Val av nötter
När jag ska lyxa till det brukar jag äta lite nötter. Fett o bra, men man får ju begränsa sitt intag då de är energirika osv. Mandlar innehåller mindre kolhydrater än cashewnötter har jag noterat,
vad brukar ni välja för nötter?
Jag gillar paranötter. Har inte kollat kolisarna, men gillar dem och tar några stycken istället för godis. Duger bra som drinktilltugg vid högtidliga tillfällen.
Pecan!!! Mums! Macadamia - dyrt men gott.
För billigare alternativ - prova solroskärnor, finns ekologiska som inte är svindyra från både Saltå Kvarn och Kung Markatta.
Kung Markatta har också pumpakärnor i 500-gramspåsar (15g kolisar visserligen, men ibland så…) Väldigt gott att rosta, vända i rapsolja och salta. Perfekta snacks.

Paranötter och macademianötter har lägst kolhydrathalt.
Jag brukar äta paranötter eller valnötter, macademia har jag aldrig testat (och de är DYRA).
Macadamianötter i lösvikt har de flesta Ica-affärer tillsammans med det andra "natur-godiset". Finns säkert i andra affärer också.
Mycket billigare än att köpa paketerat i påse!
**Surface of Velvet
**Core of Steel

Ja, det är sant, det brukar det ju finnas. Ska köpa nån gång och testa.

Jag äter macademianötter, paranötter, cashewnötter, jord"nötter", valnötter och mandlar. Sålänge jag inte äter för mycket så verkar inte kolhydratsinnehållet på de ölika nötterna spela så stor roll för mig.
ja saltå kvarns ekologiska solroskärnor är grymt goda faktiskt!
saltå kvarn har oslagbar kvalité på sina nötter tycker jag.
mecademianötter,hmm, måste testas!!
vad anser ni om saltinnehåll? är ju inte det nyttigaste att få i sig direkt men det gör sig bra tillsammans med nötter. neutrala cashew känns ju tex bättre än saltade, men är de salta så blir det en högre "snacks"känsla.

Hasselnötter har enligt fineli bara 3 g kolisar och drygt 60 g fett
Macadamia får jag tag på i lösvikt på invandrarbutik, de kostar 15 kronor hektot där och är dubbelt så stora (som körsbär) som dem man köper på andra ställen!
Hasselnötter har 9,40 enligt SVL man får försöka få tag på finska nötter då!
toppen
har nyligen upptäckt rostade kikärtor med chilismak, supergoda! de har dock låg fetthalt om jag inte missminner mig.
valnötter älskar jag, äter 5-6 st oftast varje kväll
Jag äter paranötter som har 3 gram kolhydrater enligt förpackningen. Godast är dom i Världsbutiken som är handskalade och den bruna "hinnan" är kvar.
torkade kikärter har 51 % kolisar! Vet inte hur det är med rostade men antar att det är något liknande, de är ju rätt lätta och innehåller väl ingen fukt direkt… kokta har "bara" ca 23 men som sagt , de är ju mycket tyngre så mer lär det ju vara per 100 gram när de är rostade…

Angående macadamia-nötterna (som för övrigt är grymt goda), så vill jag bara varna lite om de som säljs i lösvikt. Det är tillsatser i dem, som man slipper om man köper på påse. Dessutom tycker jag personligen att de inte är alls lika goda som de på påse. Men smaken är som baken. :-)
Tillsatser? Inte har de som jag köper några tillsatser? Förutom salt då…

Pennylane1: är du säker på det? De innehållsförteckningar jag tittat på innehåller tillsatser, när man köper i lösvikt. För att de ska hålla längre. Men det är ju bra att du hittat utan. :)
i invandrarbutikerna tycker jag de brukar vara ganska "rena" fast jag kan ha fel!

pennylane1: har de innehållsförteckning där? Konserveringsmedel syns/smakar ju liksom (tyvärr?) inte. :)
det kanske kvittar för en del, bara jag som är lite nojjig. ;)
Nej det har dom ju inte förstås… men tja… har i många år fått paket med nötter och fröer från släkt i Iran (ex-släkt numera) och jag har fått för mig att det inte är en massa tillsatser men jag kan ha fel
Jag gillar verkligen paranötter - mycket selen och dessutom goda.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag är lite försiktigt med paranötter även om jag tycker de är goda. Läste en gång om mögelgifter i nötter och de var tydligen särskilt utsatta. Livsmedelsverket rekommenderar att man alltid delar paranötter innan man äter dem för möglet sitter i mitten.
#21: Mögelgifter kan finnas i alla nötter men väljer man en bra producent är det ett litet problem.
Två paranötter per dag och selenbehovet är täckt - hellre paranötter än odeklarerade kosttillskott.
Hur vet man vilket märke som är bra då?
#23: Datummärkt och kontrollerat.
Men datummärkt är ju allt. Ändå hittar de ju mögelgifter,
#25: Mögelgifter kommer med åldern och kan agripa alla nötter inte bara paranötter.
Vissa mögelsvampar kan bilda gifter som kan ha negativa hälsoeffekter hos människa och djur. Dessa gifter kallas mykotoxiner - eller mögelgifter i dagligt tal.
Läs mer här:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/mogelgifter
#26 Ja, det vet vi nog. Men det är ju inte produkter som är för gamla de har kollat! Mögelgifterna finns ju där trots att nötterna inte passerat bäst före. Alltså är inte bäst före en garanti för att det inte fick mögelgifter.
#28: Med den logiken spelar det ju ingen roll om man äter en gammal produkt då?
Du behöver inte oroa dig om du inte överäter nötter och köper nötter av god kvalitet.
Sedan förekommer mögelgifter i fler produkter så jag förstår inte riktigt varför man ska avstå från att äta nötter pga av det.
Från Livsmedelsverket:
Ochratoxin A förekommer i spannmål, kaffe, vin, russin, torkade baljväxter, kryddor med mera. Via foder, som innehåller förorenad spannmål, kan toxinet överföras till vissa livsmedel av animaliskt ursprung, främst njure, lever och blod.
Kvalitetskontroll av varan är A och O:
Största delen av de mykotoxiner som förekommer i livsmedel bildas tidigt i livsmedelskedjan, till exempel under odling och lagring. Det mest effektiva sättet att minska halterna är därmed att begränsa mögeltillväxt och toxinbildning i produktionen, ansvaret för det ligger på livsmedelsproducenterna.
Det är klart det gör. Ju äldre nötterna är, desto mer mögelgifter lär det finnas. Min poäng var att bäst före inte är en garanti för att det inte finns mögelgifter.
#30: Nej garantin är kvalitetskontroll och för importerade nötter utanför EU gäller strikta regler.