Smör i kaffe...
Nu har jag hittat min nya variant av kaffe på jobbet.
Det är alltid så svårt att ha tillgång till grädde på jobbet. Mjölk finns alltid och smör har jag i en burk.
Jag tog en rejäl klick smör i botten på en kaffemugg och hällde kaffe sakta över. När det nästan smält fyllde jag på med så mycket mjölk att "färgen blir rätt" (det med färgen och temperaturen är viktigt för mig).
Det var så gott och jag drack två koppar av bara farten… Som en drink ungefär….
Min mage mår så bra när jag får i mig fett och smält smör är bland det bästa som finns.
Numer pensionär i Nynäshamn
Skulle nästan tro att du skojjar - det låter ju skitäckligt, men eftersom jag litar blint på dig *ler* så måste jag ju prova….
Får återkomma med resultatet senare….
/Lillianna
~ Lillianna ~
Jag tyckte också det när jag läste om det här på sajten, men så har jag gått och funderat och tänkt att jag ändå kan pröva.
Jag gillar det verkligen!!! men vågar inte ännu tillreda det inför mina kollegor i personalrummet…
*Haha* nej det kan jag verkligen förstå!!! Om de nu tycker du äter himla knasigt innan så tror de definitivt att skruven lossnat helt om de ser dig hälla smör i kaffet.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Det låter inte gott! :D Men jag tror jag har läst om det i någon bok skriven på början av 1900-talet… *rådbråkar mitt stackars minne*
Jag är tedrickare och det irriterar mig att det inte är gott med vispgrädde i te. Jag dricker hur mycket te som helst och behöver inget i, men ibland så skulle ett fika sitta fint. Undrar om det är gott med smör i te? :P

Margareta det ar bra att du skriver om alla ideér, men du borde ocksa tillagga att denna ide gav jag dig haromdagen, nar jag kommit pa, att skoterskorna pa lasarettet dar jag lag for astmabesvar, alltid gav kaffe med smor, for att underlatta andningen. Jag drog slutsatsen att detta kanske var nagot fran knep som gatt i arv och som sakert var ett arv fran den tiden nar man inte raknade kalorier. Det glader mig att du och nu alla andra forsoker, for jag har druckit sa en vecka nu. Det borjade eftersom jag inte har tillgang till kokosnotsolja, som du kanske minns. Nar jag lag pa lasarettet var for nastan 50 ar sedan vill jag tillagga, sa att ingen tror att det ar nufortiden. Men det vore kanske idé att prova innan man satter in kortisondropp.
Amiechan
Smör i te är jättegott! Jag brukar hälla i en snutt grädde och en klick smör och låta smälta… Speciellt i teer som är kryddade med lite kanel
Mums!
Det som jag irriterar mig över är att det bara lägger sig på ytan.

Saiva - du får mixa i ett par äggulor oxå som emulgeringsmedel 

Nu har jag fatt svar fran Jan Hedbrant pa Fetmaparadoxen. Han sager att smor och gradde verkar lugnande och att kaffet verkar utvidgande. Sa det var klokt av skoterskorna att ge mig kaffe med smor och gradde, detta var ju for 50 ar sen och han tyckte att det var nagot att fortsatta med. Jag har inte provat med kokosnotsolja, eftersom det inte finns att kopa har. Men kaffe med smor och gradde ar faktiskt gott nu i kylan.

Nu har jag fatt svar fran Jan Hedbrant pa Fetmaparadoxen. Han sager att smor och gradde verkar lugnande och att kaffet verkar utvidgande. Sa det var klokt av skoterskorna att ge mig kaffe med smor och gradde, detta var ju for 50 ar sen och han tyckte att det var nagot att fortsatta med. Jag har inte provat med kokosnotsolja, eftersom det inte finns att kopa har. Men kaffe med smor och gradde ar faktiskt gott nu i kylan.
Tack navarro att Du gav dig till känna. Jag skrev så där luddigt för att jag inte mindes VEM av alla här på sajten som skrev det!
Vi är snart 500 nu och trots att jag letade så hittade jag inte var jag läste det… (saknar sökfunktionen!!!)
Självklart skall Du ha all heder för tipset och jag skulle uppskatta om Du kunde skriva en artikel om det med en rubrik så att vi hittar lättare senare…
För mig har det varit ett jättesuveränt tips, Du hade ju även grädde i och det borde vara ännu bättre, men som sagt jag hade inte grädde och då blev det bara smör!!!

