypa sånt för en tid sen. Tyckte inte alls det var gott, havregrynsmaken = blä!! jag spottade ut det i slasken och tvättade ur munnen! Vilken tur att jag itne tyckte om det! 
Skulle ta bort müslin om jag var du.. och minska ner blåbärsnäven lite (fast den kanske redan är liten?) och kanske äta mer äggröra och mindre youghurt/grädde…eller vad tror du om det?
Fy skäms för "chokladlunchen" Caena!! 

(själv hade jag nåt underligt för mig igår till lunch med nötter, choklad, grädde och hallon, som jag VET inte räcker till för mig som bränsle. Dumheter..)

Kaisa
nej för vet du vad, jag har ju slutat med havregryn!.. så det e faktiskt en lchf variant med smör, kokosflingor och mandelmjöl jag gör.. lite vatten och lite kryddning om jag känner för de. tex vaniljPULVER eller essens..
vågar verkligen inte göra den gamla versionen av chokladbollar.. då e det kört ett tag framöver..
tja det e ju inte direkt köpt müsli utan- kokosflingor, lite sesamfrön, linfrön, solrosfrön (väldigt lite) hackade mandlar och hasselnötter, och en urskrapad stång vanilj. allt naturellt..
och näven med blåbär är ca 10 st.. =/
sen älskar jag ju äggröra och bacon, men det e jobbigt att göra ibland.. tur att äggmjölk går fort, men det kan jag bara göra när jag vet att min kombo inte e hemma.. för i morse var det brottom bråttom att hinna med bussen och ingen frukost hann jag göra förutom äggmjölken!.. gott gott, trots att jag fick micra den ca 1 timme efter jag gjort den.. =/
idag måste jag göra middag, jag e hungrig men orka flytta på sig!!!..
ojojoj.. fyyyyy på dig"!.. och allt på en gång? jag brukar försöka hålla mig till en sak i taget.. antingen nötter, eller grädde, eller hallon (och grädde) eller choklad.. och grädde.. hehehehehe
Ojdå.. Det lät ju betydligt "snällare" med kh än vad jag fick för mig.. Sorry för att jag tjorvar… Det låter gott åxå..
Själv håller jag mig rätt strikt även när det gäller nötter å sånt, blir lite skum i maggen av mkt nötter. Mår åxå bäst om jag håller nere kh under 15 g (helst ca 10) då laddar jag inte in extra vatten. 

fasen vad du e duktig Kaisa!
jag håller faktiskt inte koll på kolhydrterna om jag ska vara ärlig.. så länge jag inte äter rent socker, och massa andra rena kolhydrater så känner jag mig rätt duktig.. DUMT! för det tillåter även att jag gör sånna här dumheter som att äta sånt nästan varje kväll..
måste nog äta mer fett är jag rädd.. åt massor i början, men har minskat fettet rätt rejält tror jag..

jag skäms något så otroligt, ..
nej det gör jag förresten inte..
vi fick princesstårta på jobbet och vi (jag och en kollega) åt varsin bit efter lunch, och så en bit till och en till (för min del)..
på eftermiddagen fick hon veta att hennes hund blödde ur nosen och mådde inte alls bra, avlivning var på g samma kväll..
vi tröståt resten av tårtan.. (delade typ på halvan som var kvar)
själv mådde jag inte dåligt, förutom en jävla massa skit som kom ut dagarna efter, och lite lite ont.. och så tårar för hennes skull så klart..
klarade mig dock idag jättebra! var på Himmelska Hundar (ett hundcafe i sthlm) och åt en hälsotallrik. skulle egentligen varit med bulgur och en qornfile men bad dem att ta bort det och lägga på mer fetaröra och ½ avokado till.. (mycket pengar för så lite, men jisses ja var mätt! efteråt!) dock inte speciellt mycket fett till den.. =/..
väl hemma och nån timme till blev det stekt bacon och ostkaka jag gjorde igår.. supergott!!
Gillar verkligen ostkaka, middag och efterrätt i ett!
så nu ska jag tina lite hallon och vispa grädde och äta till ett tvserieavsnitt.. vet dock inte vilket.. =)
ps. detta blev inlagt dagen efter.. ds.
Tråkigt med vovven..
..man får ont i hjärtat av sånt där.
Att du tjorvar lite med maten.. inget att gräva ner sig för. Du tar nya tag!
Tänker:
Princesstårta är ju väldigt gräddigt, hoppas bara att det var riktig grädde i den!! Om man sen förtränger det där sockret som är i, och låtsas att det inte är mjöl i heller, då blir det ju nästan LCHF!! 

