Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3069 ggr
Jennix
0

tips?

Nån som har nån idé om vad man kan göra för gott med ägg, smör och kokosmjölk? Ev. kakao eller blåbär.

Nån slags efterätt vore kul, men inga mjölkprodukter i eller sött.

Tillägg 1: Har nötter hemma också, ännu en ingrediens!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fetrik-Snubbe
0

Varför inte prova en omelett, med sås av kokosmjölk och blåbär? Kan ju testa med kakao i också.

Möjligtvis göra omeletten med 1dl kokosmjölk, snabbfrästa blåbär i osaltat smör… haha.. nästan nyfiken på att prova själv nu..

greensis
0

Kokossoppa med omelettstrimlor i? Vispa ägg och stek i ytterst tunna pannkakor. Strimla.

Fabricati diem, pvnc!

Jennix
0

Hmm, omelett med kokosmjölk… Låter intressant! Skrattande

Jag har nötter hemma också, kanske man skulle prova att baka nåt med nötmjöl?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

korseett
0

du kan göra pannkaka! omelett som du låter stanna på låg värme och så kokar du ihop lite kokosmjölk med blåbär och häller på sen. Låt bli kakaon.

Jennix
0

Åhh, tack Fetrik-Snubbe, greensis och korseett

för tipsen! Skrattande Nu börjar jag bli inspirerad här…

korseett
0

ha gärna lite salt mot det söta i kokosmjölk och blåbär

Jennix
0

Ni som är duktiga på matlagning: kan man göra nån slags kräm med kokosmjölk och ägg?

greensis
0

#7 Kolla i en kokbok hur man gör äkta vaniljsås, alternativt bearnais. Jag vet att man kan reda vispgrädde genom att sjuda den tills den ryker men INTE kokar och då vispar i äggula under försiktig omrörning.

Det borde funka på samma sätt med äggula och kokosmjölk. Det blir inte jättetjockt, ungefär som lös marsansås. Raring gjorde vaniljsås/vanillaise med bearnaise-sås-metoden.

Äggvitorna kan du prova att hårdvispa och grädda i ugnen. ingen har än så länge lyckats med sockerfri maräng, någon har testat med stevia, men det är nog något kemiskt med sockret som gör att det inte funkar. Eller bara spara vitorna i en kanna/glas i kylen - de håller uppåt en vecka.

Fabricati diem, pvnc!

Puhlo
0

Ålahued på paleodiet-forumet har bra recept på vaniljsås som är rätt lchf, om man sötar med nåt annat än honungen i receptet. Det är för 2 personer.

Man kan också frysa den och göra den som glass, vilket jag testade innan jag började med lchf, och tyckte uuuuuuuuuuuuuuuurrrrrk, för jag hade inte riktigt vaniljpulver i utan vanillin..

**
Paleovaniljsås**

1 pkt kokosmjölk (Gul halvlitersförpackning jag köpte på ICA som fått stå och skikta sig i kylskåp), häll bort en dl kokosvatten. Blanda resten med 3 äggulor, 2 msk honung, innanmätet i en vaniljstång, och i med hälften av skalet. Koka under vispning ca 5 minuter Sätt i kallt vattenbad och vispa då och då tills den slutar ryka. In i kylskåp. Rör då och då. Klart!

Jättetack fö till Ålahued på paleoforumet som gjorde så god sås. :9

Jennix
0

#8 #9  TACK igen! Skrattande Underbart med sån här hjälp!

Puhlo, hur skiktar man kokosmjölk??

Puhlo
0

Jennix: jag satte in burken i frysen över natten. :) Det feta i kokosmjölken kommer upp till ytan då. Annars kan man bara ställa in den i kylen och inte ruska på den.

Jennix
0

Nu blev det lite experiment här… Kokade upp kokosmjölk, hade i vaniljpulver och kakao. Ett ägg, vispade fort som 17 för att det inte skulle bli äggröra. Blev lite fluffigt så där…och sen tänkte jag att det kanske kan bli glass.

Så nu är det i frysen får vi se om det är gott! Flört

bustas
0

En halvpanna Whisky och blanda ner nu till Påsk tycker jag låter smarrigtTyst