Menyförslag - Middag
Fyll i menyförslag till middagar
Numer pensionär i Nynäshamn
Smörstekt makrill-file + blomkålsmos + extra smällt smör.
Kycklingspett i ugn + cauliflied rice + jordnötssås (inte så mycket, jordnötterna har en del kolisar)
Falska Wallenbergare (gjorda på fläskfärs) + blomkålsmos

Stekt laxfilé, sås på creme fraiche och smulad fetaost. Broccoli.
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Laxfile med västerbottenost i skivor och som får koka i grädde i ugnen. Serveras med kokt broccoli.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Grillad/Stekt fläskkarré med gräddsås på stekskyn
Broccolimos eller broccolibuktter med smält smör till
Gräddstuvad svamp går bra också
Ugnsstekt lax i gräddsås med citron och dill

Köttgryta på nöt, fläsk, kycklinglever, lök/broccoli/blomkål/vitkål/vitlök/paprika (valfritt), vin, creme fraiche/grädde och kryddning lagerblad/tomatpuré/grönpeppar etc i olika kombinationer. Gör en rejäl sats och tar 1-2 portioner per dag. Rena kosttillskottet!
Försöker också alltid ha en fiskrätt färdiggjord för ett dagligt intag av EPA. Fisk smakar dessutom alltid utomordentligt gott kallt…allt från fisksoppa till rökt fisk.

Hel kyckling som kokas i vispgrädde och som man sen gör currysås på.
Falukorv och bacon som steks i småbitar och läggs i form med broccoli runtom och som gratineras med mycket ost.
Laxfilé i ugnen med tjockt lager majonnäs på som får smälta ner. Wokgrönsaker till.
Helstekt kotlettrad i skivor med coleslaw.
Kycklingfilé i bitar som först bryns och sen får koka klart i kokosmjölk med koriander och thaikrydda. En burk konserverade wokgrönsaker tillsätts mot slutet. Äts som soppa.
Mervis färslåda i ugn som finns bland recepten äter vi rätt ofta
Stek kycklinglever tillsammans med gul lök ,salta och peppra häll på 2dl grädde låt lite vätska koka bort…ljuvligt.Äter jag det här till lunch äter jag inget mer den dan..
Tack Rubitta, kycklinglever hade jag glömt, det är så gott.
Jag brukar göra en ungsrätt med zuzzini i små tärningar. Salta och peppra eller krydda efter smak och tycke. Jag brukar ta två små eller en större ca. 500 gram. Lägg i en ungsform. Blanda grädde och lite creme-fraiche och riven ost och häll över. Grädda i ugnen i 200 grader tills zuzzinin känns mjuk. Äter detta till kött eller kyckling, bra ersättning för potatisgratäng.
Jag köpte kycklinglever och glömde tillaga den… trist…
Ikväll blev det typ Shepard's pie, med färsröra i botten och blomkålsmos på toppen. Och lite riven ost högst upp. Gratinerade en stund och oj! vad gott det var!

"Lasagne"
Gör en köttfärsås på den köttfärs du tycker är bäst för dig (själv tog jag nötfärs, trots att jag vet att den är för mager) lök, burktomat, smör (till stekningen) och kryddor efter smak (jag tog salt, svartpeppar, piripiri)
Till ca 2 portioner:
Bred ut ca 400 g köttfärssås i en lagom stor ugnsform till den mängden. Eventuellt ytterligare någon krydda (min favorit är färsk eller djupfryst fransk dragon). Knäck 4 ägg över, peta sönder gulorna, men blanda inte till det för mycket. Häll grädde över (mätte tyvärr inte så noga, kanske 1,5 - 2 dl)
Grädda i ugnen i 225 grader, 10-15 min, tills hela ytan har fått yta (hoppas ni förstår vad jag menar) Ta ut formen, täck med ett lager ost, in i ugnen igen ytterligare 10-15 min, tills rätten har fått fin färg. Ta ut rätten och låt den "vila" några minuter innan den serveras.
Riktig lasagne var en av mina favoriträtter innan jag lade om kosten, men den här är mycket godare
"still lost in space and time"
FAKIRENS DILLKÖTT
Fläsklägg ca 2 st stora kokas med ½ gul lök, salt, peppar och några lagerblad. Småkokas några timmar tills köttet lossnar från benen.Ta upp läggarna och rensa köttet från benen i mindre bitar, lägg köttbitarna i en gryta och häll ½ liter creme fraiche eller grädde över som får smälta ner, samt en pkt hackad dill. Späd med vatten till såsliknande konsistens. Krydda efter smak. Smaklig billig måltid. Kan kompletteras med kokt broccoli eller blomkål.

Mervi jag har just atit den gratangen + lite finskivad purjolok, som jag stekte latt i smor forst. Jag tror jag laste detta forslag i nagot annat sammanhang och jag gor det atminstone en gang i veckan.Dom dar plattarna med riven ost och vispat agg, fastnar inte om man anvander ett par droppar olivolja innan man lagger i smoret. Dom ar ju jattegoda kalla ocksa!
Navarro: man kan variera gratängen hur mycket som helst, man kan ta olika grönsaker och kryddor. Tack för tipset med plättarna.