Kaisa!
braaa tänkt, sen var det ju som stöd till min vän också! så klart!!..
nee jag brukar sällan gräva ner mig .. som jag skrev i mitt första inlägg..
Kirstie Alley hade ju insett att hon inte var "sjuk" längre när hon kunde fortsätta dagen och dagen efter utan att "kompensera" att hon överätit.. och det försöker jag hela tiden ta vara på..
nästan nästan! =)
har satt i mig 1 - 2 blodapelsiner per dag nu, men jag säger att de hjälper till att göra mig frisk, har ju varit förkyld sedan förra fredagen så de e gott att få i sig lite "friskhet".. =)

hmm..
gjorde igår äggmjölken till middag.. kl halv 12 på kvällen.. oj..
imorse blev det ½ kopp äggmjölk och en semla på oopsies á la Pasi..
till lunch blev det hamburgare med oopsies som bröd (fungerade så jääääkla bra!!! TIPSAR!!! ) och middagen blev resterande 100gr färs med feta, 1 avokado, majo+ pesto och en klick smör..
känner mig därmed ganska nöjd..
behöver handla: mer ägg (de har småägg 24pack för 19.90 på Lokala VI
behöver; fiberhusk( bara ifall att man får lust)
behöver: mer blodapelsiner (för att det e såå jäkla gott och det är faktiskt säsong)
imorse hade jag craving på en fäääärsk grön gurka.. ska se vad jag kan göra åt det imorgon.. hinner inte handla idag.. =/
varit ute och fotat Higge(min chinesecrested powderpuff), med amstafftiken Lola! och sen fotat efter badochfön på honom.. öronen har tejpats också..
han e bara sååå fin!
men ni får lov att be om bildbevis..

Tjohooo, säsong för de svenska blodapelsinerna!
Hamburgare skall jag prova nån dag.

oki, lite sanning med modifikation.
men vad gör man??? jag har totalfastnat!
det blev hur gott som helst.. smakade lite.. tekaka/burgerbröd..
ska nog tina och göra till imorgon .. =)
bea på bottenbrödet, burgare med smält ost på och så bröd igen.. gott gott gott..
Pepp, pepp, pepp, gumman! Du har gjort skitbra ifrån dig, och seriöst så kommer den här tråden få mig att dra ner mina kolhydrater igen.
Jag börjar tro att kolisar är Satan. *evil* Beasås med 68g fett per 100g är min räddning. *övertala mig själv*
/Sanna

köpte en gurka .. åt 1/3 del på en gång.. lade 1/3del i vatten
och resten ska jag dela med pojkarna mina.. (de fick några smådelar att tugga på ) mina småpojkar e hundarna.. =)
fiberhusket fick jag med mig, en påse blodapelsen följde med, och även en 24 pack ägg.. även lite fläskkotlett också.. =) utan ben..
glömde dock att köpa keso, hade ju tänkt göra mera ostkaka..
men keson på Lidl e bättre för ostkaka… inte lika rinnig.. fick med mig 1 liter grädde också.. min räddning när jag e sugen på nått..
satt och kollade in kylskåpstråden igårkväll.. så himla avis på de som får tag på 1 kg med smör.. suck.. men lika bra.. har inte plats för dem.. =)
har räknat lite lätt på mina ägg.. över 70 st.. hehhee.. de borde väl bli ett par äggmjölk, oopsies eller ostkakor.. =) några omeletter, äggröror och stekta ägg blir det nog också.. =)
innan helgen e över har jag nog hunnit köpa nån 24pack till.. hehe

