Lowcarbkatter
Jag brukar köpa en 10-kilos säck med Royal Canin mat till mina katter men som för så många andra den här månaden är plånboken nästan tom. Har gett katterna rester av rått älgkött, köttfärs, kyckling samt några ggr smetat lite kokosfett på benet som dom slickar i sig. Och dom är nöjda. Detta måste väl vara bättre än torrfoder? Det enda "grönt" dom äter just nu är mina ampelliljor och det har dom alltid gjort. Brukar spruta såpa på dom (blommorna alltså) men det hjälper bara någon vecka. Har någon erfarenhet om katter äter krasse? Det är ju lätt att gro själv.

LCHF för matte o husse BARF för katten!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vad jag förstått ska inte katter äta spannmål. Tyvärr innehåller nästan all kattmat det, både torrfoder och blötmat. Det enda torrfodret utan spannmål vad jag känner till är Orijen. Kött och inälvor mår de bäst av, fortsätt med det!
Mina dumma kissar är fd."McDonaldskatter". De gillar bara skräp (foder med socker och spannmål) och ratar rått kött. Nu försöker jag avgifta dem så jag köpte kycklinghjärtan som en present. De nosade bara lite på dem och så var det matte som fick äta smörstekta hjärtan till lunch..

Katter kan inte reglera insulinhalten i blodet har jag läst någonstans.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack Zepp för länken!
nr-9
Jag hade inget annat än kött hemma så äldsta katten blev tvungen att äta kött vilket hon inte brukar annars.
Då får dom fortsätta att vara lowcarb katter!
Glöm inte ge dem hjärta eller något annat slags taurintillskott som katter måste ha! Annars är Orijen torrisar bra för de katter som inte är inkörda på BARF!
Det är viktigt att de får inälvor också, både hjärta och lever. Hjärta innehåller extra mycket taurin, som är livsnödvändigt för katten. Dessutom måste de få kalk, antingen via råa ben, tex kycklingvingar, eller så kan man ge dem benmjöl. Här finns ett utmärkt diskussionsforum för oss som BARF:ar våra katter.
Färsk ljummen helfet mjölk är ju klassiskt för katter på landet innan någon köpte kattmat förr i tiden.
Ett uppvispat ägg är också bra mat till katter.
#8 Man ska inte ge äggvitan rå om man inte ger skal samtidigt. Gärna pulveriserat i mortel för bästa upptag. Och mjölkprodukter är väl ingen hit eftersom många är laktoskänsliga.
Mycket prat om katter här! Glöm inte våra hundar som inte heller mår bäst på massa spannmål- jag har gett min labbe BARF i nästan tre år!
Men ta er lite tid och läsa på först så det inte blir fel. Kolla in Jipotimas.se som dessutom säljer mat!
Dum som jag var, hade jag lämnat två äggulor till hemlagad majonnäs i en skål i köket igår. Skulle bara springa upp på övervåningen och hämta något.
Mums för katten… när jag kom tillbaka stod han och slafsade i sig äggula för fulla muggar…
Nåja, det ska ju vara bra för pälsen sägs det! Han får nog smaka lite i fortsättningen också…

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Inte är det konstigt att kattorna blir runda om magen, det är ju faktiskt oerhört mycke kolisar i kattmat. Om man kollar på djurprogram i tv så inte kan man se där t ex lejon stå och mumsa i sig spannmål eller grönsaker. Kattor är nog inte ämnade för så mycke spanmålsprodukter. Har själv 2 underbara kissar som äter torrfoder, men de är ju utekattor så de får ju i sig både råttor och fåglar. Ska nog köpa Orijen åt dem för på vintern ligger de ju inne mycket å får inte så mycke motion så då blir de lite feta