Margareta, forlat mig om jag tog i, man far mycket energi av den har kosten. Min man sager att han tycker att jag fatt en ny gnista och det ar sant. Men eftersom jag har haft astma i hela mitt liv tycker jag att rosten ar kraftigare och jag har fatt ett nytt och battre tonfall. Kanske skulle forsoka sjunga lite ocksa, det ar manga ar sen, som luften rackte till detta. Vi far se sa smaningom.

Min nya pausdrink (eftersom jag försöker dra ner på kaffe med mjölk/grädde i) är varmt vatten med kokosfett. Funkar väldigt bra, och en bieffekt är ju att eftersom kokosfettpärlorna lägger sig på ytan så behöver man inget cerat… (insmorda läppar!).
Däremot har jag inte prövat smör i kaffe. Lite skeptisk eftersom jag har börjat tycka att smöret är för salt - och jag har aldrig trott på det där med salt i kaffet (som samer lär ska köra med?). Men jag kan för all del pröva med det osaltade smöret jag köpte.
#7 Pasi
Hehehe, testa först du 
# 13
Samerna saltar sitt kaffe för det är så ont om salt i fjällbäckarna, de får saltbrist…
Inte så gott kanske, fast till slut börjar man tydligen tycka om det.

Sitter just nu och njuter av en kopp te med smör o grädde. Jättegott! Kaffe med smör ska jag testa i morgon till frukosten.
Läste för länge sedan en bok om Tibet. Där drack man tsampa, smörte gjord på jakmjölk. Han som skrev boken tyckte att det smakade gott när han väl vant sig vid smaken, men de medföljande jakhåren var inte lika uppskattade. 
"still lost in space and time"

Jag har prövat smör och vispgrädde i kaffet i dag,det smakar gott.Smör måste ju också gå bra att ha i kaffetermosen, inte så bra med grädde. Jag äter smör till det mesta nu och försöker öka på fettet och hoppas på lite viktminskning
# 15 odezza: Här medföljer det katthår i allting istället… Någon jak får jag inte plats med i lägenheten :P
Jaha! Nu har jag provat med smör i teet och det gick ju faktiskt bra 0_o Nästa gång vågar jag kanske ta liiite mer ;-)
Jag måste prova smöret, kokosfettet tyckte jag inte om i kaffe, det går ganska bra i te. Vilken massa bra tips man får här.

Katthår är klart bättre än jakhår, jag har ju själv katt!
Men jag förstår inte hur dom lyckas ta sig in i oöppnade förpackningar!?
Nu har jag provat även kaffe med smör (och grädde). En klar hit! Tänk vad bra det skulle vara om man kunde köpa smör i 10-gramsförpackningar, sådana som man får på matställen. Vad lätt det skulle vara att ta med sig, till jobbet bl a.
"still lost in space and time"
Ja, härligt med alla tips! Har beställt kokosfett, men får väl testa smör i mitt the idag….
Jag brukar ha kokosfett i varmt vatten med risk att man bränner sig på tungan. Vattnet blir så mycket varmare när man har oljan som lägger sig på ytan.
Jag har druckit kaffe med salt i. Det var så där. inte min melodi precis.Det var inte samer utan zigenare. vi tänkte byta lägenhetfast det sprack.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Jag har oxå provat nu med smör i kaffet + mjölk, men tyvärr tyckte jag inte ens att det var drickbart. Hällde ut kaffet!! Nu skriker ni väl på mig…..kanske tog jag för stor klick smör???
/Lillianna
~ Lillianna ~
Jag har provat två koppar och det smakade inte ett dugg annorlunda…så detta blir mitt morronkaffe ialla fall:)) Smakade inget salt heller tyckte jag. Gizzer stönade när jag berättade vad jag drack, så hon provade och tyckte om det oxå.
Tack för jättebra ide för att få i sig extra fett
Men det låter ju inte klokt*S*
Det var helt ok med smör i the , kommer jag fortsätta med…
Saltet känns inte som något problem och jag använder normalsaltat smör. Det finns osaltat i grönt paket för den som hellre vill ha det.
#28 Blått.
Jag känner inte saltet alls, lustigt nog för jag har ju blivit "saltkänslig" av denna kost.

