Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 11636 ggr
tora125
15

Mala nötter

Vart köper man en "kvarn" eller vad det nu heter för att kunna mala nötter, typ mandlar? Finns de på vanliga mataffärer?

lillbobo68
0

Det fanns en mandelkvarn på mitt ICA och den kostade 129:-. Den funkar bra på mandel.

Magic bullit är en maskin som kostar lite mer men är jättebra. Det bästa priset fick jag på Tradera och var strax under 500:-. Prova att googla på den. Den finns inte att köpa på så många ställen och något postorderföretag tog 995:- för den.

Har läst om att mandelmjöl ska finnas på Lidl men jag har ej hittat det på mitt Lidel.

Andra som har bra tips?

lillan66
0

Jag använder en elektrisk kaffekvarn att mala mina nötter i och jag tycker det funkar perfekt.

Köpte min på onoff och den är av märket Braun och kostade 199:-

lillan66
0

Just det glömde tala om att det är strängeligen förbjudet (förenat med dödstraff) att mala kaffebönor i den!!!

tora125
3

Tack för era svar. Jag åker nämligen hem t Svergie över påsken från Bryssel så jag tänkte passa på och se om jag kan hitta något att mala mina nötter med. Jag har annars hittat mandelmjöl här men det är mer kolhydrater i dem än om jag köper i "lös"förpackning. Inbillar att det blir billigare också.

En dum fråga, tar man bort ytterhöljet på mandlarna eller mal man dem precis som de är?

Jag har precis upptäckt och börjat använda mandelmjöl och det funkar ju klockrent. Så nu kan jag baka både pizza bröd och thekakor, så livet leker ;-).

Är det värt att köpa en magic bullit eller funkar de andra kvarnarna lika bra, med tanke på skillnaden i pris?

elisabeth83
0

Vet att clas ohlsson säljer kvarnar, själv letade jag på en massa loppisar innan jag hittade en gammal som är både praktisk och fin!

nobban7
0

Eftersom min butik säljer skalade mandlar använder jag dem, tycker dessutom att de är lättare att mala än oskalade.

Taktur
0

Jag mal med skalet på. Testa stavmixer om du har, det har fungerat för mig i alla fall. Annars är mandelkvarn super.Kolla på typ Myrorna , Hela människan eller loppisar, där kan de finnas begagnade kvarnar.

Aquilegia
0

I skalet på mandlar, hasselnötter, valnötter etc. sitter antioxidanter som sägs vara nyttiga. Så behåll skalet om det inte är just det vita utseendet du är ute efter. Det kan ibland behövas för att lura i ungarna "ersättningsmat".

rifla
0

Media markt i tyskland hade iallafall många flera roliga hushållsmaskiner till riktiga hushåll…i sverige är det tyvärr micron som säljer mest…

nobban7
0

#9 Håller med. Husgeråd är vad jag brukar få med mig hem från utlandsresornaSkrattande

Babz
0

Av erfarenhet (från den tid jag bakade) vet jag att det blir skillnad på mjölet (hur mycket vätska det kan binda) om man maler mjölet med mandelkvarn, jämfört med om man använder en mixer som egentligen hackar mandeln. Så om det står i ett recept att det ska vara mald mandel, kan resultatet bli långt ifrån det förväntade om man istället använder mixade mandlar…

Flört

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk