Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1735 ggr
Isa56
0

Isa56:s tråd

Kanske på tiden att jag också startar en egen liten tåt. Står lite mer om mig på min sida. Lite kort om mig själv, snart 53 år, har tydligen krympt för sist de mätte mig var jag 163 cm. Men midjemåttet och vikten har inte krympt tyvärr, Väger runt 80-82 kg hoppar lite. Ligger i riskzonen för diabetes (sen 6 år tillbaka), men har lyckats hålla blodsockret i schakt hitintills, men i höstas började det svaja upp för mycket, Har inte behövt börja med tabletter eller dylikt. Nu är mina värden inom ramen för icke diabetiker, till 97 %. Märks direkt om jag äter lite mycket kollisar i förhållande till fett och proteiner.

Efter en mindre hjärtinfarkt för 2 år sedan äter jag motvilligt Trombyl, Metoprolol och Simvastatin. Motvilligt därför att jag är väldigt tveksam till Simvastatin och har vägrat ta dem innan, Metoprololen kan hindra viktnedgång och jag har alltid haft lågt Blodtryck, och att nu behöva (ja jag har försökt trappa ner, funkade inte) ta sånt, stör mig lite. Jag slutade att röka när jag fick infarkten, så den siste maj har jag inte dragit ett enda bloss på 2 år (Hade rökt i 38 år då) På 2-3 månader gick jag upp runt 15 kg. Började lite smått med att slopa potatis, ris och en del bröd i augusti 08. Började mer strikt i skiftet nov-dec. Ligger och hoppar mellan 15-30 kolhydrater om dagen.

Läser dagligen här så mycket jag hinner och lär mig massor. Tack alla. Skriver mest i OT-trådarna dels för att de oemotståndliga (min humor är stendöd och min fantasi inte alltid så rumsren) och dels för jag kan för lite för att ge andra råd.

Funderar en del på vad som händer i kroppen, för min midja har blivit sladdrigare och större, Halsen har fått pelikanhäng, Nyckelbenen börjar skönjas, fötterna har blivit mindre och mina ben smalare, kort sagt potatisstuk med 2 tändstickor. Har alltid varit väldigt kompakt i kroppen med breda axlar och smala höfter. Nåja den perfekta figuren har jag fortfarande, om jag nu bara kunde hitta den. 

Summering mot viktnedgång är: medicin, Ålder? (Är mitt uppe i övergångsåldern, JA! leker bitch ibland) Grädden blir nog 2-3 dl i kaffet och till en halv dl hallon. Och 4 bitar 90 % mörk choklad varje dag, hrmOskyldig. Men inte är jag sockerknarkare jag äter juuu inte kakor eller godis. Kanske dags att omvärdera mig själv. Innan har jag provat Nutrilett, Allevo och något som hette chromager 1+2+3+4. och tja egen version av GI.(fast GI funkade, gick ner 18 kg på ett år och höll vikten tills jag slutade röka)

Hur länge kan jag "lulla" runt och må bra innan jag börjar fundera på vikten på allvar? Sjukvården vill väldigt gärna ha ner mig i vikt pga. Diabetes och infarkten.

Mitt största problem är egentligen inte vikten snarare att kläderna är för trånga och mina knän protesterar så fort jag går över 65-67 kg. Och hur blir man av med vatten i kroppen utan att ta vätskedrivande?

Om det här är kort, vad är då långt HrmObestämd

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Jea59
0

När du slutade röka gick du bara upp av sig själv eller ersatte du ciggaretterna med något annat?

Isa56
0

Efter en hjärtinfarkt tappar man mycket ork så jag satt rätt mycket, och jag kanske åt mer mat men inte godis eller kakor. Det äter jag inte. Sen har jag ett fyskskt jobb, går och står hela dagen. En månads stillasittande gör ju en del. Använde nikotinplåster första 2-3 veckorna, men glömde bytaGlad så jag skippade det.

Isa56
0

Undrar fortfarande hur man blir av med vatten i kroppen utan att ta vätskedrivande?ObestämdMin vikt jävlas med mig så dens truntar jag i. den kan stå kvar under sängen tillsammans med borttappade och min snälla våg.Plus djurmenageriet vi har  en massa dammråttor, dammelefander och någr skräckslagna tygormar det krävs en kvimme att våga se under en sängenOch det ska jag nån gång men inye idag.