vet inte om det ar sant, men man har sagt mig att det ar battre att kopa osaltat smor, det ar farskare, for om man har salt i, blir utgangsdatumet senare. Om man vill ha salt i smoret, ar det bast att salta sjalv.
Kan vara så, jag tror man saltar för att binda vatten och får ut mer vinst per kilo. Om du tittar på fett%-en så innehåller osaltat smör 82% fett och saltat innehåller 80% fett. Det innehåller antagligen mer vatten bundet av saltet, vatten gör ju också att det härsknar fortare…
Jag har bara sett saltat smör i Sverige, utomlands saltar man smöret själv om man någon gång skulle vilja det.

Saltet är främst för hållbarheten.
Att det saltade smöret bara innehåller 80% fett kanske kan bero på att den innehåller uppemot 2% salt!?
Brukar ofta köpa osaltat smör, tyvärr finns det inte i KRAV-variant. 
Jag letar febrilt efter bild på "Svenskt osaltat smör" och hittar inte.
Får ta ett eget kort nästa gång, är helt säker på att det är ett grönt paket. Det är mindre (250g tror jag). Jag upplever att det smakar gammalt fortare än det saltade, men det är inga problem här eftersom det inte hinner bli gammalt…
Lutar också åt grönt… Men har inte köpt det.

Det är ett guldgult paket med blå "markeringsfärg".
Grön markeringsfärg = Normalsaltat.
Grönt paket = KRAV + normalsaltat.
Aha! Tack Pasi:)
Smör i kaffet = mums, provade igår-kväll och det blev nog en ny början till ett annorlunda kaffedrickande.
Jag drack inte upp min andra mugg te med smör i och maken hittade den ett par timmar senare. Det såg inte så fräscht ut kan jag lova med stelnat smör längs temuggssidorna :P
Aha, hehe… Okej 

Mongoliet är väl också känt för att ha smör i sitt te? Lustigt, jag har tänkt på detta med smör i den varma drycken några dagar…vi är fler som är inne på samma tema märker jag. Och du Navarro…om du känner att det är dags att sjunga lite kanske det är bäst att börja med smörsång
På jobbet har jag numer med mig en 33cl petflaska med en skvätt grädde i (i hopp om att arbetskamraterna skall tro att det är en mjölkflaska) ..också har jag en liten burk med kanel i skrivbordslådan. Flaskan skakar jag på innan det är kaffedags, då blir det krämigt och gott..och så lite kanel på toppen.

När jag växte upp gjorde vi en brygd mot ont i halsen som var jättegod:
värm mjölk med en bit ingefära, rör ner smör och honung. Drick!
LCHF-variant blir : Blanda grädde o vatten, värm med en bit ingefära(torkad el färsk spelar ingen roll. En torkad kan man använda flera ggr) Söta ev med aningen Stevia.. rör ner en klick smör efter behag.. MUMS!!!
Speciellt nu på hösten sitter den klockrent!!
Denna tråden hade jag missat…. Men absolut får jag testa men det låter uräckligt **S

Jag har hört talas om varm choklad gjord på kokosmjölk. Är det någon som testat det? Låter gott iallafall
Nu måste jag testa både umbra55s idé och monkans. Knepigt det här :P
Varm choklad på kokosGRÄDDE låter som det ultimata och det måste jag testa…

Jag antar det bara är att värma kokosgrädde/mjölk (ev blanda m lite vatten) och ta kakaopulver (jag har Valhrona 70%) och ev lite sötningsmedel om det krävs. Kokos är ju sött i sig själv…! Ska se om jag har någon kokosgrädde hemma och gå upp och prova.