Naturligt sötningsmedel
Hej fanns en tråd här för ett tag sedan om naturligt sötningsmedel utan kolhydrater.
Stevia är ju ett sådant.
Ibland vill man ju ha något sött i maten.
Men det fanns flera naturliga sötningsmedel som var ofarliga.
Tips tack.
sukrin är ett annat. Men de råder olika uppfattningar om det likosm om stevia… Men sukrin är gjort av päron efter vad jag förstått,tror det är en sockeralkohol och är kh fritt och höjer inte blodsockret
sukrin får det nog bli
Ja det r betydligt mer lättdoserat än stevia, men dyrt tyvärr men man kanske inte anväder det mer än vid speciella tillfällen så…
Visst påverker sockeralkoholer blodsockret. Om än inte så mycket som vanligt socker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol
Dessa sötningsmedel absorberas långsamt och ofullständigt, vilket leder till att vatten hålls kvar i tarmen, vilket kan ge upphov till diarré. Konsumtion av större mängder sockeralkoholer kan därför ha laxerande verkan. Livsmedel som innehåller mer än 10 % sockeralkoholer bör därför märkas med uppgift om att överdriven konsumtion kan ha laxerande verkan.
Sockeralkoholer är ej lämpliga som sockerersättning till diabetiker i och med att de påverkar blodsockernivån, även om höjningen inte är lika stor som vid sockerintag. Hur mycket blodsockernivån höjs varierar, men det har sällan ringa betydelse för en person med diabetes.

När jag nån gång behöver söta något, använder jag honung eller vanligt socker. Det blir inte så ofta och det blir inga stora mängder, så jag tar hellre det än någon kemisk smörja, som jag inte vet hur den påverkar mig eller naturen… Honung och socker har i alla fall använts av människan i tusentals år.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

#4: Fast det skiljer mellan olika typer av sockeralkoholer.
Erytritol, som Sukrin består av, har (för mig i alla fall) ingen märkbar påverkan på blodsockret eller på matsmältningen.
Jag använder ju erytritol, men i princip håller jag nog med Babz…
#4 sukrin är ett undantag, det höjer inte blodsockret och ger inte diarre eftersom det absorberas fullständigt i tarmen.
# 5 nu var det ju inte kemiska smörjor vi talade om här utan om stevia och sukrin som inte anses som detta!