Tack för alla kommentarer!
Jag gick förbi djuraffären i dag och frågade lite och fick rådet att gå till barf.se men hamnde då på en fotbollssida. Sökte på Google och fick som 1:a träff en sida från Enköping, ett par mil ifrån där jag bor. Jag har kollat lite grann på priserna och det blir nog billigare att ge dom barf (Biologiskt Anpassad Rå Föda) Köpte förut Royal Canin i 10-kilossäck eftersom då blev kilopriset billigast, 549:-/påse dvs. 54.90:-/kg. Barf-maten kostar ca. 32:-/kilot och det behövs troligen mindre mat (i vikt) eftersom den inte innehåller spannmål och annat som katten inte behöver. Katterna är innekatter och den äldsta är 5 år och hon fäller alltid massor av päls. Förhoppningsvis kommer hennes päls bli bättre med artriktig föda.

Frågade häromdagen om det är okey att hunden äter upp kattmaten och fick till svar att det är inte så bra eftersom kattmat innehåller mycket mer protein. På burkarna står det 10,5% protein på kattmaten och 10% på hundmaten. Kan detta verkligen göra så stor skillnad. Han får inte kattmat utan jagar bort katten för att stjäla hans mat. Nu ger jag maten samtidigt och lägger en liten sked kattmat på hundens tallrik och då är han helt nöjd. Kan detta vara farligt? Det var njurarna som tog stryk skrev någon som svar.
Det var något med att katter behövde ämnet taurin som finns i lever framförallt. Kattmat brukar då alltså innehålla lever.
Tack zepp! ->#3
Hade jag bara vetat detta för 18 år sen hade inte min katt behövt dö av grav diabetes…..just denne kattherre var f.ö. alldeles betagen i mjölchoklad eller schweitzernöt….hrm, när man glömt detta framme…
Men men, nu "går" katterna på dyra foder där de inte behöver mer än ca 20-40 gram om dagen/katt. I övrigt äter de naturliga råvaror som möss eller råttor i ladan, varvat med diverse mullvadar och ekorrar, en och annan harpalt kan det också bli på vårkanten 
#13 Hur mycket muskelkött, ben resp inälvor innehåller Enköpings BARF? Jag misstänker att köttkorvarna inte är kompletta näringsmässigt.
Allt kött innehåller taurin, hjärta extra mycket och därför kan man med fördel tillsätta extra hjärta i maten. Det gör ingen skada med "för mycket" taurin. Lever bör man ligga lite lågt med, men förstås måste man även ge det!
Ben eller benmjöl är ett absolut måste! BARF = Bone And Raw Food, dvs ben är en given ingrediens i BARF-konceptet!
Jag skriver det här därför att du måste läsa på och veta vad du gör om du tänker BARF:a dina katter. Jag har hittills inte hittat något komplett BARF-foder för katter.
Rekommenderar dig igen att gå in på länken till BARF-forumet. Läs, fråga och lär! Matilda på det forumet är mycket duktig och vägledde mig för flera år sedan då jag började BARF:a mina katter.
# 14 Jag tror knappast att det gör någon skillnad om din hund får en liten smakbit av kattmaten! Däremot ska inte en hund leva på kattmat, lika litet som en katt kan leva på hundmat - den blir då sjuk pga av för lite taurin.

Min katt äter orijen sedan ett par månader tillbaka. Hon har dragit ner drastiskt på ätandet, är slank och vacker som tusan (trots att hon är kastrerad) och är inte lika orolig som hon var förut. Hon är fd hittekatt, och har haft stora issues med att lita på folk, men nu är hon lugnare och vågar ta för sig mer av platsen och hälsa på okända.
Förut åt hon Bilanx som hon älskade, antagligen för att det var så fett. Jag klurar dock på att ge henne nåt mer fett än Orijen som godis, och skulle gärna ha tips på det. Hon gillar räkor och "Cat sticks" som är ett godis..

