palak paneer
Provade rcept från senste Buffé (icablad) och det var så himla gott så jag måste tipsa er!
Först gör man färskosten, det tar lite tid men är inte svårt alls:
1 1/4 l mjölk kokas upp, ta från värmen och häll i 2 msk youghurt och 1/2 dl vitvinsvinäger (jag tog äppelcidervinäger)
rör försiktigt 2-3 varv så mjölken ystar sig. Låt stå 5 min o sila sen av i durkslag med kökshandduk eller silduk i
låt rinna av en timme, pressa ur sista vätskan, ta en ny torr handduk och svep in osten och lägg under press i kylen över natten.
sen såsen:
Hacka en stor gul lök, 4 vitlöksklyftor, 4 cm ingefära och 4 urkärnade chilifrukter, fräs i smör utan att det tar färg ca 5 min.
Tillsätt 1 1/2 krm garam masala (Jag tog en klick medelstark indisk currypaste), 1 1/2 krm riven muskot
fräs nån minut
häll i 5 dl grädde, låt puttra 10 min, mixa till en slät sås, salta
skär osten till kuber som du bryner i smör eller olja
koka upp såsen, vänd ner 1 påse (70 g)babyspenat, 1/2 kruka koriander (hackad) och osten
låt allt bli varmt
Jag antar att det blir en del kolisar men vet inte riktigt hur man ska kunna räkna ut det, en hel del försvinner väl med vasslen när ma gör osten…
min favvo är annars paneer butter masala, men jag har inte lyckats göra såsen tillräckligt god för att dela med mig av recept på det än, nån som har tips?
Vad ÄR detta? en sås, en maträtt, tilltugg?? Ingredienserna är i alla fall smaskiga :D
Varmrätt, man äter den med ris och nanbröd om man äter sånt, men det funkar bra som det är eller med en kokospannkaka för att fånga upp såsen.
det var ungefär lagom mycket ost till mig och maken, är man fler får man nog göra mer…
Vad kul, tack!!! Min favvo! Jag älskar Palak Paneer - äter det nästan jämt när jag går in på indisk restaurang.
Det ska bli jättespännande att prova detta recept! (Har aldrig tillagat PP själv…)
Mums!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

har du ngt recept på din butter masala? så kan ja experimentera. älskar indisk mat!

Jag älskar oxå den här rätten! Brukar bli mätt på restaurang utan tillbehör :)
blir osten nåt i stil med vad heter den nu igen den där osten man steker? *hjärnsläpp*
haloumi!

Haloumi är mer gnisslig än paneer och mycket saltare
herregud! Jag missade det där med att mjölken skulle kokas! Tyckte det var fantastiskt så enkelt , att bara röra ner ypghurt och vinäger så skulle det skära sig…
attan… kan man koka upp den i efterhand tro…
#4 Jag brukar använda varierande mängder av tikka currypaste, lök, krossade tomater grädde och smör, men jag har inte fått till det än. Så testa gärna och vidareutveckla! Jag tror att det beror rätt mycket på vilken currypaste man får tag på för de verkar ha väldigt lite gemensamt smakmässigt…
Kan meddela att det INTE gick att koka upp i efterhand, jo koka upp gick men det ystade sig inte mer än lite grann… fick slänga det hela! Och det var sista skvätten vinäger! Bugger!!!

Oj, osten kan stekas utan att den förlorar formen? Det här var nåt helt nytt för mej, men det låter väldigt spännande!
Trist, Pennylane1!
Osten kan smula sig lite, så man får vara lite försiktig. Nästa gång ska jag ha en tyngre tyngd på osten och se om den blir kompaktare.
jag ger inte upp! Måste testa igen! Funderar på att blanda i lite mynta som det finns i en del haloumiostar, det är gott tycker jag!
Nu har jag gjort en ny sats, och jösses så lätt och fint den ystade sig! Nu missade jag visserligen att låta den stå fem minutar innan jag hällde den i silduken
vådan av att ha uselt teflonminne och datorn i ett annat rum… hinner glömma vad det står på vägen till köket. MEn vasslan ser helt klar ut så det gick nog bra ändå! Nu står den och rinner av…
Kom på att det här gick ju så smidigt att man kanske kunde göra äggost på samma smidiga vis!? Ha i ägg i mjölken och koka upp i mikron (vilket jag gjorde ) och skära den på samma sätt… måste testas!
#15 - Åh, jag ser med spänning fram emot ditt resultat betr Äggosten!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
fast det blir en annan dag, för jag köpte bara mjölk så det räckte till detta experiment! Eller kanske ska jag åka och köpa mer redan idag? Det är ju fredag och äggost … det är ju bara sååå gott!
Ta det "den andra dagen"! Det är inte bråttom. Man måste ju ha något att se fram emot längre fram oxå…
Den blev inte alls dum, men jag saknar lite salt. Stekt påminner den verkligen lite om haloumi, nästan så det gnisslar tom. Nån sås till har jag inte gjort…men saltade lite och äter med ett par coctailtomater . Som sagt… inte dumt!
Jahapp! Äggost gjord! Tog 1,5 l mjölk ,en skävtt grädde och tre ägg. vispade samman i en degbunke, körde på 1000W två minuter i taget och vispade emellan, det tog kanske 8 minuter sen var det riktigt hett, tog ut och vispade ner lite yoghurt. Sen körde jag lite till och då skar det sig lite grann, tog lite ättika och då skar det sig rejält. Sen orkade jag inte stå med hålslev utan jag slog det i en finmaskig sil, och sen när det slutat rinna och börjat droppa, tippade jag ner det i äggostformen. Så får det stå tills det är kallt bara. Lite sukrin strödde jag över. Så snabbt har jag definitivt inte gjort äggost förut!
#20 Du är verkligen i gasen på osttillverkningen!
Är de nån som har lyckats räkna ut hur mycket kolisar det är?
tror knappt det GÅR att räkna ut… i nån gammal tråd gör man kaffeost och konstaterar att den har ca 2 gram kh /100gr
Nu känner jag mig uppdaterad:
Färskosten på fineli o slv innehåller mellan 0,5 och 4 kolisar beroende på sort, så paneer är väl där nån stans.
Jag hittade vassle på min mat och det innehöll 5,1 kolisar. Är det skillnad på färskostvassle och vanlig vassle? Då kan det ju inte bli mycket kvar i osten.