Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 14597 ggr
Ninjisen
0

LCHF trots bortopererad gallblåsa??

Jag har ätit enligt LCHF nu 1 vecka ungefär och börjar faktiskt tycka om det, men är som sagt precis i början så jag vet inte riktigt om det är bra för mig än, det återstår att se..
Men igår satt jag och pratade med en vän om detta och sa då att jag opererat bort min gallblåsa, inte bara stenarna utan allt. Och hon sa att levern och gallan är ju kroppens fett-sorterare.. Så jag borde inte äta så mkt fett för jag har inget organ direkt som kan filtrera allt fett….

Hjälp, är det verkligen så?  Rynkar på näsan
Kan en människa utan galla inte äta så mkt fett?
Jag har aldrig haft ont när jag ätit något, därför jag alltid glömmer att jag opererat mig..

Någon annan som opererat sig??

FrankN
4

Jag opererade bort min gallblåsa för tio år sedan och har ätit LCHF i sju år. Jag försäkrar dig att jag äter mycket fett!

Naturligtvis borde man inte operera bort gallblåsan på folk, utan istället sätta dem på LCHF-kost för att komma tillrätta med gallbekymmer och en mängd andra bekymmer, utan att skära!

thanes
1

Jag ställde ungefär samma fråga till doktor Andreas Eenfeldts fråga låda. Detta är vad jag har fått som svar hittills:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9e104d87-0a5d-4f8d-ba93-c1670cb10cbb

Hoppas att det hjälper!Glad

Ninjisen
0

#1 Jaså? SkÖNT att höra Glad Då behöver jag kanske inte vara orolig..

Ja jag vet inte heller varför dom tog bort den, men tror det va för att dom sa att det så lätt återbildas stenar.. Inte riktigt säker…

#2 Ah läste tråden, tack :)

Empe
0

Min gallblåsa togs bort pga en kronisk inflammation. Har inga problem sedan dess oavsett kost.

Ninjisen
0

Någon mer med bortopererad gallblåsa som kan dela med sig av sina erfarenheter när det gäller LCHF kost?

Balanserad
1

Min gallblåsa är bortopererad sen 8 år. Har inga som helst problem med LCHF - maten. Har ätit sen i slutet av januari i år.

Mår alldeles utmärkt. Inte en känning av att det skulle vara för fett för mej. Mår bättre än nån gång förut. Det är ju levern som får jobba mer har jag hört, men den verkar fungera som den ska.

Fialotta333
1

Samma här - blev oxå av med gallblåsan för 8 år sen. Har inte haft problem med kosten efter att övergångsbesvären gick över. Det funkar jättebra och magen har inte varit så här snäll på över 20 år!Glad

Övergångsbesvären var å andra sidan hemska - började vecka tre och höll i sig drygt två månader.

Det är enbart tack vare alla stöttande och peppande människor här på forumet som jag fortsatte med kosten när det var som värst.

Kanske det hade med att jag inte har nån gallblåsa att göra? Att övergången till LCHF-kost kan bli jobbigare för kroppen? Vem vet?

Hur som helst funkar det klockrent med kosten nu i alla fall, även om jag "vräker på" med fett ibland.

Lycka till Ninjisen.

Zepp
1

Jag undrar oxå varför man opererar bort hela gallblåsan när man kan ta bort stenarna med titthålskirurgi!??

Men ivarjefall så kan man tydligen klara sig bra utan blåsan.

"Gallblåsan (lat. vesica fellea eller vesica biliaris) sitter vid levern, och fungerar som en tillfällig lagringsplats för galla. Vid behov pressar gallblåsan ut galla i tolvfingertarmen. Gallblåsan är inte nödvändig för kroppens funktion och kan därför opereras bort vid till exempel gallstensproblem. Sådana operationer är mycket vanligt förekommande."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gallbl%C3%A5san

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ninjisen
0

#8 Jo dom gjorde titthål på mig.. Men tror att dom sa redan innan operationen att dom skulle ta bort allt.. Dumt att jag inte minns varför… Men tror att dom sa att jag antagligen skulle återbilda stenar direkt.. Att det va lika bra att ta bort blåsan.. Hmmm!

Tack för länkarna, gjorde mig lugnare Glad Blev lite orolig först när jag fick höra detta… Men nu ska jag allt fortsätta äta kolhydratfattigt..

Zepp
0

Det är altså levern som tillverkar gallvätskan som behövs vid upptag av fett i tarmen, gallblåsan sägs vara en buffert som kan tömmas genom samandragning vid intag av fett.. med andra ord så finns det receptorer för detta i magtarmkanalen!

Teoretiskt så skulle bortopererad blåsa i så fall innebära att gallvätskan inte kan lagras lika mycket som tidigare.. fast skillnaden är nog inteså stor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rhiandell
0

#8 Ibland är inflammationen för långt gången för att det ska räcka med att ta bort stenarna. När min mamma opererade bort gallblåsan för ett par år sedan hade de egentligen tänkt nöja sig med titthålsoperation men när de öppnade upptäckte de att gallblåsan var så stor och inflammerade att den skulle ha spruckit om de väntat en dag till. Då gjorde de ett större hål och tog ut allt.

Nu är jag verkligen ingen expert på gallblåsor, men jag har fått för mig att lchf-kost faktiskt är bra för folk som inte har en gallblåsa. Det är ju inte gallblåsan som producerar gallan, utan som skrivits innan i tråden så är den en lagringsplats. Det innebär att man utan gallblåsa inte lagrar galla på samma sätt, följdaktligen tycker jag att man borde ha ett ganska konstant utflöde av galla då. Och om man äter fettfattig kost, vart ska den gallan ta vägen då? Alltså borde de vara bättre med en konstant mängd fett, så att gallan har något att göra.
Någon som är mer insatt kanske kan säga om jag är helt ute och cyklar?

Ninjisen
0

Nej men det låter vettigt faktiskt. Jag hade fått för mig att utan galla så klarar levern inte av att sortera bort fettet och slagget man stoppar i sig, men det va ju fel..
Ja jag hade tydligen en del småstenar men en av stenarna va tydligen 3 cm stor, sa dom vid röntgen.. Och det är väldigt väldigt stort tydligen.. Så den kanske hade skrapat upp så mkt, ingen aning..
Glad att jag är av med det, så fruktansvärt ont.. Det slår nästan förlossning. USCH!