# 17
Enköpings mat innehåller 70% mald hals av kyckling och 30% malda kyckinghjärtan. Jag har ringt och mailat företaget, men inte fått kontakt ännu. Köttet till katterna var igentligen bara tänkt som en nödlösning tills jag får sjukpenningen men jag har av allas inlägg samt informationen jag hittat på nätet insett att det blir både billigare och nyttigare för katterna.
Jag är enormt tacksam för tips och länkar till information. När något intresserar mig söker jag all information jag kan. Ska läsa vidare om detta.

Oh right. Det finns kattgräs att köpa i flera butiker jag har träffat på, samt att man kan så lite havre att ge katten.
Min katt är dock kär i sin egen ampellilja.

Tänkte jag skulle berätta att mina katters päls har blivit otroligt mycket finare nu och de fäller nästan ingenting längre.
Jag ger omväxlande (rått) kycklingvingar, kycklinghjärta, kycklinglever samt köttfärs 20% fett blandat med äggula och finmalt äggskal.
Även om golvet blir kladdigt och blodigt är det faktiskt en upplevelse att se dom äta. Speciellt då dom äter av kycklingvingarna för då får dom tugga ordentligt.
När jag började köpa hem kycklingvingar utbrast min 16-årige son: åhh vad gott! Eeh, det är kattmat svarade jag…
Ha en go och glad påsk!
Vad innehåller äggskalen?
Min ena katt har njursvikt….kan det funka med BARF ändå?

Jag var nyss till djuraffärn och skulle köpa torrfoder, Orijen.
Nu hade det kommit ett till torrfoder utan spannmål, Acana så jag köpte 2 provpåsar . En grasslands och den andra atlantic.
Ena katten smakade fisken och verkade tycka den var god
#23 Vet tyvärr inte något om njursvikt 
Vet inte heller mycket om njursvikt men har ju haft flera gamla katter vars njurar lagt ner av ålder och det konstiga är att de BARA velat ha rått kött sista tiden dvs precis det som alla skulle råda en att inte ge men jag har utgått ifrån att katten vet bäst i det läget och att deras tid här hos oss varit på sluttampen ändå. Det är mycket man inte vet hur det funkar tack och lov… Det tråkiga med "njurfodret" som veterinären rekommenderar är att det är fullt med kolhydrater och smakförstärkare och det borde rimligtvis INTE vara bra för katter men å andra sidan har ju veterinärerna gratisväskor med mattillverkarens logga på så jag vet inte…

lillbobo68! Här kan du läsa hur vi lyckades:
http://bustas.medlemmar.ifokus.se/Blogs/?MessageId=fdb6a3e6-0eba-4ec8-97de-27dcde64f48c
I Zepps länk i #1 fanns en bra sammanfattning:
"För er som vill ha siffror att stödja er på kan man generellt säga att maten inte bör utgöras av mer än 15 % vegetabilier. Kvar blir 85 % animalier och om vi kommer ihåg kött/benkvoten skall 1/3 av dessa 85 % utgöras av ben dvs. 28 % ben och 57 % kött.
- 57 % kött - 28 % ben - 15 % vegetabilier
Köttet kan ges i mald form, i bitar eller i form av köttiga ben. Ben kan ges i form av köttiga ben och/eller i mald form. Ett rått köttigt ben skall bestå av minst 50 % kött. Vegetabilierna kan man ge råa eller koka dem lätt, men de bör alltid finfördelas väl. Ger man råa grönsaker kan man med fördel köra dem i en "juicer" (en maskin som separerar fruktkött från fruktsaft).
Vad gäller tillskott finns inga egentliga riktlinjer förutom dessa:
- Ger du inte lever måste du tillsätta A-vitamin t ex. genom att ge vetegroddolja. - Ger du inte ben måste du tillsätta kalcium och jod t ex. genom att ge mjölksyrad kalk och kelp. - Ger du inte hjärta bör du ge tillskott av taurin.
Dessa är de enda riktiga "måsten" när det gäller tillskott. Det finns en massa tillskott som katten kan må bra av att få periodvis, men som grund behövs inte många tillskott, inga alls om man balanserar maten rätt från början.