Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2966 ggr
Cammis
0

Magkatarr

Jag har ätit enligt LCHF sedan den 12 januari i år, och inte haft några problem. Har gått ner i vikt också, 9,6 kg hittills. Men nu sedan ett par veckor tillbaka har jag fått väldiga kramper i övre magen, något som enligt Sjukvårdsrådgivningen kan vara magkatarr. För att lindra detta bör jag undvika fet och stekt mat, samt äta en banan då och då, något som är skonsamt för magen.

Ööhm… hjälp? Vad skall jag göra? Vill ju inte sluta med LCHF när det gått så bra hittills. Om magkatarren beror på LCHF-kosten, borde den inte kommit tidigare då? Jag har ju hållit på i 13 veckor, men bara haft ont de senaste 2-3 veckorna…

Vad skall jag göra?

sarag
0

Hmmm… jag vet inte.

När jag var dålig i magen och inte kunde köra LCHF åt jag mycket blåbär. Blåbärskräm, blåbärssoppa (rätt mycket kolisar i dock), tinade frysta blåbär med mycket grädde / creme fraihe.

Kanske ett tips.

Hoppas någon annan här kan ge ett bättre svar

Lotte
0

Nåt som jag fick som råd när jag var tonåring en gång i tiden, och hade magkatarr som skulle vara bra mot just det, är råa ägg.) Vispa ihop 2-3 ägg, med nåt du vill smaksätta det med, kanske vaniljpulver. Eller vad du tycker är gott. Och så drick! Det ska vara lindrigt för magen.

Hoppas du kommer att bli bättre snart i magen! Krya på dig!

Andina
0

Hej Cammis,

Har sett här på KiF att en del kan få liknande känningar som du har fått i början av lchf - och att det kan bero på det ökade fettintaget.

Läs gärna i dessa länkar /trådar på KiF - så kanske du hittar någon vägledning?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

lizaohman
0

Ta det från en som haft magsår/katarr i över 30 år. Finns ingen bättre kost. Blev helt frisk på 2 veckor (maken likaså). Ev surhet botas med en näve mandlar.

Ditt sjätte sinne funkar perfekt. Banan är inte nyttigt för någon!!!

Sluta stek ett tag, du kan till och med dra ner lite på fettet för att se om det gör någon skillnad. MEN jag tror att du har gallbesvär. Om man ätit fettsnålt under en längre tid slutar gallan producera galla och det bildas stenar. Dessa börjar röra på sig när gallproduktionen återgår till sin normala funktion.

Cammis
0

lizaohman >>>

Menar du en näve sötmandel?

Tipset jag fick från Sjukvårdsrådgivningen var annars att dra ner på fettet (eftersom det ger ökade besvär) och köpa Novalucol eller Omeprazol på Apoteket.

Tack för era svar!

lizaohman
0

Japp, sötmandel!

Det kan vara något i din nya kost som irriterar magen förstås. Kan du inte registrera några dagar i minmat.net och visa oss? Det finns många med väldigt god erfarenhet av denna kost som gärna hjälper dig kolla.