Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2016 ggr
[mammanoodle]
0

Nybörjare som behöver hjälp

Har precis börjat med lchf kost, primärt för viktnedgång, men märker redan positiva effekter på annat sätt. Tex inte så svullen och "gasig" mage.

Funderar lite över hur många kalorier jag behöver få i mig för att kroppen inte ska ställa in sig på svält. Ser när jag registrerar det jag äter på "min mat" att jag ligger på ett dagsintag på mellan 1200 och 1300 kal.

Undrar också över fördelningen fett, protein, kolhydrater. Ligger idag på ca 69% fett, 25% protein, 7-10% kolhydrater

Tacksam för råd från alla kunniga på denna sidan

Magica1970
0

Ät när du är hungrig och ät dig ohungrig (mättnaden kommer efter ca 30 min). I början kan det bli mycket mat och mat ofta eftersom kroppen ofta behöver återställa ev. misshandel (jojobantning) som pågått en längre tid.

1200-1300 kcal på en dag är på tok för lite, vilket kan innebära att din kropp håller på fettet eftersom det är svälttider (dåligt matintag). Bortsett från det så räknar vi inte kcal eftersom detta inte handlar om en svältkur.

Annars är din fördelning helt ok eftersom du precis har börjat. Efterhand kan du öka på med fett och minska ytterligare på kolhydraterna. Framför allt om du inte får önskvärd viktnedgång.

Grattis till de första hälsovinsterna och välkommen  hit!

Babz
0

1200-1300 kcal per dag låter som svältkost, om du inte är väldigt liten?

Lägger du in i MinMat, så ser du fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein. Det som är viktigt där är Energi-procenten. Är det E-procent du har angivit, så ser fördelningen bra ut.

Vad gäller proteiner, så bör du se till att få i dig minst 1-1½ g rent protein per kilo (önskad) kroppsvikt per dag. Kött innehåller ca 20% protein, fisk ca 15%.

Jag, som vill väga ca 65-70 kg, ska alltså äta 65-105 g protein per dag - det motsvarar 325 - 525 g kött eller 433 - 700 g fisk. Per dag.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

[mammanoodle]
0

Tack för svar  och  vilket engagemang från övriga medlemar.  Känner mig verkligen uppbackad!!!

Procenten jag angivit är enligt cirkeldiagramet som visas på sidan. Jag vet inte vad E% är. Det jag äter idag blir jag proppmätt på, jag ärINTE liten och vill på sikt bli av med 20-25 kg övervikt o komma ner till 65-70kg

Zepp
0

E% är enegiprocent till skillnad från viktprocent!

1 gram fett är ungfär 9 Kcal!

1 gram kolhydrater eller protein är ungefär 4 Kcal!

Och skall vi ersätta 1 gram kolhydrater så blir det mindre än 0.5 gram fett!

Gram och Energiprocent, liten guide

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.