Ojsan då!
Stod just och läste på ett paket bacon(hemköps egna)och såg att det var socker i det.
Vad köper ni för bacon?
//Anna (som handlat ouppmärksamt)
Har också uppmärksammat samma… Köper det baconet ändå…vad ska man göra, det är ju i storpack 1.5-1.9 kg…

Någon som vet varför de har i socker?

Lycka till med att hitta något bacon som är helt sockerfritt, om ni inte köper det direkt från slaktaren, och eftersom hemköps bacon bara innehåller 0.5 gram kolhydrater per 100 gram och jag äter 70 gram om dagen känns det inte som jorden går under =) Jag äter scan, tulip eller hemköp, beroende på vad som är billigast.

#2 Jag halvgrälade med en av charkpersonalen på våra nära stormarknad.
Han hävdade med bestämdhet att kött SKA socker-saltas för att så har man alltid gjort och "det blir mörare då." Jag hävdade - "det är JAG som ska betala för produkten och äta den" att jag inte ville ha dolt socker i min mat.
Så antagligen för att så har man alltid gjort. Både salt och socker fungerar som konserveringsmedel - vilket får en att undra varför man då dessutom tillsätter ytterligare konserveringsmedel???
Fabricati diem, pvnc!

Kanske inte ska oroa mig så mycket då. Jag ville bara ha tips om det fanns någon annan helt sockerfri sort..

35 Ett par sorter på coop Forum är sockerfria, men minns inte just nu vilka.
Fabricati diem, pvnc!
Scans Jägarbacon innehåller inget socker.

Hoppsan, jag har inte ens kommit på tanken att läsa på bacon-paketet. Jag brukar köpa ett storpack på Willys,ca 1500 gram.
Ska kolla detta nästa gång 

Jag köper sidfläsk istället det är inte så himla salt och är lättare att hitta sorter som inte är sockersaltade.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jag köper Tulip´s ekologiska bacon. Inehåller inget socker samt att det är rökt på riktigt. Ingen rökarom alltså. Kostar dock lite mer men jag tycker smaken är värt det.

Jag äter Enebackens Bacon - 400g köpt på Lidl . Det är gjort på rökt sidfläsk, inget socker i innehållsförteckningen, men annat som kanske inte är bra..
Socker(kulör) har man väl på baconet för färgens skull, eller hur? Jag köper Tulip i den mån jag hittar.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus