Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 8449 ggr
nimh
0

Tågmat?

Om två veckor (dvs. över påsken) åker jag ner till Skåne med tåg - från Luleå, så det är en lång resa och man vill ju inte ruinera sig så det blir till att ta med mat på tåget. (Det enda jag brukar köpa i restaurangvagnen på tågresor är te.)

Men vad kan man ta med sig som är:

- LCHF-vänligt
- enkelt
- håller över natten utan kylmöjligheter
- kan ätas kallt (eller snarare rumstempererat)

Jag ska ha med mig snacks samt frukost, och eventuellt också lunch, för resan ner, samt middag, frukost och eventuellt snacks för resan upp.

Det jag kan komma på är:

- kokta ägg
- babybel-ost eller annan "portionsförpackad" ost
- snacks typ ölkorv
- nötter

Fler förslag?

Sindri
0

Serranoskinka, torkad och vakumförpackad, håller sig länge. Alternativt kassler i tärningar. Några små cocktailtomater.

Oopsies kan du ta med ett gäng av - frysa några när du kommer ner och ha på resan upp.

En liten klick kokosfett eller smör att ha i teet.

Andina
0

Äggmjölk - "kall" i flaska, varm i termos/termosmugg ?

Stekt ägg fungerar faktiskt också bra - tänker på stekt-äggmackor som jag ibland åt på utflykter som liten.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Caena
0

åkte visserligen bara från umeå/vännes till sthlm
men klarade mig rätt bra utan nått alls.. som jag kan komma ihåg.. 
men babybel e ju alltid gott!.. 
brie ost e också gott..

en avokado och keso e ju ganska lätt mat att ta med sig..

Minorca
0

Hej

När jag har matsäck utan till gång till micro, tex vid friluftsaktiviteter eller tågresor.

Brukar jag göra LCHF "polarbröd" som jag bre med phiadelphiaost och pålägg har jag stektbacon och några gurkskivor dessa "mackor är mycket mättade.

Jag gillar varmchoklad, när jag har matsäck tycker jag det är bäst att ta hetvatten i termos och så blandar jag kakao och mjölkpulver (enligt recept på kakao förpakningen fast utan socker ) Ibörjan av min LCHF tid hade jag lite sötningsmedl i, vilket jag nu har slutat med ibland har jag lite grädde i en medicinburk och har i min choklad.

Cowboy
0

Till de kokta äggen kan man äta makrill i tomatsås i burk eller tub.

Andra alternativ är böcklingpastej eller laxpastej i tub. Salami eller andra kryddkorvar kan man äta kalla.

catlin
0

Tonfisk, kokta ägg och majonnäs som du blandar till innan du ska äta.

Mandel- eller nötbröd med matigt pålägg.

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

sarag
0

Kalla köttfärsbiffar. (Håller sig 1-2 dygn).

Kalla baconinlindade kyckligfileer.

Ost i olika form. Uppskurna bitar eller babybel.

nimh
0

Tack för tipsen!

sussie
0

Gör en klämma av polarbröd med tex pate gott och mättande svep i i folie och frys ner. Glöm inte ditt paket i frysen när du lämnar hemmet och du har mat som håller lääänge det hjälper även annat gott att hålla sig svalt. Så gjorde jag inför flyg och bussresa i österrike något år sedan, fungerade jättebra.

Sipoas
0

Det tåget brukar jag också åka med, fast inte ända till Skåne. De har absolut ingenting ätbart i restaurangvagnen. Jag brukar ha med mig turkisk yoghurt som visserligen hinner bli lite varm under natten, men jag tycker inte den blir äcklig för det. Sen brukar jag ha ostbitar och gustafskorvbitar. De blir också lite slajmiga över natten, men är fullt ätbara.

korseett
0

det finns små kylväskor att införskaffa som är bra att ha på tåget

thehobbit
0

Jag har en kylväska modell mindre på tåget. Då tycker jag det mesta går att ta med. Grädde brukar jag ta med i en glasburk, klarar sig minst 12 timmar utan kylskåp. men den blir däremot tjock efter några timmars rusk så en sked till gräddburken är ett måste.  Ett paket osaltat smör har jag alltid med, bra till det mesta och framför allt gott i grönt te Skrattande

Yoghurt, keso, nötbröd/polarbröd, ost, kallt kött (grillad kyckling/fläskarré, korv), avocado, nötter, mörk choklad, kokta ägg, makrill, kallskurat med god sås (lax, rostbiff mm).

Och vatten, man vet aldrig om det finns på tågen Förvånad

Jag tar även med tepåsar sälv för jag dricker bara grönt te och det finns inte alltid.

nimh
0

Tack för alla tips!

Det här bestämde jag mig för att ta med (baserat lite på vad som fanns på Willys när jag handlade - dvs. ingen babybel, t.ex.):

Frukost: 3 kokta ägg med citronmajonäs (tar med mig en hel tub, för enkelhetens skull).

Lunch: Sallad med kyckling, bacon och sojabönor, efter inspiration från ett recept på Airams matblogg. Till den blir det antagligen också citronmajonäs om jag inte hittar på nån annan majonäs/creme fraiche-dressing att ta med.

Snacks: Möllers ölkorvar med vitlökssmak, som jag tänkte skära i mindre bitar och ha i en påse, samt en förpackning Skrattande kon-trianglar med lite olika smaker. Det kommer att fungera både som kvällsmat ikväll och snacks imorgon under dan.

Två 1-litersflaskor med kolsyrat vatten tar jag också med, och pengar till att köpa te i restaurangvagnen. Jag äger ingen termos tyvärr och ingen kylväska heller, fast det ska jag eventuellt investera i vid ett senare tillfälle…

Har varken testat äggmjölk, oopsies eller polarbröd än, men det är ju bra tips att ha med sig vid nåt annat tillfälle. Glad