tänkte jag skulle försöka hålla koll på vikten och matintaget igen, iom att jag inte riktigt rör mig som jag gjorde innan jul..
det stör mig samtidigt som jag verkligen känner att jag inte orkar..
jag vill men jag orkar inte ta mig i kragen med det..
låg lite högt på kh idag, mest för de där goda goda fincrisp skivorna… och avokadon.. men .. 24 e inte allt för illa ändå..
..
kcal blev visserligen bättre efter jag gjorde en sats med änglamjölk.. valde bara kakao och lite lite steviapulver .. gott mättande och känns nästan sött.. men lite beskt.. =/ första ggn..
.. ang. stevia.. jag tänkte att jag skulle beställa, om vi kan få tummen ur och verkligen skicka efter dem.. jag och pojkvännen dvs..
försökte förra året, men det blev aldrig någon leverans.. vilket fortfarande förbryllar mig..
har suttit hela kvällen på en blogg i Australien, om downsizing.. ..
down_to_earth heter den om någon e intresserad..
ger mig mer och mer längtan att flytta ut och göra mig själv .. tja självgående..
gris, höns, kanske får/get.. .. bin! älskade bin..
..
läste precis i Flikkan77s tråd ang att hon inte hade några moraliska problem med att äta kött, dock att hon inte tycker om smaken..
för mig är det nästan tvärt om.. jag tycker inte alls om hur de är uppfödda och andra moraliska frågor, men jag gör det ändå för att jag älskar smaken av kött.. =/.. dumt!..
och smått jobbigt.. för när kommer det bli av?… så många små drömmar

önskar att jag kunde glömma bort dagen.. princesstårta..
syster fyllde år igår och bjöd idag på jobbet.. tur att jag inte slängde i mig halva som förra ggn.. och att jag inte jobbar imorgon..
ska ställa mig och försöka övertyga mig själv om att fara till lidl imorgon.. behöver mer smör.. 750 gram e liiite!.. .. eller så låter jag bli och väntar till nästa vecka.. kanske bättre.. ?
tänkte iaf köra 10 grams bitar imorgon så att jag har en gissning hur mycket fett jag använder iaf..

det såg bra ut, förutom den där jävla tårtan.. nu mår samvetet mot mig själv jälvigt dåligt..
räddar dagen med 1 sats änglamjölk..
slut%;
13% kh =87,60
14% prot= 93,90
73% fett = 212,7
kcal :2645,6
Ojdå! Vi struntar i hur många gram kh det där blir, eller hur!?
Gillar dina hundar gurka? Roligt! Jag har en konstig katt - han är galen i kokta morötter och oliver. Fast morötter det får han inte!! Han gillar förstås också rätt mat, som tur är!
Ser att du har lite problem med kh nu, faller för frestelser å så.. Deppa inte - vi kör ju Minmatutmaningen och du ska se att du får ordning på det hela!

kaisa
ja, hade jag inte lagt in det i minmat, så hade jag nog inte registrerat egentligen hur mycket det blev.. (ursch)
men änglamjölk räddar mycket, även om det e määängder med kh..
jupp, eller gillar och gillar, älskar paprika gör de dock.. =P
inte morötter? nått speciellt för de?
Ja äter rätt mat gör mina småkillar också.-. som tur är.. bättre än matte iaf..
.. var dock massa sugen på lite chokladsmörhack.. men höll mig till lite kakao i änglamjölken istället.. .. om jag ändå inte hade tagit den där tårtbiten.. ..
motion verkar vara den raka vägen för mig, det är sättet jag håller mig i form, borta från de mesta av kolhydraterna..
hur åt jag egentligen i början?.. hmm.. bra fråga..

Nu vill jag bara slänga alla mina apelsiner.. `men de e sååå goda!
den jag åt nyss vägde 185 gram utan skal.. eeik!.. gick från 0% kh till 11%.. ursch.. får hålla mig undan resterande kh resten av dagen..
frågan är vad man ska äta då?
tips?
jag har lövbiff och fläskkarre..
Släng apelsinerna, eller ge dem till granne!! 
Både lövbiff och fläskkarré - vilket guldläge!
Själv har jag kalvstek, fläskkarré och kycklingleverpastej färdigt i kylen - men åxå det andra vanliga: ägg, bacon, keso, m m.
Man e rätt rik - typ!

