Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3080 ggr
greensis
0

Inälvsrecept efterlyses

Jag håller på med research inför en kommande kokbok (inte ren LCHF) och om någon har familjerecept att dela med sig av är de hjärtligt välkomna.

Det mest vanliga, som lever, leverpastej, stekt njure osv har jag i flera varianter.
Men om någon har ett uttestat recept på tex iskendre chorba eller den polska motsvarigheten, för att inte tala om testade chitterlings, vore jag jättetacksam att få en rapport.  

Kycklingfötter, tuppkammar, mjälte….

Fabricati diem, pvnc!

greensis
0

*någon?*

Fabricati diem, pvnc!

irode
0

Om du Googler 'Hjerter i flødesovs' hitter du bra inspiration till läckra rätter med hjärte. Det är en typisk dansk middagsrätt, tror jag.

Klarar du inte av översättning från danska är du välkommen att fråga ;-)

szwed
0

Om du berättar vad iskendre chorba är. så, skall jag nog kunna fixa fram något om den Polska motsvarigheten.

greensis
0

#3 Soppa på (nöt) mage eller tarm. Iskendre chorba är den balkan/turkiska varianter (ursäkter för stavfel).

Den polska varianter - med mycket kryddpeppar! - har jag köpt på glasburk på Coop Forum under namnet U Flaki. Påminner om svensk köttsoppa, finhackade rotfrukter, lite ärtor och så små mjuka bitar tarmkött. Ungarna gillade den.Förvånad Cool Tyvärr är det glutamat i köpevarianten, och ganska mycket av smaken att döma.

Jag blir jätteglad om du kan hitta lite mer info.

Fabricati diem, pvnc!

szwed
0

Även Jag, ÄLSKAR Flaki! Jag skall prata med frugans vänninor om det är någon som har ett bra och framförallt smidigt recept. Jag har för mig att det är ganska många procedurer med att rensa och tvätta komagen innan den strimmlas. Jag återkommer med svar så småningom

raphanus
0

Det heter "iskembe çorbasi", ser ut som smält smör med fläsktärningar i och luktar urin. Sök på "Turkish Mutton Tripe Soup", så får du säkert fram nåt fint recept på Google. Här i Rinkeby finns det till och med iskembe çorbasi i pulversoppform, men jag tror inte att den är lika vämjelig som originalet. Den är nog till och med ännu värre.

Sägas skall, att det är inte alls det äckligaste jag har ätit. Jag skulle definitivt tacka ja om jag blev bjuden. Men jag skulle nog aldrig komma på att laga det själv.

Karin20
0

Andouille eller andouillette är franska korvar fyllda med inälvor av gris eller kalv. Länken är för skojs skull.

De är faktiskt riktigt goda, bara man inte vet vad det är.

I min ungdom bilade vi i Frankrike och hittade en fantastisk restaurang på ett berg. Vi beställde in detta som förrätt och fick ett stort fat med grillade korvar, ca 5 cm långa, 3 cm i diameter, bruna, och knottriga. Ja, du kanske förstår hur de såg ut, eller rättare sagt, vad de påminde om. Sedan när man skar i dem, låg det hela delar i korven. Det var inte en smet som falukorv. Men det var kanongott.

//Karin

greensis
0

#7 De är faktiskt riktigt goda, bara man inte vet vad det är.

Det var som när vi gjorde cornflakespanerade lammtestiklar. Helt OK, jag hade aldrig gissat ursprunget. Den nämaste smaken var nog det formellt animaliska i Chicken McNuggets…

Fabricati diem, pvnc!

greensis
0

#7 De är faktiskt riktigt goda, bara man inte vet vad det är.

Det var som när vi gjorde cornflakespanerade lammtestiklar. Helt OK, jag hade aldrig gissat ursprunget. Den nämaste smaken var nog det formellt animaliska i Chicken McNuggets…

Fabricati diem, pvnc!