I know.. jag borde.. men jag älskar verkligen apelsiner, helt blod.. har frossat i veckorna få, ibland 1-2 om dagen.. men nu får jag nog skärpa mig.. och de har gått ur den där delen då de är jäääättttegoda.. kan nog slänga dem ändå med gott samvete..
jupp.. verkligen, finns bacon och ägg och keso också.. tänkte svänga in på lidl och köpa grädde, mer keso mer bacon.. och så massa lidlsmör också..
fick nästan en chock när jag upptäckte att jag bara hade 500 gr äkta svenskt kvar..
skivade upp ett par 30grams skivor.. färdigt och lätt att veta..
Som jag fattar det - 5 g socker av 40 g choklad - 12 %…
Så håller man sig bara till små mängder, t ex 10 g, så blir det typ 1.2 g kh.
Själv har jag tyvärr förälskat mig i Marabous 70 %iga med hallonsmak. 33 % kh.. Kan inte smaka ens, då blir dragningen för svår.. Inte så jag smäller i mig en himla massa, men det blir ju fort många g kh alltså..
Annars - Duktig Caena!!

tänk att det ska betyda så mycket att man får respons, och peppning!!.. tack Kaisa!!
.. ursch, jag vågar inte ens titta på mintchokladen från varken marabou eller lindt..
den e såååååå såååå god!!!..

oh, detta kan bli svårt..
surfar runt på olika bloggar för tillfället..
hittade den här: Healty Indulgency
och den här:
Nourishing days
inte bra för mitt sinne.. när jag ska sluuuta med allt vad gosaker heter..
hittade dessa genom .. nån sida.. var ute och läste precis på down to earth.. vet inte hur jag hittade runt.. men jag vill.. vill vill..
ha egna höns, .. göra egen tvål, göra egna skrubsvampar osv..

åhh, om någon tittar in. kolla in den här!!
Healty almond joy bars..
blev sugen, och insåg att ja inte hade kokosmjölk(kollade förresten på VI , och alla deras hade massa stabiliseringsmedel och Enr.. även de två organiska!!!
*chock!!*
.. gjorde lite kokosfett och kokosflingor med ministevia och 3 krossade mandlar.. och åt istället..

kunde inte hålla mig när jag kom hem idag..
slängde mig över "bounty" receptet… de står i frysen nu, men glömde mandlarna och stack ner dem när massan var redan stort sett frusen..
gick, men får se hur det går med chokladen.. borde väl smälta kokosen rätt snabbt.. får skynda mig helt enkelt.. det gick dock bra att äta utan choklad också..
frågan är bara HUR jag ska skriva in det för att få rätt på alla värden..
satsen(gissar): ca 200 gr kokosflingor
200 gram kokosfett
200 gram kokosmjölk
15 gram sötmandel och 5 gram sötningsmedel (Hermesetas)
har inte Sukrin vilket är det som användes i receptet..
fick dessa värden;
kcal 3835
prot; 24,8
kh; 23,4
fett;400
antar att det e lite väl mycket att sätta i sig i kcal.. men bra med fett värdet.. =)
**
men hur skriver jag in det som en egen grej i minmat????**

Nu hittade jag dig, och receptet med! Måste testa det någon gång. Kokos är sällan fel. 
"You just have to belive…"

hej flikkan! hääär e min tråd.. =P
välkommen!!
de var såå goda.. vill inte ha mat.. vill ha bounty..

Tack för välkomnandet! 
Har bokmärkt tråden med bountysarna i nu, ska definitivt testa att göra det när jag lyckas ha alla ingredienserna hemma. Fast jag gör nog mina helt utan sötningsmedel för nått sånt har jag inte. Har stevia hemma men jag kan inte med bismaken, fastän min sägs ska vara den smaklösa…

Flikkan, knasigt.. (ang. bismak)
nog för att jag tog lite för mycket en gång… och kände lite knasig smak.. e dock lite osäker vilken stevia jag har.. hmm..
åt upp halva satsen och tappade 4 hg.. ?? rooligt!..
köpte icas eko kokosflingor idag, de hade 10% på dem, nog för att de kostade 10 kr mer.. men de hade även ca 5 gram mindre kh per 100 gram.. ? kan de vara så stor skillnad?
Aha! Det är nån sääärskild sorts bountysar!!! Är de alltså av LCHF-typ?? Nu blir jag ny-fiken!! 

oh yeees Kaisa!!!
så suveränt lchf att det inte går att hitta nå bättre tror jag..
kokosfett, kokosflingor, kokosmjölk, en mandel/bit och så mörk mörk choklad(smält) att rulla den i.. =) suveränt!!!
visst kan du köra i lite sötningsmedel i också.. (som i orginalreceptet på eng. ) men körde med 5 gram och de behövdes nog inte.. lite stevia kan köras kanske.. =)

åhh! idag har ja gjort marinerade revbensspjäll(ligger i marinaden nu) och vattenbuljongen som blev kvar sjuder och sjuder.. och har gjort de sen 12 tiden ca.. =) använde mina sista blodapelsiner som legat ett tag nu.. hoppas de blir gott..
gjorde nu pams amerikanska pizza.. väääldigt likt vanlig pizzabotten! måste jag säga..
det blev jättegott!!! gjorde med tomatpure + sambalolek i såsen..
och grilladkyckling, cashewnötter, 6 små skivor banan och mozzarellaost och vanlig ost.. (mjumma! ) mättande också! men viiiillll ha mer!!!
fick iaf 2 fina matlådor, bjöd kombon på en bit också..
och har 2 fina bitar kvar!!
mitt fusk idag har varit ganska stort, .. köpte hem naturgodis åt upp ALLT!!.. fasen också!

HEMMAGJORD BEA!!! jag har äntligen gjort hemmagjord bea!!
imorse ställde jag mig och var duktig så jag kunde få bea till kycklingpizzan.. mjummis, hoppas dock den inte blev för salt.. =/
hade tänkt ta hela dagen till att laga mat, men jisses så fel det blev..
vaknade kl 8 av mig själv.. ut en sväng med lillen.. se tv lite, somnade nån timme. vaknade till mer tv.. somnade till, vid 12 vakna ja, vid 13 gick vi en lite längre promenad.. HIgge var nog ganska less efteråt för han sa inte mycket när jag badade honom (han var SMUTSIG!! ) och klippte klorna på honom.. han somnade nästan!!.. yihaa!!
nyss började jag med min kycklinggryta (färsk kyckling i gjutjärnsgryta med grädde och champinjoner.. )
och satte in revbenen (jag marinerade över natten) i ugnen för snabbgrillning..
tänkte även göra kycklingcurrygryta av den färdiggrillade kycklingen jag köpte till gårdagens pizza.. (3 matlådor hamnade i frysen av pizzan, en blev frukost vi 10)
har fortfarande inte ätit nått.. (måste äta!! )
blir nog lite revben med bea.. hehehehe

av currygrytan blev det middag och 2 matlådor..
gjorde finhackad blomkål stekt i smör med 3 äggvitor och en skvätt grädde (kryddning, salt, svartpeppar lite muskot) och åt som ris till.. suveränt gott!!!!..
är dessutom ganska mätt..
kycklingcurrygrytan var; en stor klick smör, curry av 2 sorter, lite kycklingkrydda och salt, svartpeppar och lite bujong som kokades igår (nu e den slut) i med grädde och färdiggrillad kyckling..
sååå sååå gott!!!..
kan inte tänka mig att de blitt mycket kolhydrater idag iaf..

Duktigt att göra bea, caena! Vet inte riktigt varför man tycker det känns svårt… Har läst lite recept men kommer mig inte för att göra det själv. Sen är jag lite kinkig när det gäller beasås med, blå bands extrakryddade ska det vara.
Fast, nu är det så länge sen jag åt den så jag minns inte helt hur den smakade, kanske dags att testa själv någon gång då.
Min Lillskrutta lyckades göra tre meter långa glidspår på gräsmattan när hon lekte med en boll idag. Ska försöka hålla henne ifrån den tror jag… har hellre en gräsmatta än en leråker! 

Tittade en gång till på bilderna du lagt på dig själv i den här tråden. Vilken enorm skillnad det är! Vilket superjobb du gjort! ![]()

Tack flikkan.. !!
mycket e gjort med motion och bara minska portionerna..
har visserligen mer att tappa.. och fasta till..

Kunde itne låta bli att göra en till sats med "boutny"
men körde med 2 msk med smaksatt kokosfett och icas i love eco kokosflingor.. blev mer smak på dem och massa gott!! en mandel på och jag vet inte ens om jag behöver choklad på dem..
funderar på att smälta chokladen på dem imorgon ändå..
blev 6-12- 18- 23 st!! små goa tuggbitar!!
blev för mycket protein idag.. känner mig väldigt mätt men lite svullen.. tror nog att vikten backar lite pga det också.. =/.. har blivit lite för fokuserad på att äta proteinet.. måste kolla och tänka..
gaaaaahhhh!!!!! kan man bli mer irriterad på en person man inte känner?!?!?!?!.. shit pommes frites!!
snacka om att vara , otrevlig, oförstående och bara obstinat i att inte vilja förstå att vi faktiskt bryr oss!! shit alltså…
Tack Caena för alla jättesmarriga mattips.
Det blir currykyckling för mig idag - har en laddning tinad kyckling i kylen.. Sen - den där pizzan, den bokmärkte jag.. dreggel..
å så bountyn…
..hjäääälp…
Det enda som är kinkigt med beasås är att temperaturen på äggkryddgeggan och smörgeggan måste vara lika när man vispar ihop dem och att det ska värmas försiktigt, så att äggulorna inte ballar ur.. Inte koka - bara tjockna och det gör de långt före kokpunkten så var beredd!! Vispa hela tiden!
#104 JO då, det är fullt möjligt. Jag förstår precis hur du känner det…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
# 104 och 196 Me too.. Gäller att djupandas, tror det har att göra med näringsbrist.. fast inte hos mig, alltså..
Caena - Min kycklingcurry blev suverän, enkel variant med kyckling purjo, massor med smör och grädde. Curry och Garam masala. Å salt. Slängde bara ihop och klart på ett kick - redan i min mage!

106 &107
jag tog en jobbdag och tänkte på saken.. kunde självklart inte låta bli att påpeka några saker jag störde mig på.. och så uppmuntra lite .. försöka iaf.. får väl se vad som sägs..
men visst är det helt underbart gott med kycklingcurry? och min e redan slut.. snyft..
har dock aldrig varit så förtjust i purjolök så jag köper det nästan aldrig inte ens före lchf.. tar hellre en charlottenlök..

.. känner att det går bra att försöka hålla nera kh, jag får bättre diciplin och det är inte lika krävande faktiskt..
vikten ökade drastiskt i morse, tror att mensen är på g.
lade tillbaka halva chokladbiten (10gram) jag plockade ur paketet, det var helt enkelt inte lika gott som den lilla bountybiten jag plockade ur lådan i frysen…. en sådan och det räcker.. SKÖNT!!..
blir definitivt mer kokosfett nästa vecka..
längtar till lönen, för den här helgen och början av vecka blir det till att leva på det som finns.. för pengarna går minus.. 215 kr.. =/..
fast det lär inte bli mycket.. suck.. e skyldig 1000+ på jobbet.. och det var februari..
dock saknar jag säkerligen 3000 från att chefen gett mig 2 kr för lite varje timme jag jobbat.. crap.. undrar när jag får dem.. .. e såå less..
någon som har tips?..
Leds på strul med pengar? Eller brist på pengar… Då e du inte ensam. 
Vad man kan göra åt det? Tja, sälja grejjer om man har några. Sälja tjänster.
Ibland funderar jag på en liten utvikning där - att sälja mina barns tjänster, vit slavhandel ni vet.. De är ju faktiskt skyldig mig nån mille var, efter uppväxten, jue!! Du kanske kan träna vovvar och ormar till konster och uppträda på torget.. Eller.. öh, ja kanske alla mina förslag inte är så himla bra..
Jag hade ju tänkt att sy en massa festkläder - balklänningar/tvådelat till vårens alla skolbaler och lägga ut på internet till försäljning. Men jag har inte kommit igång med det alls. Och det är ju hög tid!

Vi har också så där struligt med pengar. Fick faktiskt hyresförhandla med svärfar för att vi skulle kunna bo kvar, annars hade vi fått ta våra djur och flytta till en etta eller nått. Nu bor vi så billigt som det bara går att göra och ändå är det lite knapert.
Smart av dig, kasiakavat, att sy festkläder! Fast det är inget för mig, kan inte ens sy ett enkelt kuddöverdrag. Testade en gång och det blev 4 cm för litet åt ena hållet och 3 cm åt andra. Och ingen förstod hur det gick till för jag hade faktiskt dubbelkontroll när vi klippte ut det. Dessutom tog jag sönder 2 symaskiner på vägen. 

tja nog för att jag skulle kunna sälja rätt många grejer i garderoben och i bokhyllorna. men jag drar mig hela tiden för det..
jag gillar dem ju!.. och har ingen aning om vad det skulle ges för dem tex på tradera..
kan ju bli 10 kr om man har otur.. då har jag ju större nytta av dem själv..
vad gör man?
eller lära mig att leva på en budget och hålla den!..
.. sy sy sy kaisa!!..
däremot ska jag nog laga mat och "sälja".. eller hjälpa en fellow LCHFare att göra bounty, hon blev helfrälst. =)
som sagt, 3 flaskor vin på 2 pers, + en liten drink.. en potatischips och naturgodis med yoghurt.. ursch och fy,.
1 kg uppåt direkt.. i samband med mens.. grattis 1½ kg minst..
fast chokladsug finns inte direkt..
däremot vill ja drdicka upp sprite'n nuuu nuu nuuu..
istället för att äta middag.. som ja inte har en aning om vad jag ska äta.. (måste göra lunch till imorgon också.. )

oh my..
idag har jag varit på inofficiell utställning med pojkarna.. de var sååå duktiga.. ett HP för Higge men inget för Reimei.. förutom superbra kommentarer.. =)
gjorde kycklinglever + bacon+ grädde + rödgula trumpeter.. till det åt jag 1½ msk keso och 1 msk rödvingärsgele..
såå såå gott!!!

vackert vackert väder med regn igårkväll har gjort att min vilda ruccola har börjat växa!!! och .. min basilika (3 sorter) och min SOCKERPLANTA!!! MIN STEVIA har visat sig!!!!.. wonderful!!!
vikten går upp lite lite.. och jag har sååå svårt att ta tag i motionen..
och så kom smset, det underbara smset med meddelande om att mina böcker har kommit..
åhhhh jag är i extas.. .. 450 sidor av ren mjumma!!!
för alla som inte vet vad jag menar, kolla in twiligt av stephanie meyer..
beställde alla 4 böckerna på engelska och ska börja med bok 1 idag!!!.. på bussen.. gosh.. det var inte lönt att ta bok ett och sen ta dem en efter en..
filmen e så jäkla underbar.. jag tror jag kan se den .. 20 ggn!! redan sett 2½.. =)
sen kom the secret och cesar's way också.. =) ääntligen på dem också!!
ville bara dela med mig.. =)
nu ska ja gå och göra lunch.. snart dags för jobb.. men ja hinner nog med ett till avsnitt av the big bang theory.. (looove it!! )

Kul att det gick bra på utställningen! Ska ställa ut min vovva när jag fått henne att lita på att okänt folk som vill röra hennes huvud inte ska göra henne illa. Just nu nafsar hon efter dem och det är aldrig bra…
Vad är det för film du har skaffat?

Böckerna är underbara, men läskigt vanebildande, tro mig! Jag streckläste dem alla fyra och himmel vad bra de är. Och vet du vad - du kommer att älska ettan, men det blir bara bättre och bättre med varje bok, och fyran är bäst…
Trevlig läsning! 
Risk finns att du tappar några extra kilon nu, för du kommer inte att kunna lägga ifrån dig boken för att äta. 
//Celia

Flikkan
filmen är TWILIGT .. rysligt trevlig!!
aaah, nej det går aldrig bra när de naffsar.. illa illa.. =/
Hausswolf!
jag vet precis vad du menar.. inom en vecka är jag rädd att jag kommer att ha läst ut alla 4.. suck.. ligger på fjärde redan nu nämligen.. ursch vad jag kommer att sakna dem!!!.. har verkligen inte regelbundna tider, varje ggn jag vaknar i sänge kan (på natten, och vaknar de gör jag) så måste jag läsa bara några sidor.. på bussen hem och till jobbet, på lunchen.. ) hundarna får nääästan klara sig själva här hemma..
och jag har tappat lite granna faktiskt, för jag har inte kunnat lägga ifrån mig bokeen när jag blivit hungrig.. utan ofta väntat till jag blivit avbruten, oftast telefonsamtal av pojkvännen vid 9tiden.. =)
nu har jag inte läst på nästan 1½ timme och jag har nåjja.. =P

ps. mina paprikor och chilis har dykt upp också.. =)
dock bara 2 plantor paprika, och 2 av ena chilin, men hela 7-8 hade dykt upp av min rynkiga gamla man.. (wrinkeld old man -chili)

Jag hittade några små gröna blad hos ena broccolin och spenaten idag när jag tittade på mina frön. Tycker det tar sån tiiid!
(Fast det kan vara sånt som redan bor i jorden med för den kommer från komposten så helt säker kan jag ju inte vara…
)
F´låat om jag e trög, men du skriver att du "tappat" - menar du vikt?? Isåfall grattis!!
Ifall du tappat vettet eller så, då kanske det inte är lika bra, men kan vara kul det åxå!! 
Apropå läsa - jag streckläser Arne Dahls deckarserie. Skitbra. Kommer få problem med att hitta deckare som "duger" efter detta, för det är hög kvalitetsnivå på dem. Så spännande och så roliga och så allvarliga samtidigt.

Kaisa,
jo då,, tappade lite i vikt, men har nog hittat dem igen är jag rädd.. eller några hg iaf.. =/ har inte vägt mig idag så jag vet inte hur det ligger till faktiskt..
vettet e lite jobbigt faktiskt.. =P
.. nu har jag läst klart, eller igårkväll.. mindre än 1 vecka på de 4 böckerna.. totalt över 2000 sidor..
och jag känner mig nästan tom!!!.. vet inte vad jag ska göra/läsa nu.. =/

Flikkan,
tihi..
nog kan det vara så att det e nått från komposten..
borde sätta igång och plantera squashen också.. men tar det till helgen.. =)
fler och fler kommer av mina chilis.. =) och sockerplantan tar sig sakta men säkert.. =) eller plantorna!

har inte kunnat hålla mig..
har fuskat och ätit massor med glass.. fast glassen e gjord på en burk creme fraishe 2 dl grädde och 1 äggula och hallon/mörk choklad..
och det riktiga fusket, några få godisar..
har dock ätit massor med kokt ägg, räkor, avokado och annat påskgott..
på räkskalet ska jag göra en fond/buljong hade jag tänkt mig..
idag gjorde jag dock kladdkakan med rätt koncistens, och by god, it has!!!
helt otroligt, efter 1 timme i frysen .. åhh jag gråter nästan!..
(åt med lite glass)
HAR GJORT EGEN MAJONÄS!! på citron och dijonsenap.. 6 dl..
blandade ut en het aioli med det som inte fick plats i burken, blev också supergott!!
blir nog mer av den varan.. hehehhe..
måste dock handla mera rom ..
har varit hos svärmor/svärfar och krattat gräsmattan och börjat med att rensa trädgårdslandet..
mycket som behövs göras där..
sen måste ja nog sova..
vill dock se klart River Cottage Spring avsnitten.. men de får nog vänta..
utställningen gick ganska bra- trejde bästa öppenklass hane! av 14 st!! vi känner oss duktiga!!.. han skötte sig såå fint!
köpte silkesdroppar .. svindyrt, men nått ja vet vi behöver..
och nu vågar jag borsta pälsen på Higge igen.. lite mer regelbundet.. typ varje dag kanske.. istället för varannan vecka.. host..

Caena - Hur går det med böckerna? Visst är de vanebildande?
Jag antar att du sett filmen.

Hausswolff-
kan säga att jag läste ut fjärde boken tisdagkväll på sjunde dagen.. (fick dem onsdagmorgon, utläst tisdagkväll)
och ja, filmen såg jag innan böckerna.. suck.. känner mig rätt tom.. så därför läser jag fakta böcker.. inget kommer vara lika bra på ett bra tag nu.. =/

Ursäkta en okunnig ,vad är det typ av böcker, kärleksroman, eller?
Jag är alltid ute efter bra boktips men har svårt med science fiction och liknande.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Caena - Sjutton vad du har grejjat!! Impad.. Maten låter mumsmums och inte var ditt fusk så illa. Rätt OK tycker jag. Jag har också hållit fusket i hampan, det bidde lite, men inte mkt.
Och så vovvarna!! Grattis!! 

Tilda- T
serien Twilight av Stephanie Meyer.. "ungdoms"serie med vampyrer och varulvar..
superbra, romantiskt, dramatiskt, övernaturligt, och naturligt.. åhhhhh… saknar..
**Kaisa
**tja .. idag försvann resten av kakan efter jobbet.. my gawd, den var såå god.. ska nog sprinkla mandelmjöl -(lidl) på den nästa ggn och lägga nötter och choklad I smeten nästa ggn.
e väl dags att ta itu med att göra "riktig" mat igen… (tina kött ur smockfylld frys)
tackar!.- vi försöker!.. nästa blir nog Vännes.. då ska båda pojkarna ställas..

Duktig vovve du har, Caena!
Får se när min lillskrutta börjar uppföra sig så det går att ställa henne. Klubben vi tränar på har en utställning i höst så kanske det kan gå på hemma plan…
Nu tar det bara ca 1 timme innan hon slutar skälla hysteriskt när hon är på klubben i alla fall. Det går framåt!